    From: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czytanie cudzej korespondencji
    Date: Thu, 9 Oct 2003 10:02:55 +0200

    Użytkownik "traliński" napisał:

    | Kolega ma wątpliwości więc pytam.
    | Kolega z koleżanką siedzą w ławkach obok siebie i piszą sobie róźne rzeczy
    | na kartce papieru takie niby GG :).
    | Zarekwirowała to nauczycielka od polaka i to przeczytała i przekazała
    | wychowawczyni i ona też to przeczytała.

    "Tajemnica korespondencji, oznacza, iż wszystko, co jest przedmiotem
    przekazu od nadawcy do adresata, należy wyłącznie do tych osób, z wyjątkiem
    sytuacji, gdy wyrażą one zgodę na udostępnienie również innym informacji,
    które między sobą przekazują. Tajemnica korespondencji jest istotną częścią
    składową prawa do poszanowania życia prywatnego, w tym również do
    poszanowania jej tajemnicy".
    Smolski R., Smolski M., Stadtmüller E.H: Słownik Encyklopedyczny Edukacja
    Obywatelska. Wydawnictwo Europa. Warszawa 1999.

    Tajemnica korespondencji jest jedną z wolności konstytucyjnych, chroniona
    jest prawem cywilnym i karnym.

    Konstytucja RP:
    Art. 49.
    Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich
    ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w
    sposób w niej określony.

    Kodeks cywilny:
    Art.23
    Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć,
    swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna,
    wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego,
    niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.
    Art. 24
    § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może
    żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie
    dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się
    naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w
    szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w
    odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również
    żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej
    na wskazany cel społeczny.
    § 2. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda
    majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.
    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych
    przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
    Art. 78.
    1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym
    działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego
    naruszenia może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia,
    dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności
    aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli
    naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę
    pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę albo - na żądanie
    twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę pieniężną na
    wskazany przez twórcę cel społeczny.
    Art. 82.
    Jeżeli osoba, do której korespondencja jest skierowana, nie wyraziła innej
    woli, rozpowszechnianie korespondencji, w okresie dwudziestu lat od jej
    śmierci, wymaga zezwolenia małżonka, a w jego braku kolejno zstępnych,
    rodziców lub rodzeństwa.
    Art. 83.
    Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim
    przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego
    zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się odpowiednio
    przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić po upływie
    dwudziestu lat od śmierci tych osób.

    Kodeks karny:
    Art. 267.
    § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie przeznaczoną,
    otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego do
    przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie
    jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym,
    wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w §
    1 lub 2 ujawnia innej osobie.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.