    From: rost <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy zostalo naruszone prawo autorskie?
    Date: Tue, 08 Nov 2005 04:37:15 GMT

    Marta Wieszczycka wrote:

    > Nie, nie powinna pozostać bezkarna.
    > Fakt dołożenia na oczach krateczki nie jest równoznaczny z
    > uniemożliwieniem rozpoznania Cię (najlepszy dowód, że nikomu to nie
    > przeszkodziło w ustaleniu, kto jest na zdjęciu).

    Twoj prawnik powinien odgrzebac wyrok sadu w Lublinie przeciwko
    Ministrowi Prawdy Adamowi M., gdzie sad uznal ze wystarczy iz osoba w
    gazecie byla rozpoznawalna w swoim srodowisku, a nie przez czytelnikow
    na drugim krancu kraju.

    > Jednocześnie wykonanie
    > fotomontażu i oszukiwanie czytelników, że to zdjęcie jest zdjęciem
    > dokumentacyjnym świadczy o wyraźnie złej woli gazety.

    Prawnik powinien wyciaganc wszystkie skargi czytelnikow na manipulacje
    redakcji za ostatnie 5 lat.

    > Najpierw jednak podam 2 uwagi, żebyś nie popełniła niepotrzebnego błędu
    > 1)mowa nie o prawach autorskich (bo te ma fotograf do zdjęcia), tylko w
    > tym wypadku o ochronie Twojego wizerunku.
    > 2)nie powołujesz się również na pojęcie "strat moralnych", bo ono
    > występuje w amerykańskich filmach, a nie w polskim systemie prawnym.

    Oh, yeah?

    A moze podasz jak ten termin brzmi w ich jezyku?

> [...]
    >
    > Po pierwsze popełniono wobec Ciebie przestępstwo pomówienia.
    > Mowa o nim w art. 212 kodeksu karnego. Gazeta zasugerowała ludziom, że
    > zrobiłaś coś, czego nie zrobiłaś i ten fotomontaż bez wątpienia poniża
    > Cię w oczach opinii publicznej. Jednocześnie przestępstwo to zostało
    > popełnione z wykorzystaniem środków masowego komunikowania, a więc jest
    > to jego forma kwalifikowana, zagrożona wyższą karą (nawet do 2 lat
    > pozbawienia wolności).
    > Możesz zatem złożyć do sądu karnego prywatny akt oskarżenia przeciwko
    > redaktorowi naczelnemu ew. twórcy artykułu.

    Tylko ze wtedy ciezar dowodowy spadnie na oskarzenie, a z dowodami z
    zeznan oskarzonych to troche trudno.

> [...]
    > fotomontaż Twojego zdjęcia, w dodatku opatrzony niekorzystnym
    > komentarzem odnoszącym się niby do Twojej osoby. Zatem na podstawie art.
    > 24 kodeksu cywilnego masz prawo zażądać od gazety usunięcia skutków tego
    > działania. Przede wszystkim oficjalnych, wyraźnych, przeprosin na łamach
    > gazety, najlepiej z ponownym opublikowaniem tego zdjęcia, tylko że tym
    > razem z wyraźnym zaznaczeniem, że był to fotomontaż, jak został wykonany
    > i skąd mają to zdjęcie. Dopiero takie przeprosiny usuną skutki ich
    > działania. Tekścik małym druczkiem gdzieś na dole nie zwróci niczyjej

    No i zadbaj o date druku!

> [...]
    >
    > Po trzecie, niezależnie, możesz skorzystać również z przepisów
    > dotyczących ochrony wizerunku (z ustawy o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych). Gazeta nie ma prawa publikować zdjęć ludzi bez ich zgody,
    > jeśli nie są jakimś przypadkowym tłem, tylko główną postacią na zdjęciu.
    > Domniemanie zgody istnieje tylko wtedy, gdyby Ci zapłacono za pozowanie,
    > ale tego nie podejrzewam.
    > Na tej podstawie masz prawo także żądać przeprosin, ale również żądać
    > zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.
    >
    > Na końcu ostatnia rzecz - takie postępowanie gazety jest ewidentnie

    rotfl

    A ktory to Dziennik Ustaw?

    Inaczej mowiac, jakie znaczenie prawne ma prywatne przedsiewziecie
    propagandowe pozwanego?

    > Ta gazeta tym jednym artykułem złamała
    > przynajmniej kilka zasad karty. Dlatego dodatkowo możesz również napisać
    > do Rady Etyki Mediów z prośbą o pomoc. Twoja sprawa może ich również
    > zainteresować.

    I przypadkowo, redakcja jest sponsorem tej "rady" "etyki" "mediow".