  • 1. Data: 2021-07-01 05:12:34
    Temat: Czy proboszcz ma prawo KOŚCIELNE odmówić chrztu dziecka rodziców bez ślubu kościelnego? :-)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://www.dziennikwschodni.pl/parczew/bunt-przeciw
    ko-proboszczowi-dzieli-parafian-nie-chrzci-dzieci-ro
    dzicow-bez-slubu-koscielnego,n,1000291437.html
    > 30 czerwca 2021 r. ;
    > Bunt przeciwko proboszczowi. "Dzieli parafian. Nie chrzci dzieci
    > rodziców bez ślubu kościelnego"
    >
    > Część parafian z Rudna koło Parczewa zbuntowała się przeciwko swojemu
    > proboszczowi. - Ksiądz nie szanuje ludzi, dzieli parafian na lepszych
    > i gorszych, *nie chrzci dzieci rodziców bez ślubu kościelnego* ... -
    > wyliczają mieszkańcy. [...]

    Jak trudno "parafianom wyklętym" obejść taką odmowę? ;-)

    IMHO prawo *świeckie* do takich kwestii akurat powinno podchodzić
    jak pies do jeżą. Prawo Kościelne jak pozwala karać dziecko/noworodka
    za grzech rodziców to jakoś "wysoko moralnie" nie wygląda szczególnie
    *jeśli rodzice się nie ugną i dziecko zostanie bez chrztu*.

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-07-01 10:35:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    IMHO rodzice chrzestni muszą być wierzący, naturalni nie muszą.
    No ale małe ośrodki czy poszczególni proboszczowie mają swoją "specyfikę".
    W dużym ośrodku o tyle łatwiej, że szukasz gdzie indziej.
    Podobnie jak czasami szukasz innego notariusza, bo pierwszy wydziwia.
    Co do prawa kościelnego może napisać zapytanie do właściwego biskupa?

  • 3. Data: 2021-07-01 16:28:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.07.2021 o 10:35, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Podobnie jak czasami szukasz innego notariusza, bo pierwszy wydziwia.
    > Co do prawa kościelnego może napisać zapytanie do właściwego biskupa?

    W znanych mi dwóch przypadkach każda ze skarg do lokalnego Biskupa
    szybko skończyła się udzieleniem sakramentu. W jednym wypadku Biskup
    przyjechał, udzielił sam chrztu i zabrał Proboszcza ustanawiając nowego.
    Jest jak piszesz. Rodzice Chrzestni muszą być wierzący, a naturalni
    wyrazić zgodę na chrzest. Po za tym brak ślubu nie wyklucza bycia
    wierzącym. Przyczyn pozostawania w konkubinacie może być masa i nie
    wszystkie muszą się wiązać z brakiem wiary. Po za tym dziecko
    niekoniecznie musi być dowodem wspólnego pożycia.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2021-07-01 16:58:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Jul 2021 16:28:53 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W znanych mi dwóch przypadkach każda ze skarg do lokalnego Biskupa
    > szybko skończyła się udzieleniem sakramentu. W jednym wypadku Biskup
    > przyjechał, udzielił sam chrztu i zabrał Proboszcza ustanawiając nowego.

    Uuu, to musial mocno podpasc. Wczesniej i czyms innym?

    > Jest jak piszesz. Rodzice Chrzestni muszą być wierzący, a naturalni
    > wyrazić zgodę na chrzest.

    No tak po prawdzie ... jak rodzice nie gwarantuja "katolickiego
    wychowania dziecka", to kto wychowa? Chrzestni?
    Malo prawdopodobne.

    Ksiadz/katecheta w szkole bedzie mial szanse :-)

    Ale co na to prawo kanoniczne, to niech sie jakis znawca wypowie :-)

    W obliczu spadajacej ilosci wiernych wydaje sie, ze warto by ksiadz
    mial argument "ale, ale - zobowiazal/a sie Pan/i na pismie do
    nieprzeszkadzaniu w katolickim wychowaniu dzieci" :-)

    Chyba, ze wlasnie przestala sie liczyc ilosc, a zaczela jakosc :-)

    J.

  • 5. Data: 2021-07-01 20:17:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.07.2021 o 16:58, J.F pisze:

    > Uuu, to musial mocno podpasc. Wczesniej i czyms innym?

    Nie mam zielonego pojęcia.

    > No tak po prawdzie ... jak rodzice nie gwarantuja "katolickiego
    > wychowania dziecka", to kto wychowa? Chrzestni?
    > Malo prawdopodobne.

    Małżeństwo nie gwarantuje również "katolickiego wychowania dziecka".
    Więc to żaden argument.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-07-01 20:34:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Jul 2021 20:17:14 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Małżeństwo nie gwarantuje również "katolickiego wychowania dziecka".
    > Więc to żaden argument.

    Ja bardziej o tych niewierzacych rodzicach.

    J.

  • 7. Data: 2021-07-02 07:43:04
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-07-01 16:58, J.F wrote:
    > W obliczu spadajacej ilosci wiernych wydaje sie, ze warto by ksiadz
    > mial argument "ale, ale - zobowiazal/a sie Pan/i na pismie do
    > nieprzeszkadzaniu w katolickim wychowaniu dzieci" :-)

    "Zmieniłem zdanie." Tam nie ma kar umownych. ;)

  • 8. Data: 2021-07-02 07:47:34
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-07-01 20:17, Robert Tomasik wrote:
    > Małżeństwo nie gwarantuje również "katolickiego wychowania dziecka".

    Jak widać zdaniem niektórych jest to warunek konieczny (chwilowo
    abstrahujemy od tego czy rzeczywiście tak jest), a nie można liczyć na
    rezultaty nie spełniając warunków koniecznych do zaistnienia zjawiska.