  • 1. Data: 2011-05-07 20:23:17
    Temat: Darowizna od rodziców - pytanie
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    Tak sobie studiuję zawiłości podatków od darowizn na następującym przypadku:
    Żona otrzymuje od swojej matki dajmy na to 100tyś zł darowizny (zgodnie
    z prawem może liczyć na zwolnienie z podatku z tytułu darowizn).
    Czy kwotę tą może przeznaczyć na zakup mieszkania, które kupuje wraz z
    mężem? (gdyby darowizna była też na męża, podatek trzeba by zapłacić,
    gdyż teściowa nie jest osobą z grupy najbliższej rodziny).

  • 2. Data: 2011-05-07 22:42:17
    Temat: Re: Darowizna od rodziców - pytanie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 5/7/2011 3:23 PM, Przemolo wrote:
> [...]
    > Żona otrzymuje od swojej matki dajmy na to 100tyś zł darowizny (zgodnie
    > z prawem może liczyć na zwolnienie z podatku z tytułu darowizn).

    jeśli darowizna, to jest to jej majątkiem oddzielnym.

    > Czy kwotę tą może przeznaczyć na zakup mieszkania, które kupuje wraz z
    > mężem? (gdyby darowizna była też na męża, podatek trzeba by zapłacić,
    > gdyż teściowa nie jest osobą z grupy najbliższej rodziny).

    no właśnie tu jest trick jak z majątku oddzielnego kupić coś do majątku
    wspólnego.
    znana metoda to intercyza "w drugą stronę" czyli wprowdzenie do majątku
    wspólnego i dopiero wtedy można kupować coś wspólnie.

    Nie chce mi sie teraz szukać czy od tego jest podatek.

  • 3. Data: 2011-05-07 23:06:09
    Od: wesoły romek <w...@6...pl>

    najlepiej to wygrać w totka

  • 4. Data: 2011-05-08 04:19:58
    Od: Przemolo <p...@g...pl>

    W dniu 2011-05-08 00:42, witek pisze:

> [...]
    > wspólnego i dopiero wtedy można kupować coś wspólnie.
    >
    > Nie chce mi sie teraz szukać czy od tego jest podatek.

    A co by było gdyby np. żona dostała 100tyś od swoich rodziców oraz mąż
    100tyś od swoich rodziców? wówczas też trzeba obie kwoty wprowadzać do
    wspólnego majątku? Strasznie to zawiłe.

  • 5. Data: 2011-05-08 06:27:20
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-05-08 06:19, Przemolo pisze:

    > A co by było gdyby np. żona dostała 100tyś od swoich rodziców oraz mąż
    > 100tyś od swoich rodziców? wówczas też trzeba obie kwoty wprowadzać do
    > wspólnego majątku? Strasznie to zawiłe.

    Wydaje mi się, że wtedy kupują mieszkanie płacąc każe "ze swoich", a
    mieszkanie jest majątkiem wspólnym, jeśli tak chcą (i chcą mieć później
    więcej problemów). Notariusz to powinien zawrzeć w umowie.

    Tak w ramach dyskusji:
    Jakoś nie widzę przesłanek do promowania ustawowej wspólności, także
    tych emocjonalnych. Sądzę, że każdy przed ślubem powinien spisywać
    intercyzę w której "wzajemną troskę materialną" też można jakoś zawrzeć.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 6. Data: 2011-05-08 07:12:56
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    On 8 Maj, 08:27, Maruda wrote:
    > [...]
    > Wydaje mi się, że wtedy kupują mieszkanie płacąc każe "ze swoich", a
    > mieszkanie jest majątkiem wspólnym, jeśli tak chcą (i chcą mieć później
    > więcej problemów). [...]

    Czy możesz przybliżyć? Jestem tym żywotnie zainteresowana.
    Chcę sprzedać synowej połowę mieszkania.

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 7. Data: 2011-05-08 08:27:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > majątku wspólnego i dopiero wtedy można kupować coś wspólnie.
    >
    > Nie chce mi sie teraz szukać czy od tego jest podatek.

    a darowizna dla żony?

  • 8. Data: 2011-05-08 09:19:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > znana metoda to intercyza "w drugą stronę" czyli wprowdzenie do
    > majątku wspólnego i dopiero wtedy można kupować coś wspólnie.
    >
    > Nie chce mi sie teraz szukać czy od tego jest podatek.

    O ile mi wiadomo to nie ma i nigdy nie było.

    MJ