  • 1. Data: 2004-02-04 19:36:59
    Temat: Czy prawa nabyte można odebrać???
    Od: "Binio" <w...@g...pl>

    Właśnie ochrona praw nabytych a renta w zusie...

    Czy ZUS może zmniejszyć rentę wypłacaną od kilku lat? Sytuacja jest taka:
    Renta została przeniesiona z jednego oddziału ZUS do innego ze względu na
    zmiane miejsca zamieszkania. W nowym oddziale stwierdzili że wysokość renty
    została błędnie naliczona i odesłali ją do starego oddziału żeby skorygowali
    błąd, czyli zmniejszyli wysokość wypłacanego świadczenia. Podobno błąd polega
    na dopisaniu o jedno zero za dużo do wskaźnika za pomocą którego obliczano
    wysokość renty. Moje pytanie w związku z tym jest takie: Czy nabyte już prawo
    do świadczenia moze zostać zmienione (bądź uchylone) dlatego że urzędnik się
    pomylił? Na logikę rzecz biorąc nadpłacona przez te wszystkie lata renta
    powinna zostać zwrócona przez świadczeniobiorcę...? W ZUSie oczywiście nie
    chcą nic powiedzieć, więc pytam tutaj...
    Chodzi o rentę rodzinną wypłacaną pełnoletniemu synowi z tytułu śmierci matki.

  • 2. Data: 2004-02-05 19:58:31
    Temat: Re: Czy prawa nabyte można odebrać???
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Binio" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ZUS może zmniejszyć rentę wypłacaną od kilku lat?

    W opisanym przez Ciebie przypadku jak najbardziej. Co więcej, mają prawo
    domagać się zwrotu nadpłaty. O ile błąd jest po ich stronie, to za
    ostatnie 12 miesięcy. w przeciwnym wypadku 3 lata. Szczegółów] szukaj w
    USTAWIE z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    (art. 84).

  • 3. Data: 2004-02-05 23:18:01
    Od: "Binio" <w...@g...pl>

> [...]
    > ostatnie 12 miesięcy. w przeciwnym wypadku 3 lata. Szczegółów] szukaj w
    > USTAWIE z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

    Nie zgodzę się do końca. Art.84 nie ma zastosowania w moim wypadku, ponieważ
    definicja świadczenia nienależnie pobranego zawartego w ust.2 nie zgadza się
    z moją sytuacją. Pomyłkę popełnił urzędnik, a ja nie wprowadzałem w błąd
    organu ZUS, ani też nie przedstawiałem fałszywych dokumentów, etc. etc.
    W moim wypadku - co rozjaśniła mi już JEAN w innym wątku-, będzie miał raczej
    zastosowanie Art. 160 KPA. - a więc ZUS może dostać raczej fige z makiem, bo
    to on ponosi odpowiedzialność za decyzję którą prawdopodobnie podciągnie pod
    Art. 156 KPA.

    W każdym bądź razie dzięki za odpowiedź.

  • 4. Data: 2004-02-06 19:58:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Binio" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    Obym się mylił, ale uważam, że nie masz racji. Przepis art. 84 dotyczy
    wszystkich wypłaconych nienależnie świadczeń. Zawiera on sam w sobie
    rozgraniczenie i w wypadku Twojej winy przedawnienie wynosi trzy lata, a w
    wypadku braku Twojej winy rok. Przepisy kpa na pewno nie będą miały
    zastosowania, bowiem art. 84 wprost odwołuje się do przepisów prawa
    cywilnego w punkcie 1. A zatem w Twoim wypadku pewnie ZUS musi skorzystać
    z instytucji bezpodstawnego wzbogacenia.

  • 5. Data: 2004-02-07 17:59:44
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

> [...]
    > ostatnie 12 miesięcy. w przeciwnym wypadku 3 lata. Szczegółów] szukaj w
    > USTAWIE z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

    Uzupełniając, do opisanej sytuacji odnosi się również art. 114 ust. 1 ustawy
    z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. Nr 162, poz. 1118
    z późn. zm.) oraz art. 138 (ewentualnie następne) tej ustawy.

    wa