  • Data: 2006-06-06 21:54:49
    Temat: Re: Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    witek [###w...@s...gazeta.pl.invalid.###] napisał:

    > A kolega różni się czymś od zawodowego fotografa? To koledze
    przysługują
    > w tym momencie wszystkie prawa.

    No i w tym momencie sam się zapędziłeś w pułapkę. To ten zakład w
    ogóle nie powinien robić zdjęć. Jaką ma pewność, że prawa autorskie do
    zdjęcia znad morza ma akurat oddawca materiału?

    > Nie twierdzę, że nie możesz sobie zrobić zdjęć samowyzwalaczem.
    > Jak fotograf ma wątpliwości co do autorstwa, to napisz mu
    oświadczenie,
    > że ty jesteś autorem. On będzie kryty, a w razie czego to ciebie
    capną
    > za składanie fałszywych oświadczeń.

    Jeden problem. Po co mam kłamać. Co do zasady nie jest prawdą, że
    tylko autor ma prawo zlecić wykonanie odbitki zdjęcia.

    > Nic w sposób dorozumiany nie wyraża.
    > Tak samo jak w sposób dorozumiany nie możesz wziąć czyjegoś projektu
    > go używać do własnych celów.

    Ale jak go dostanę w oryginale od autora, to już niekoniecznie muszę
    mieć notarialne oświadczenie, że mogę sobie z niego korzystać.

    > Umowa między fotografem a klientem jest o wykonanie konkretnej
    ilości
    > zdjęć i taka umowa została wykonana.

    A skąd wiesz, jak oni się umówili? A może się umówili tylko na
    wykonanie nośnika cyfrowego i za to autor dostał kasę zgadzając się na
    to, że gość z materiałem może sobie robić cokolwiek.

    > Nie możesz jej w sposób dorozumiany rozszerzyć o prawo wykonywania
    > dodatkowej ilości zdjęć.

    Ale nie można a'priori zakładać, że oddawca materiału nie ma do niego
    prawa. To są dwie zupełnie inne rzeczy. Nie wiemy jaka umowa łączy
    oddawcę materiałów z autorem zdjęcia.

    > Każdy ma prawo w uzasadnionym przypadku odmówić wykonania usługi i
    > pracownik z tego prawa skorzystał.

    Pytanie, czy przypadek był uzasadniony. Tak, czy siak jeszcze kilka
    razy skorzysta z tego prawa i nikt do niego nie przyjdzie, bo nikt z
    idiotą rozmawiać nie będzie. Punktów usługowych wykonujących odbitki
    jest tak wiele, że facet pójdzie obok i tyle.

    > Mając uzasadnione podejrzenie, że wykonanie odbitek będzie złamaniem
    > czyjegoś prawa autorskiego odmówił wykonania usługi i słusznie.
    > Przyjdź z książką do punktu ksero i będziesz miał ten sam efekt.

    Chyba kpisz? I uważasz, że wykonanie kserokopii kilku stron z książki
    narusza czyjeś prawa autorskie?

    > oczywiście, tylko gdzie wówczas pójdziesz jeśli wszystkie zakłady
    > fotograficzne zaczną przestrzegać prawa autorskiego, co powinny już
    > robić od dawna.

    Znajdź mi zapis w prawie na który się powołujesz.

    > Łatwość w powielania fotografii cyfrowej nie oznacza, że masz do
    tego
    > prawo. W ten sam sposób możesz tupać przed punktem ksero, który
    odmówi ci
    > skserowania całości książki i możesz do nich nie chodzić, ale to nie
    > oznacza, że masz rację.

    Ale po co mam tupać. Idę gdzie indziej. i nie dlatego, że nie mam
    racji, ale dla tego że szkoda mi czasu na przekonywanie idioty.
    Fotografia cyfrowa wcale jakoś tak bardzo od klasycznej w opisanym
    momencie się nie różni. Po prostu negatyw zastępuje nośnik i tyle. Nie
    zrobisz fotki bez negatywu, ale i nie zrobisz bez nośnika cyfrowego.