    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dialery i pełnomocnictwo TPSA
    Date: Sat, 17 Jan 2004 00:13:05 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc142.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Nikodem Dyzma" <n...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:bu9hnl$6bg$1@korweta.task.gda.pl...

    > Ale ograniczę się tylko do 2 kwestii. Skoro to nie tpsa jest
    właścicielem
    > np. stron pornograficznych instalujących dialery, to dlaczego domaga się
    > całej opłaty za połączenia dialerowe generowane dzięki tym stronom,
    skoro na
    > podstawie umowy z serwisami 0-700 należy jej się tylko jej część? Tu
    wracam
    > do podstawowej sprawy: nie mamy obowiązku wierzyć na słowo tepsie, że
    > zapłaci należną działkę właściwemu usługodawcy.

    Ale nie mamy tak naprawdę pewności, że usługę 0-700 uruchomił dialer, a
    nie użytkownik. Może uczynił to świadomie? Ciężar dowodu w tym wypadku
    spoczywa na użytkowniku, tylko nie mam pomysłu jak tego dowieść.

    > Druga kwestia, to czy jeśli firma 0-700 okaże się oszustem, to czy
    będziemy
    > mogli oskarżyć tepsę o współudział w oszustwie? Skoro biorą na siebie
    walkę
    > o pieniądze za cudze usługi, muszą się liczyć i z tym.

    Moim zdaniem nie można ich oskarżyć o współudział, bowiem raczej trudno
    jest dowieść, że TP SA (a w zasadzie ktoś z osób tam decyzyjnych)
    uruchomił usługą w celu oszustwa. A przynajmniej zdając sobie sprawę z
    tego, że ten dany numer będzie służyć oszustwu dokonał uruchomienia tej
    usługi. A to warunek współudziału w przestępstwie. Współsprawca musi o
    przestępstwie wiedzieć lub conajmniej na to się godzić. Wszak kilka usług
    0-700 działa legalnie i na zdrowych zasadach, więc niestety nie widzę tu
    przestępstwa.

    Oczywiście, gdyby zdołać udowodnić, że pracownik TP SA wiedział o tym, że
    dany konkretny numer służyć będzie do oszustwa i celowo zawarł stosowną
    umowę, to wówczas jemu można by było imputować współudział, a TP SA
    poniosło by odpowiedzialność cywilną za wywołaną przez niego szkodę na
    zasadzie odpowiedzialności pracodawcy. Ale nie słyszałem o tym, by komuś
    coś takiego udowodniono. Zresztą i tutaj pokrzywdzony musiał by udowodnić,
    które z połączeń wywołał dialer - tylko jak?

    > Ja bym tu widział inną analogię: jeśli sprzedasz mi jakąś rzecz w
    internecie
    > z tygodniowym terminem płatności a ja ci za nią nie zapłacę, to tylko ty
    > możesz domagać się ode mnie zapłaty a nie np. Masterlink bo akurat on mi

    > dostarczył. Chyba że kurier przedstawi mi odpowiednie pełnomocnictwo.

    Osobiście uważam, że jest to niewłaściwa analogia. W wypadku zakupu od
    Ciebie umowa wiąże mnie i Ciebie. W wypadku 0-700 abonenta umowa wiąże z
    TP SA. Cała granda bierze się stąd, iż za zawarcie umowy uważa się
    wykręcenie numeru. I w praktyce nie ma sposobu na weryfikację, czy numer
    ten został wykręcony przez uprawnioną osobę, czy przez osobę nieuprawnioną
    albo zgoła jakiekolwiek urządzenie. A za te wszystkie zlecenia odpowiada
    abonent.

    I nawet jakby faktura przychodziła z firmy zarządzającej danym 0-700, to i
    tak nie byłbyś w stanie dowieść, że to dialer za Ciebie zadzwonił do nich.
    Nie zapłacił byś i oni by wygrali proces przed sądem, bowiem w wypadku
    usług telekomunikacyjnych surogatem zamówienia jest właśnie wybranie
    odpowiedniego numeru.

    Ja osobiście uważam, że po prostu TP SA powinna umożliwiać blokowanie
    0-700 przez abonenta i tyle. Z tego co wiem, to taka możliwość jest, tylko
    kosztuje kilka złotych miesięcznie. I można się jedynie zastanawiać, czy
    te kilka złotych mają prawo brać, czy też nie. No ale w końcu jeśli komuś
    się nie podoba ich regulamin, to można przejść do konkurencji i tu
    dochodzimy do punktu wyjścia, że niestety nie można z tym nic sensownego
    zrobić, a jedynie należy się starać pilnować.