  • 1. Data: 2005-04-21 09:28:46
    Temat: Dyskryminacja towarów?
    Od: "GR" <g...@f...onet.pl>

    Czy sprzedawca ma prawo oprotestować przetarg
    na tej podstawie, że kupujący życzy sobie kupić
    towar określonej marki? Sprzedawca twierdzi, że
    jest to dyskryminacja innych marek i grozi Komisją
    Europejską. Czy to oznacza, że nabywca (uniwersytet)
    nie ma prawa wyboru w tej sprawie?

    Czy przywiązanie do marki jest formą dyskryminacji?
    Czy w prawodawstwie europejskim są zapisy o dyskryminacji
    towarów? Czy w przyszłości również nabywca prywatny
    może się stać rasistą towarowym w świetle prawa
    europejskiego?

    GR

  • 2. Data: 2005-04-21 09:44:50
    Temat: Re: Dyskryminacja towarów?
    Od: Radek Sydor <r...@p...onet.pl>

    GR wrote:

> [...]
    > towarów? Czy w przyszłości również nabywca prywatny
    > może się stać rasistą towarowym w świetle prawa

    Proponuje ssformulowanie w SIWZ
    "produkty o parametrach nie gorszych
    niż (i tu nazwa konktretnego produktu). "
    pozdrawiam
    Radek Sydor

  • 3. Data: 2005-04-21 10:14:05
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

> [...]
    > jest to dyskryminacja innych marek i grozi Komisją
    > Europejską. Czy to oznacza, że nabywca (uniwersytet)

    Ma prawo wybrać, jeśli wybór danej marki byłby podyktowany obiektywnymi
    okolicznościami (np. kompatybilność z istniejącym sprzętem, koszt serwisu,
    utrata gwarancji w przypadku łączenia czegoś istniejącego ze sprzętem innej
    firmy itp.). W przeciwnym wypadku nie może faworyzować określonej marki.
    Najczęściej rozwiązuje się to w taki sposób, że w specyfikacji podaje się
    zestaw cech, które ma tylko produkt określonej marki, a samej marki nie
    wymienia się. Choć to też czasem pociąga za sobą protesty.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-04-21 10:27:00
    Od: "GR" <g...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał
    w wiadomości news:N1L9e.13047$0z2.1306@news.chello.at...

> [...]
    > zestaw cech, które ma tylko produkt określonej marki, a samej marki nie
    > wymienia się. Choć to też czasem pociąga za sobą protesty.

    OK, tylko że dla nabywcy marka=jakość.
    Jeżeli nie będę w stanie dostarczyć końcowemu
    użytkownikowi (który mi zleca przeprowadzenie
    przetargu) dokładnie tego, czego ON chce, to mnie
    zlinczuje. A firma składająca protest nie ukrywa,
    że właśnie zamierza mi sprzedać inną markę... W
    majestacie prawa.

    Rozumiem, gdyby na etapie oceny ofert był zakaz
    dyskryminacji marek. Ale mówimy o etapie ustalania
    przedmiotu przetargu. Na jakiej podstawie można
    podważać prawo nabywcy do wyboru marki?
    Do czego dąży system prawny UE?

    GR

  • 5. Data: 2005-04-21 10:34:13
    Od: "GR" <g...@f...onet.pl>

> [...]
    > zestaw cech, które ma tylko produkt określonej marki, a samej marki nie
    > wymienia się. Choć to też czasem pociąga za sobą protesty.

    No właśnie tak to u nas przebiega. Wycofaliśmy nazwę marki,
    pozostawiliśmy ścisłą specyfikację. Znowu wpłynął protest.

    Pytanie, co dalej? Wychodzi na to, że mogą nas zmusić...

    GR

  • 6. Data: 2005-04-21 10:41:57
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik GR napisał:

    > OK, tylko że dla nabywcy marka=jakość.

    Jeżeli nabywca będzie kupować za własne pieniądze, to niech się kieruje
    czymkolwiek, włącznie z kolorem włosów i kształtem nóg pani sprzedajacej
    towar. Jeżeli jednak dysponuje jedyunie pieniędzmi z naszych podatków,
    ma obowiązek przestrzegać prawa.

> [...]
    > zlinczuje. A firma składająca protest nie ukrywa,
    > że właśnie zamierza mi sprzedać inną markę... W

    I jeżeli mierzalne parametry opisane w SIWZ są takie same lub lepsze,
    jak "twojej" marki, to sorry...

    > Rozumiem, gdyby na etapie oceny ofert był zakaz
    > dyskryminacji marek. Ale mówimy o etapie ustalania
    > przedmiotu przetargu. Na jakiej podstawie można
> [...]

    Na podstawie ustawy. Jeżeli organizujący przetarg jest aż tak mało
    inteligentny, żeby wskazać parametry istotne przy zakupie, jego strata.

    Na podstawie UOZP kupuje się samochody (a nie samochody mercedes), wodę
    minelarną (a nie wodę nałęczowiankę) itd itp.

    M.

  • 7. Data: 2005-04-21 12:02:04
    Od: "GR" <g...@f...onet.pl>

> [...]
    > towar. Jeżeli jednak dysponuje jedyunie pieniędzmi z naszych podatków, ma

    Każdy ma taki obowiązek. Człowiek, który zamawia sobie narzędzie
    pracy, będzie potem na nim pracował. Jeśli zrobił zły wybór i dostanie
    to, czego chciał, to sprawa się uprości. Jeśli jednak zostanie zmuszony
    przyjąć inny sprzęt, niż sobie życzył, zacznie się problem również dla
    osób, które w sprawie pośredniczą.

    > I jeżeli mierzalne parametry opisane w SIWZ są takie same lub lepsze, jak
    > "twojej" marki, to sorry...

    Rynek oparty na zaufaniu do marki jest niedobry? W przypadku zamówień
    publicznych? Sporne.

> [...]
    >
    > Na podstawie UOZP kupuje się samochody (a nie samochody mercedes), wodę
    > minelarną (a nie wodę nałęczowiankę) itd itp.

    Nie słyszałem o nikim, kto kupiłby samochód bez marki. Takie nie istnieją.
    Coś mi się zdaje, że to nowe prawo zrewolucjonizuje stosunki rynkowe.
    I nie wiem, czy to dobrze...

    pzdr
    GR

  • 8. Data: 2005-04-21 12:28:58
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    GR wrote:

    > Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał w
    > wiadomości news:d47vtr$2vrg$1@news2.ipartners.pl...

    > Rynek oparty na zaufaniu do marki jest niedobry? W przypadku zamówień
    > publicznych? Sporne.

    Pytanie, czy to zaufanie związane jest z jakością? Mierzalną? jesli tak
    to co za problem wtrynić to do specyfikacji?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 9. Data: 2005-04-21 13:23:20
    Od: "GR" <g...@f...onet.pl>

    > Pytanie, czy to zaufanie związane jest z jakością? Mierzalną? jesli tak
    > to co za problem wtrynić to do specyfikacji?

    Rzecz w tym, że nie wolno mi kupić Mercedesa.
    Wolno mi kupić "samochód" :(

    pzdr
    GR

    ps
    Podobno toczy się w tej sprawie postępowanie przed
    Komisją Europejską. Czy ktoś wie, jakie są widoki?

  • 10. Data: 2005-04-21 23:03:54
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    GR wrote:

> [...]
    >
    > ps
    > Podobno toczy się w tej sprawie postępowanie przed
    > Komisją Europejską. Czy ktoś wie, jakie są widoki?

    pomyslec jak piszez siwz.

    MZ