  • 1. Data: 2007-07-16 10:29:27
    Temat: Czy mogę zastrzec?
    Od: "dentist" <d...@...pl>

    Witajcie

    Mam działalność gospodarczą. W jej ramach prowadzę agencję artystyczną,
    zajmującą się m.in. organizacją imprez, festynów, koncertów itp.
    Wymyśliłem proste, treściwe, zabawne i trafne "hasło pozycjonujące"
    agencję -
    coś w stylu hasła jakie towarzyszy wielu produktom (np. Raid - zabija owady.
    Na śmierć".). Wiele osób, widząc moje hasło na banerze reklamowym mowi
    że jest świetne i powinienem je zastrzec. Rzeczywiście - nie chciałbym, zeby
    jakaś inna agencja posłużyła się identycznym hasłem, a ja w tym momencie
    nie miałbym nawet jak udowodnić, że ja je wymyśliłem.
    Czy mogę jakoś zastrzec prawa do tego hasła?
    Widzę w ustawie, że przedmiotem prawa autorskiego jest utwór... czy hasło
    (w zasadzie jedno zdanie składjące się z 3 słów) może podlegać ochronie?
    Jeżeli tak, to jakie powinienem podjąć kroki, żeby uchronić się przed wyko-
    rzystaniem go, przez inne podmioty?

    Dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam
    dentist.

  • 2. Data: 2007-07-16 11:22:45
    Temat: Re: Czy mogę zastrzec?
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jeżeli chcesz zabezpieczyć swe prawa autorskie, zwyczajnie na plakatach
    umieszczaj w rogu swoje logo, a najlepiej dane firmowe, które przecież nie
    są objęte ustawą o ochronie danych osobowych. W ten sposób każdy będzie
    widział, kto jest autorem wytworu intelektu, którym w tym przypadku jest
    reklama, i dwa razy pomyśli, zanim użyje twego tekstu w swojej reklamówce.

    Pzdr
    Krzysiek

  • 3. Data: 2007-07-16 11:33:10
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    dentist napisał(a):
> [...]
    > Jeżeli tak, to jakie powinienem podjąć kroki, żeby uchronić się przed wyko-

    Tutaj bardziej niż prawo autorskie pasuje chyba prawo handlowe, a
    konkretnie: zastrzeganie znaków towarowych.

    W przypadku ochrony prawnoautorskiej niepotrzebne są żadne formalności,
    a zastrzeganie hasła reklamowego to już inna działka.

    R.

  • 4. Data: 2007-07-16 12:40:51
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Witam ponownie!

    Rozważałem również kwestię poruszoną przez pana R, jednakże pod ochronę w
    ramach np. znaków towarowych podlegają w zasadzie nazwy firm, logo, itp., a
    nie hasło reklamowe firmy. Zatem pzostaje jedynie ochrona z punktu widzenia
    prawa autorskiego - jak już wcześniej pisałem.

  • 5. Data: 2007-07-16 15:18:43
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Krzysiek napisał(a):
> [...]
    > nie hasło reklamowe firmy. Zatem pzostaje jedynie ochrona z punktu widzenia
    > prawa autorskiego - jak już wcześniej pisałem.

    A nie jest to tak, że za pomocą rejestracji hasła reklamowego jako znaku
    handlowego można zastrzec więcej, niż gdbyby polegać tylko na ochronie
    przez PA? W podanym przykładzie np. gdyby ktoś użył hasła "Wykańcza
    robactwo. Do piachu!" to z punktu widzenia PA może to jest odrębny utwór
    jedynie zainspirowany przez "Zabija owady. Na śmierć"?

    Ciekawy jestem... Zawsze myślałem, że firmy chroniąc nazwy, znaki i
    reklamy swoich towarów opierają się na czymś solidniejszym, niż pełne
    niejasności prawo autorskie.

    R.

  • 6. Data: 2007-07-16 19:31:43
    Od: "dentist" <d...@...pl>

    Użytkownik "Robert Osowiecki" <r...@r...art.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (...)

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Pisząc posta wyleciało mi z glowy okreslenie tego "hasla pozycjonujacego" -
    chodzilo mi mianowicie, czy da sie zastrzec to jako slogan.
    Żeby dokładniej opisać sytuację - mam "cichego" wspólnika, z którym
    można powiedziec, wspolnie prowadzimy agencję. Wiem, ze spodobała
    mu się taka działalność i mysli nad otwarciem swojej, w zasadzie konku-
    rencyjnej. Chcialbym po prostu spac spokojnie i wiedziec, ze nikt mi tego
    hasla nie sprzatnie i nie bedę się musiał tłuc po sądach itd...
    Z tym sloganem jest tak jak np. w RedBullu - wiadomo, ze jak zacznę
    produkować jakis napoj energetyzujący nie nazwę go RedBull, bo się
    nie wypłacę. Ale również chyba nie mogę użyć nazwy - "Moj napoj. Doda Ci
    skrzyyyydel". Czy to jest zastrzezone oddzielnie? Czy mogę produkować
    np. spadochrony i reklamować je Spadochron X. Doda Ci skrzyyydeł"?
    Niejasne jest dla mnie po prostu zastrzeżenie samego sloganu... Da się?

    pozdrawiam
    dentist.

  • 7. Data: 2007-07-17 11:47:10
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    dentist napisał(a):
    > Niejasne jest dla mnie po prostu zastrzeżenie samego sloganu... Da się?

    Z tego co mi się obiło o uszy, wymaga to określenia kontekstu... Czyli
    samej nazwy "Windows" nie zastrzeżesz, ale jako nazwę systemu
    operacyjnego: tak.

    Szukaj jednak specjalisty... ja się zajmuje głównie prawem autorskim, a
    i to nie zawodowo.

    R.

  • 8. Data: 2007-07-17 12:26:24
    Temat: Re: [OT, porządkowe] Czy mogę zastrzec?