    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Darmowa służba zdrowia
    Date: Fri, 11 Jun 2010 05:19:07 -0700 (PDT)

    > chocby cz ciow , refundacj lek w przy zalo eniu, ze sk adaka nie wzrasta
    > wraz z wiekiem ubezpieczonego do jego mierci (a nawet maleje po przej ciu
    > ubezpieczonego na emerytur , gdy wzrosn wielokrotnie koszty jego
    > "obs ugi").

    Prosisz o cos co jest niezgodne z przepisami sprawa. Skladka musi byc
    zwiazana z ryzykiem - wieksze ryzyko, wieksza skladka. Art. 18 ustawy
    o dzialanosci ubezpieczeniowej (AFIR).

    Druga rzecz, ze obecnie taka oferta w Polsce moze nie istniec bo nie
    ma rynkowej racji bytu (po co placic za cos co jest za darmo?).

    Uwaga ogolna (bo nie bede sie bawil w agenta ubezpieczeniowego) -
    logicznym jest, ze obecny system oplaca sie chorym i biednym, nie
    oplaca sie zdrowym i bogatym. I mniejsze ma ktos zasoby finansowe i
    wieksze potrzeby korzystania ze sluzby zdrowia tym wiecej korzysta na
    obecnym systemie (bo w ramach realizacji zasady solidarnosci koszty
    jego leczenia pokrywaja inni). Im ktos jest zdrowszy i ma wieksze
    zasoby finansowe tym wiecej traci na obecnym systemie - bo sam nie
    korzysta, a placi za 3-4 innych korzystajacych.

    Warto podkreslic jednak fakt, iz wielkim beneficjentem systemu czy to
    NFZ czy innych ubezpieczen spolecznych (np. emerytalnego systemu ZUS)
    jest ogromna strefa administracji - jednostki budzetowe realizujace
    zdania z zakresu obslugi tej masy pieniedzy dzialaja nieefentywnie i
    drogo, zwlaszcza w Polsce gdzie wykorzystanie nowoczesnych technologi
    jest na niskim poziomie, a przerost zatrudnienia bije po oczach.

    Na "sprywatyzowanych" ubezpieczeniach zyskaliby wszyscy (teoretycznie
    przy zalozeniu, ze zostanie to zrobione dobrze, nie jak OFE) bo zdrowi
    zaoszczedziliby na kosztach ubezpieczenia (podstawowa opieka medyczna
    czyli wizyty u lekarza, w tym specjalisty, zabiegi chirurgiczne,
    prowadzenie ciazy, pare dni hospitalizacji rocznie etc. jest prywatnie
    dosc tania - mnie wynosi mniej niz place na NFZ) - pieniadze
    "zarobione" przez budzet na rezygnacji z utrzymania ogromnego aparatu
    obslugi mozna wydac na dotowanie prywatnych ubezpieczen potrzebujacym.