    From: scream <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy to będzie dozwolony użytek?
    Date: Sat, 29 Nov 2008 16:33:02 +0100

    Dnia Sat, 29 Nov 2008 15:03:00 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > To jest (może być) dzieło z tych.

    A czy to ma jakieś znaczenie dla sprawy?

    > Problem w udowodnieniu, że jesteś jego autorem.

    To akurat żaden problem, bo mam conajmniej 10 realnych i niespokrewnionych
    ze mną świadków, którzy widzieli co i jak robię.

    > Dozwolony użytek w pigułce dla osoby nie będącej z mediów lub z
    > uczelni/szkoły/biblioteki: Ty od kolegi/rodziny lub Ty pisząc wypracowanie
    > o takich utworach.

    No to kiepsko :)

    > Spełnic warunki konieczne opisane w art 23-35.

    Pozwól, że dalej będę drążyć temat. Fakt, że facet umieścił zdjęcia
    bohomazów na stronie w internecie spowodował, że zdjęcia są już
    rozpowszechnione. Prawda?

    Art. 23 mówi nam coś takiego:

    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego.
    (...)
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych
    egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
    szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Czy można przyjąć, że osoby wchodzące na moją stronę są ze mną w stosunku
    towarzyskim? Argument naciągany, ale pewnie ciężko byłoby to udowodnić
    zarówno jednej jak i drugiej stronie sporu.

    Art. 29
    1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpo-
    wszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
    wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.

    Co to dokładnie oznacza? Czy małe zdjęcie jest 'drobnym utworem'?

    W jaki sposób mogę legalnie lub narażając się na jak najmniejszą
    odpowiedzialność korzystać ze zdjęć zrobionych przez tą osobę? Kupno praw i
    jakiekolwiek porozumienie odpada, bo jesteśmy mocno skłóceni :)

    --
    best regards,
    scream