  • Data: 2010-11-22 13:57:16
    Temat: Re: Darowizna na konto
    Od: witek <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 11/22/2010 7:40 AM, Tomemk wrote:

    > ma to byc na cel budowlany, budowa jest wspolnym majątkiem
    > to jak otrzymam te pieniądze i wloze w dom, to muszę się z tego jakoś
    > rozliczać?

    czy intencją rodziców było podarowanie pieniędzy wam na budowę, czy
    tobie na cokolwiek, a tym sam postanowiłeś wpakować to w majątek wspólny?

    przy darowiznach liczy sie intencja.
    jesli to pierwsze, to znaczy, ze darowizn było cztery.
    od ojca dla ciebie, od ojca dla zony, od matki dla ciebie od matki dla zony.
    jesli to drugie to dwie.
    w kazdym razie przy zgłoszeniu do US dobrze sie zastanów kto ile i komu
    CHCIAŁ podarować, a nie na jakie konto poszło.

    co do tematu wpakowania pieniedzy z majątku odrębnego w spólny dom to
    sie tak jednoznacznie nie wypowiem.
    zapytaj gotfryda na p.s.podatki.

    > a moze jest cos takiego jak wspolne konto małżeńskie? wtedy jak rodzic zrobi
    > na takie
    > konto darowizne to tez trzeba placic podatek?
    j.w.
    wspólne konto jest
    jeśli to pojdzie na wasze wspolne konto, to wówcza US podzieli to
    dokładnie tam samo jak ja wyzej. poł kasy dla żony, pół kasy dla ciebie
    i obie darowizny do majątku odrebnego kazdego z was
    darowizna dla żony jest opodatkowana.

    > czyli nie pozostaje mi nic innego jak zalozyc konto w banku
    > tylko na czas tej darowizny?

    jesli darowizny jeszcze nie było, to jest jeszcze czas na przemyślenie
    treści tej darowizny.
    jeśli to ma być darowizna tylko dla ciebie, to na pewno nei to bedzie
    darowizna tylko na twoje konto, a nie na wspolne, bo wowczas US
    przyjmie, ze połowę kwoty było dla żony.
    Jesli chcesz to wypłacać to bez pośrednictwa konta żony.
    Wpakowanie odrebnych pieniedzy w majatek wspolny i ogolnie przeneisienie
    majtku odrębnego do majątku wspólnego to inna sprawa.

    można też w umowie darowizny zastrzec, że darowizna jest dla was obojga
    i idzie do majątku wspólnego.
    ty nie zapłacisz podatku, a żona ... też nie.
    bo żona dostanie 7.5 tyś od twojego ojca i 7.5 tys od twojej matki.
    a kwota zwolniona z podatku (nawet zglaszac nie trzeba) to 9637 zł.
    przy czym jeśli w umowie darowizny znajdzie sie zapis, ze darczynca
    przekazuje to na cele budowlane, a obdarowany zobowiazuje sie te
    pienidze na taki cel wydac, to kwotę zwolnioną można powiekszyc dwa razy.
    Warunkiem jest aby suma darowizn z ostatnich 5 lat nie przekroczyła tej
    kwoty zwolnionej, bo darowizny sie sumują.

    generalnie, przemyśl to jeszcze.