    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy zostalo naruszone prawo autorskie?
    Date: Sun, 06 Nov 2005 20:02:48 +0100

    Aga wrote:
    > Czy przez ta "krateczke" na moich oczach moze czuc sie calkowicie
    > bezkarna??
    > czy jest sens cos z tym
    > zrobic, czy odrazu moge czuc sie na przegranej pozycji.

    Nie, nie powinna pozostać bezkarna.
    Fakt dołożenia na oczach krateczki nie jest równoznaczny z
    uniemożliwieniem rozpoznania Cię (najlepszy dowód, że nikomu to nie
    przeszkodziło w ustaleniu, kto jest na zdjęciu). Jednocześnie wykonanie
    fotomontażu i oszukiwanie czytelników, że to zdjęcie jest zdjęciem
    dokumentacyjnym świadczy o wyraźnie złej woli gazety.

    Najpierw jednak podam 2 uwagi, żebyś nie popełniła niepotrzebnego błędu
    1)mowa nie o prawach autorskich (bo te ma fotograf do zdjęcia), tylko w
    tym wypadku o ochronie Twojego wizerunku.
    2)nie powołujesz się również na pojęcie "strat moralnych", bo ono
    występuje w amerykańskich filmach, a nie w polskim systemie prawnym.

    To teraz przechodzimy do sedna, czyli:

    DLACZEGO NIE JESTEŚ NA PRZEGRANEJ POZYCJI I NA CO MOŻESZ SIĘ POWOŁAĆ?

    Po pierwsze popełniono wobec Ciebie przestępstwo pomówienia.
    Mowa o nim w art. 212 kodeksu karnego. Gazeta zasugerowała ludziom, że
    zrobiłaś coś, czego nie zrobiłaś i ten fotomontaż bez wątpienia poniża
    Cię w oczach opinii publicznej. Jednocześnie przestępstwo to zostało
    popełnione z wykorzystaniem środków masowego komunikowania, a więc jest
    to jego forma kwalifikowana, zagrożona wyższą karą (nawet do 2 lat
    pozbawienia wolności).
    Możesz zatem złożyć do sądu karnego prywatny akt oskarżenia przeciwko
    redaktorowi naczelnemu ew. twórcy artykułu.

    Po drugie ewidentnie naruszono tu Twoje dobra osobiste. Opublikowano
    fotomontaż Twojego zdjęcia, w dodatku opatrzony niekorzystnym
    komentarzem odnoszącym się niby do Twojej osoby. Zatem na podstawie art.
    24 kodeksu cywilnego masz prawo zażądać od gazety usunięcia skutków tego
    działania. Przede wszystkim oficjalnych, wyraźnych, przeprosin na łamach
    gazety, najlepiej z ponownym opublikowaniem tego zdjęcia, tylko że tym
    razem z wyraźnym zaznaczeniem, że był to fotomontaż, jak został wykonany
    i skąd mają to zdjęcie. Dopiero takie przeprosiny usuną skutki ich
    działania. Tekścik małym druczkiem gdzieś na dole nie zwróci niczyjej
    uwagi, a zdjęcie uwagę zwracało.
    Na podstawie tego samego artykułu masz prawo żądać również
    zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na
    wskazany cel społeczny.

    Po trzecie, niezależnie, możesz skorzystać również z przepisów
    dotyczących ochrony wizerunku (z ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych). Gazeta nie ma prawa publikować zdjęć ludzi bez ich zgody,
    jeśli nie są jakimś przypadkowym tłem, tylko główną postacią na zdjęciu.
    Domniemanie zgody istnieje tylko wtedy, gdyby Ci zapłacono za pozowanie,
    ale tego nie podejrzewam.
    Na tej podstawie masz prawo także żądać przeprosin, ale również żądać
    zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

    Na końcu ostatnia rzecz - takie postępowanie gazety jest ewidentnie
    niezgodne z Kartą Etyczną Mediów. Ta gazeta tym jednym artykułem złamała
    przynajmniej kilka zasad karty. Dlatego dodatkowo możesz również napisać
    do Rady Etyki Mediów z prośbą o pomoc. Twoja sprawa może ich również
    zainteresować.

    --
    MArta
    m...@N...pl