  • 11. Data: 2021-07-06 11:44:28
    Temat: Re: Czy spalenie kościoła (razy 5 w Kanadzie) to "hate crime"?
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.07.2021 o 11:06, J.F pisze:

    > No mozna.

    Przede wszystkim obecne parafie mają niewielki związek z tym, co robiono
    100 lat temu. Sądzę, że dla katolików w Kanadzie te rewelacje są
    podobnie szokujące, jak dla reszty świata. Generalnie Kościół Katolicki
    dawniej miał podobne metody krzewienia wiary, jak Muzułmanie. Mamy część
    Muzułmanów kontraktujących innowierców normalnie, jak i część, która
    chce na siłę przekonać do swoich racji. Kościół już chyba zrozumiał, że
    to fałszywa droga, zaś Muzułmanie - niektórzy - jeszcze nie.

    > Tym niemniej niechec, ktora prowadzi az do podpalenia, zasluguje na
    > okreslenie "nienawisc". A podpalenie w takim przypadku bylo
    > spowodowane nienawiscia. Bo chyba nie piromastwem ?

    Może być i tak, że piroman znalazł sobie powód.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2021-07-06 11:45:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A Ci co podpalali komitety w PRLu to z nienawiści?

    Jakaś tam część może i z powodów ideowych, ale wielu po prostu dla "hecy".

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2021-07-06 11:48:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-06, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > podobnie szokujące, jak dla reszty świata. Generalnie Kościół Katolicki
    > dawniej miał podobne metody krzewienia wiary, jak Muzułmanie. Mamy część

    Metody są faktycznie inne - to wymusiła raczej świecka cywilizaja, mentalność,
    wydaje się pozostała niestety taka sama.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2021-07-06 12:14:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.07.2021 o 11:48, Marcin Debowski pisze:
    > Metody są faktycznie inne - to wymusiła raczej świecka cywilizacja,
    > mentalność, wydaje się pozostała niestety taka sama.

    Dokąd owa mentalność polega na przekonywaniu do własnej wiary, to w
    sumie wszycy tak robią. Nawet Ci, którzy w ogóle nie wierzą. Moim
    zdaniem problem powstaje, gdy stosowane są nieetyczne sposoby.

    W wypadku Kanady - wydaje się - że problemem było przyzwolenie społeczne
    na tego typu praktyki.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2021-07-06 12:33:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 03 Jul 2021 09:57:04 +0200 (CEST), A. Filip napisał(a):

    > Jakoś wątpię być "hate crime" został już *pod tą nazwą* wpisany do KK
    > ale można się spytać dziennikarzyn co wielokrotnie szermowali tym
    > pojęciem w duchu "tego nie można odpuścić".
    > W tych pięciu przypadkach oprócz "szkód moralnych" są szkody finansowe
    > *znacznie* większe niż "spalone okno" (kilka tysięcy PLN).
    >
    > https://www.lifenews.com/2021/07/01/fifth-church-bur
    ned-to-the-ground-as-hate-crimes-against-christians-
    continue-in-canada/

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 16. Data: 2021-07-06 12:33:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Jul 2021 11:44:28 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Przede wszystkim obecne parafie mają niewielki związek z tym, co robiono
    > 100 lat temu. Sądzę, że dla katolików w Kanadzie te rewelacje są
    > podobnie szokujące, jak dla reszty świata.

    Tzn co ich szokuje - ze sie koscioly podpala, czy ze tak ich ktos
    nienawidzi?

    Nie wiem jak w Kanadzie, ale ogolnie te protestanckie parafie calkiem
    inaczej funkcjonuja, wiec sie spodziewam, ze w krajach protestanckich
    i katolickie sa jakies bardziej "przyjazne dla klienta", a i jest
    "wolnosc wyboru" w kwestii "wiary" ...

    J.

  • 17. Data: 2021-07-06 13:05:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-06, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Dokąd owa mentalność polega na przekonywaniu do własnej wiary, to w
    > sumie wszycy tak robią. Nawet Ci, którzy w ogóle nie wierzą. Moim
    > zdaniem problem powstaje, gdy stosowane są nieetyczne sposoby.

    Mentalność oparta na arogancji, bucie i przekonaniu, że ma się we wszystkim
    racje, plus czyny stojące w rażącej sprzeczności z tym co się w ramach tej wiary
    głosi. Przecież w sumie nie tak dawno były w Polsce afery z jakimiś
    sadystycznymi siostrzyczkami (google: siostra Bernadetta z Zabrza). Gdyby te jak
    najbardziej współczesne siostry przenieś w tamte warunki, sądzisz, że trupów
    byłoby mniej?

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2021-07-06 21:32:49
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-07-06 o 12:33, J.F pisze:

> [...]
    > inaczej funkcjonuja, wiec sie spodziewam, ze w krajach protestanckich
    > i katolickie sa jakies bardziej "przyjazne dla klienta", a i jest

    Wiara, a ludzie kościelni czy budowle to nie to samo.

    --
    animka

  • 19. Data: 2021-07-07 20:43:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.07.2021 o 12:33, J.F pisze:
    > Tzn co ich szokuje - ze sie koscioly podpala, czy ze tak ich ktos
    > nienawidzi?

    Mnie chodziło o to, że obecnie tam mieszkający katolicy nie mają żadnego
    związku, czy wiedzy z tymi zbrodniami.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2021-07-07 20:46:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Mentalność oparta na arogancji, bucie i przekonaniu, że ma się we wszystkim
    > racje, plus czyny stojące w rażącej sprzeczności z tym co się w ramach tej wiary
    > głosi.

    Ja problemu upatruję w innym miejscu. Jakiekolwiek podnoszone zarzuty
    wobec osoby duchownej była z automatu obracana, jako atak na Kościół
    Katolicki. i włączały się osoby broniące Kościoła, które nie ogarniały,
    że zarzut nie dotyczy wiary, czy kościoła.

    --
    Robert Tomasik