    From: Janusz <h...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Thu, 24 Feb 2005 15:29:56 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@217.197.74.227

    Dnia Thu, 24 Feb 2005 08:48:23 +0100, s2d napisał(a):

    > Wg mnie to cala dyskusja na ten temat sprowadza sie do dwoch interpretacji
    > tej kwestii. Jedni powoluja sie na polskie prawo (i wg mnie slusznie) w
    > ktorym nie ma nic na temat tego ze nie wolno instalowac czy uzywac
    > oprogramowania na innym komp. lub tym podobnych zapisow. Posiadam legalna
    > kopie programu, mam na nia fakture i jestem czysty. Inni natomiast rozwodza
    > sie nad licencja MS, jest tam wiele zapisow, miedzy innymi taki ze "firma
    > Microsoft, jej podmioty stowarzyszone i ich dystrybutorzy .. wyłączają swoją
> [...]

    Program komputerowy / w 99,999999%/ nie jest sprzedawany jako taki, tylko
    jest sprzedawane prawo do jego użytkowania .Jest to umowa pomiędzy
    kupującym to prawo a właścicielem programu najczęściej jego producentem.W
    tej umowie w imienu właściciela n.p.: występuje sklep lub inny
    dystrybutor.Problem sprzedaży programu jako takiego występuje niezbyt
    często a nowy właściciej najczęściej udostępnia dalej jedynie prawo do jego
    użytkowania.I masz racje reguluje je kodeks cywilny - bo to jest umowa
    jednak nie polego ona na przeniesieniu prawa właśności. To podobnie jak z
    książką ,czy uważasz ,że książke którą kupisz możesz powielać i sprzedawać
    ,twoją właśności jest jedynie ten przedmiot który kupiłeś ,ale istota
    ksiązki to nie przedmiot to jesj terść która jest nadal własnością
    pisarza.Możesz sprzedać książkę do antykwariatu ,dać czy odsprzedać ale ten
    konkretny egzemplarz,nie powielać .
    Program komuterowy w tak zwanej wersji pudełkowej możesz również odsprzedać
    i możesz zainstalować na dowolnym komputerze/MSwin/ ale wersję OEM tylko na
    konkretnym lub z konkretym egzemplarzem sprzętu,ponieważ w umowie
    właściciel tak zastrzega i pod taki warunkiem sprzedaje Ci to prawo do
    użytkowania.Najczęściej za połowę normalnej ceny.Warto dodać ,że
    najczęściej umowa OEM jest zawierana z producentem sprzętu i prawo do
    użytkowania programu jest właśnie jego składową.
    JanuszHr