    From: "Jan Kowalski" <n...@m...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy polskie prawo obowiazuje na terenie innych krajow UE?
    Date: Wed, 10 Aug 2005 19:05:34 +0200

    > Zawsze obowiązuje prawo lokalne. Lub 'wyższego rzędu' (np.
    > międzynarodowe).
    >
    > Tak samo jak uchwały krakowskich rajców, nie obowiązują np. w Warszawie
    > albo Szczecinie.

    No niezupełnie, z prawem karnym jest trochę inaczej. Co do zasady obywatel
    polski odpowiada za przestępstwo popełnione zagranicą pod warunkiem że czyn
    ten stanowi przestępstwo także w miejscu popełnienia. Por. art. 109-114 k.k.
    A ten przepis art. 55 nowej ustawy rzeczywiście ciekawy, bo wydaje się tej
    regule przeczyć:
    "Art. 55.
    1. Kto, wbrew przepisom ustawy, dokonuje przywozu, wywozu,
    wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub przewozi
    przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium innego państwa
    środki odurzające, substancje psychotropowe lub słomę makową,
    podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności do lat 5."

    Wygląda to na małpowanie jakiś zaleceń unijnych bez oglądania się na
    konstrukcję własnego systemu prawnego. Ja bym stał na stanowisku, że mimo
    wszystko stosuje się tu reguły ogólne k.k. i skoro w Holandii nie jest to
    karalne, to sąd polski nie może też skazać za czyn tam popełniony.

    JK