  • Date: Thu, 08 Jun 2006 02:12:59 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??

    On 2006-06-08 00:52, witek wrote:

    > No zgadzam się.
    > Ale jeśli założysz, że fotograf i jego zdjęcia są utworem, to jak
    > ocenisz zachowanie fotolabu.
    > Masz prawo powielić takie zdjęcie czy nie.
    > Dla uproszczenia zamień zdjęcie na płytkę z programem komputerowym.

    Ocenię zachowanie fotolabu jako nieprawidłowe. Zaiste, gdyby posiadacz
    praw majątkowych nie udzielił przychodzącemu do fotolabu licencji na
    sporządzanie odbitek, to ów przychodzący do fotolabu popełniłby
    przestępstwo z art. 115 ust. 3 w zw. z art. 17 ustawy o prawie autorskim
    (pominę problem szkodliwości społecznej, która IMO jest tu znikoma).
    Jednocześnie, nie sposób w takiej sytuacji przypisać pracownikowi
    fotolabu współsprawstwa tego przestępstwa. Nie tylko nie miał on podstaw
    przypuszczać, że klient nie posiada licencji na odbitki (bo nie zna
    treści umowy pomiędzy fotografem a klientem), to jeszcze nie jest jego
    obowiązkiem sprawdzać, czy zachowanie klienta jest legalne. Inaczej:
    pracownik fotolabu powinien zakładać istnienie dobrej wiary (art. 7 kc).

    Podobnie jak sprzedawca noży nie może mi odmówić sprzedaży jednego noża
    dlatego, że mogę kogoś nim zabić, także pracownik fotolabu nie może mi
    odmówić dokonania odbitek tylko dlatego, że mogę sporządzając odbitki
    popełnić czyn zabroniony typizowany w art. 115 ust. 3 w zw. z art. 17
    ustawy o prawie autorskim. Nie bez znaczenia jest, że nośnik zawierający
    licencjonowane dla odbitek zdjęcie wygląda tak samo jak nośnik
    zawierający takie zdjęcie nielicencjonowane (czego nie można powiedzieć
    co do zasady o płytce z programem komputerowym).

    Jeszcze inaczej: _nieskonkretyzowane_ podejrzenie możliwości popełnienia
    przez klienta fotolabu przestępstwa z art. 115 ust. 3 w zw. z art. 17
    ustawy nie może stanowić podstawy odmowy wykonania usługi. Praktycznie
    każde zachowanie człowieka wiąże się, z pewną nieskonkretyzowaną
    możliwością popełnienia przestępstwa.

    I jeszcze inaczej, gdyby pracownik fotolabu mógł ocenić w sposób
    konkretny (a nie na zasadzie abstrakcyjnego gdybania), że dochodzi do
    łamania prawa to powinien odmówić wykonania usługi -- zresztą inaczej
    popełniałby przestępstwo. W tej sprawie, jego ocena miała niestety
    charakter raczej gdybania i była raczej podobna do odmowy wpuszczenia
    mnie do kafejki internetowej "bo przecież mogę popełnić przestępstwo z
    art. 269a kk".
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have