    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy nalezy sie emerytura ???
    Date: Thu, 26 Jan 2006 19:45:11 +0100

    Użytkownik "Kazan" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:drav7f$6kt$1@news.onet.pl...

    > Hello, jeszcze raz dzieki sliczne za odp. Dzis bylem w ZUSie i:
    >
    > - do uznania pracy w gospodarstwie rolnym rodzicow sa potrzebne:
    > a) zeznanie 2 wiarygodnych swiadkow na specjalnych
    drukach

    > ZUSu; swiadkowie musza podpisac te druczki w obecnosci
    > pracownika ZUSu lub w obecnosci pracownika danej gminy
    > ( w tym przypadku musi byc pieczatka gminy).
    > b) zaswiadczenie z gminy, ze rodzice posiadali w takich a
    > takich latach gosp. rolne.
    > c) zaswiadczenie, ze dana osoba byla zameldowana w gosp.
    > rolnym rodzicow.
    > d) dodatkowo jezeli dana osoba w tym samym czasie
    chodzila do
    > szkoly ponadpodst i pomagala w gosp rodzicow adres
    szkoly
    > ( odleglosc miedzy szkola a gosp nie moze byc wieksza
    niz
    > 60/70km (??))

    Czyli mniej więcej tak jak pisałam, sposób załatwiania znam z
    opowiadań znajomych. W bardziej odległych czasach nie było konieczne
    ubezpieczenie z tytułu pracy w gopodarstwie rolnym, aby taki okres
    zaliczyć do stażu pracy (ale jest to tzw. okres uzupełniający, przy
    wcześniejszej emeryturze - tylko lata brakujące do 30 lat).

    > - za wychowanie 1 dziecka przysluguje 2 lata okresu nieskladkowego
    >
    > (od tego roku nie trzeba pisac oswiadczenia, wystarczy sam akt
    > urodzenia dziecka)

    Tutaj chyba pomyłka, na wychowanie 1 dziecka przysługuje 3 lata okresu
    nieskładkowego (przy większej liczbie dzieci ZUS zaliczy nie więcej
    niż 6 lat okresu nieskładkowego).

    > - chca zyciorys z jakiegos bylego zakladu pracy (nie wiem po co)

    ZUS sprawdzi czy nie ma w życiorysie faktów sprzecznych z
    oświadczeniami świadków. A może w życiorysie znajdzie się informacja o
    pracy w gospodarstwie rolnym, co uwiarygodni dodatkowo zeznania
    świadków?

    > - na 30 lat musi byc min 20 lat skladkowych !!!

    Inaczej, okresy nieskładkowe uwzględnia się tylko do wysokości 1/3
    udowodnionych okresów składkowych. Ponieważ osoba, której dotyczy
    wątek, ma już 24 lata okresów składkowych, więc może zaliczyć 8 lat
    okresów nieskładkowych.

    > - do 31 XII 2007 trzeba miec skonczone 55 lat.
    > - aha i wniosek mozna zlozyc na 1 miesiac przed ukonczeniem 55 lat
    !!

    > Nie dopytalem jednej rzeczy. Kobieta konczy 55 lat 15 X 2007, czyli
    > wniosek moze zlozyc po 15 IX 2007. Jakby przerwala prace we wrzesniu
    > tego roku, przez rok brala "KURONIA" i po roku zlozyla wniosek o
    > przyznanie emerytury to nie bedzie zadnego problemu ?? Dodam, ze
    posiada
    > gospod rolne. Bedzie musiala przepisac je na kogos aby dostac
> [...]

    Trzeba dopytać w tej sprawie w ZUS, czy ostatnim okresem przed
    złożeniem wniosku o wcześniejszą emeryturę może być okres bezrobocia z
    zasiłkiem lub bez zasiłku. Gdyby zwolniła się z pracy na swój wniosek
    (wypowiedzenie pracownika lub porozumienie stron), to okres
    wyczekiwania na zasiłek wynosi 3 miesiące i zasiłek jest przyznawany
    tylko na 3 miesiące, chyba że mieszka w regionie o dużym bezrobociu
    (ale okres wyczekiwania będzie).

    > Jeszcze ta kwestia mnie zbytnio nie interesuje, ale wstepnie
    zapytam: do
    > naliczania emerytury potrzebny jest okres 10 lat ciaglej pracy, tak
    ??

    Do obliczenia podstawy wymiaru emerytury trzeba przedstawić
    zaświadczenie o wynagrodzeniach w poszczególnych latach kalendarzowych
    na druku ZUS Rp-7.
    Emeryturę można obliczyć na podstawie wynagrodzeń:
    1) z kolejnych 10 lat kalendarzowych wybranych z ostatnich 20 lat
    przed rokiem złożenia wniosku o emeryturę lub
    2) z wybranych dowolnych 20 lat kalendarzowych z całego okresu
    zatrudnienia.
    Z wcześniejszego zatrudnienia czasem trudno uzyskać zaświadczenie ZUS
    Rp-7 z powodu braku dokumentacji płacowej. ZUS uwzględnia wpisy o
    wynagrodzeniu w legitymacji ubezpieczeniowej, dlatego w komfortowej
    sytuacji są obecnie osoby przezorne, które niegdyś zadbały o
    uzupełnianie wpisów o wynagrodzeniach w legitymacjach
    ubezpieczeniowych.

    wa