    From: "Marcin Szeffer" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy rozpoczynac konflikt z sasiadem...
    Date: Tue, 17 Jun 2003 10:03:12 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@qc70.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "stavi" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bckktd$899$1@news.onet.pl...

    > powinienem się powstrzymać od takich komentarzy, bo nic nie wnoszą, ale
    nie
    > potrafie, sorki,
    > pierdzielone polskie, złodziejskie, matolskie, )(^(&^%)(&%%# prawo :((
    > Do dzisiaj mnie rusza, jak ktos coś chce ukraść przez zasiedzenie i tym
    > podobne kombinacje 'zgdne z prawem' :(

    Szkoda, że się nie powstrzymałeś od komentarza, ponieważ dokadnie
    tak samo wyglądała instytucja ochrony posiadania w starożytnym Rzymie,
    czyli z grubsza od ponad dwóch tysięcy lat.
    I jakkolwiek w kontekście w/w problemu wygląda ona dziwnie, to uwierz
    mi, że ma swoje praktyczne i racjonalne zastosowanie w praktyce.
    I to nie prawo jest tu złodziejskie, a ten, co w złej wierze wykorzystuje
    zajęcie czyjejś nieruchomości.
    A niestety nieświadomość prawna naszego społeczeństwa oraz
    niezrozumienie podstawowych zagdanień prawnych prowadzi do takich
    komentarzy, jak powyżej, przy nierozróżnianiu znaczeń wyrażeń:
    "ochrona własności" a "ochronia posiadania".
    Stąd umiejętność stosowania tego prawa polega na tym, żeby takiemu
    "okupantowi" wcześniej wytoczyć powództwo o wydanie rzeczy, zamiast
    wyganiać go na siłę, jak niektórzy "poinformowani" radzą.
    Właśnie ochrona posiadania ma zapobiegać także bandytyzmowi ze
    strony właściciela, przed stosowaniem niedozwolonej samopomocy,
    która wykracza poza granice legalności.

    Ale może na pl.soc.prawo ktoś Ci to bardziej przystępnie wyjaśni,
    bo pomimo FUT nie będę tam zaglądał.

    --
    shroeder