  • Date: Fri, 14 Sep 2007 20:31:06 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy to legalne?

    Liwiusz wrote:

    > Z wielu przyczyn. Na przykład skoro uznajemy, że w imię obrony życia
    > można zabić innego człowieka (czyli pozbawić kogoś życia, pomimo
    > niedokonania przez drugą osobę zabójstwa), to tym bardziej można
    > pozbawić życia człowieka, który zabójstwa się dopuścił.

    Hę? O czym ty bredzisz?

    > Wskazywanie na życie, jako najwyższe chronione dobro, i wywodzenie z
    > tego zakazu kary śmierci jest niekonsekwentne - nawet cywilizowane kraje

    Nawet w cywilizowanych krajach istnieje handel narkotykami, korupcja i
    walka o stołki. I co z tego?

    > dopuszczają zabijanie - na wojnie,

    Też mi argument. Jakiemuś kacykowi zachciało się cudzej ropy to
    postanowił sobie urządzić rzeź. I to ma być argument za rzekomą
    sprawiedliwością zabijania przez sądy?

    > w obronie koniecznej itp.

    Obrona konieczna to obrona konieczna. Musisz być na prawdę zagrożony,
    albo przynajmniej być o tym przekonany, i musisz się bronić adekwatnie
    do tego zagrożenia. Nie ma wtedy czasu ani możliwości na inne rozwiązanie.

    > Poza tym kara śmierci jest niekiedy konieczna - w przypadku wojny
    > karanie nawet długoletnim więzieniem może nie odstraszać, ponieważ

    I znowu te wojenne maniactwo...

    > popełniający przestępstwo - np. zdrady - może być święcie przekonany, że
    > jego działanie doprowadzi do przegrania wojny przez państwo, które go
    > skazało i tym samym jedynie kara śmierci może być realną karą, która
    > może odstraszać potencjalnych zdrajców.

    Cóż, idealny sposób na pozbywanie się niewygodnych ludzi - robimy wojnę,
    przeczepiamy etykietkę zdrajcy i po problemie.

    Wygoda dla rządzącej kliki - owszem. Ale sprawiedliwość?

    > Istnieje wiele sfer życia, w których prawdopodobieństwo śmierci na
    > skutek błędu, przypadku jest o wiele większe (np. samochody), a mimo to
    > nie likwidujemy samochodów, mimo że są one przyczyną śmierci wielu
    > tysięcy osób rocznie w Polsce.

    Wypadek to komunikacyjny to jedno. A sprawy sądowe to coś zupełnie
    innego. Np. nie ma ryzyka, że w przypadku błędu zginie prokurator czy
    sędzia - tylko oskarżony ryzykuje.

    > Podobnie z KS - jeśli raz na kilka lat zdarzy się pomyłka sądowa, to
    > nie neguje to całego systemu,

    Neguje, ponieważ każdą inną pomyłkę sądową można w mniejszym lub
    większym stopniu naprawić. Jak się nauczysz wskrzeszać ludzi
    powieszonych parę lat wcześniej - pogadamy.

    > ponieważ ma on - moim zdaniem - wiele zalet.

    Wiesz, dyktatura wojskowa też ma wiele zalet. I co z tego?

    Pytanie było o ową sprawiedliwość tej kary - a nie zalety.

    Brednie.