  • 1. Data: 2004-10-31 22:27:13
    Temat: Czy mogę wykorzystać foto ze starych gazet?
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    Witam !
    Proszę o poradę, czy może ktoś na swej stronie www zamieszczać fotografie ze
    starych gazet czy czasopism z lat np 50-tych?
    Wiele gazet już dawno nie istnieje, ale mam wątpliwości czy nie narusza się w
    ten sposób jakichś praw autorskich.
    Co o tym sądzicie?
    Pozdrawiam Jacek

  • 2. Data: 2004-10-31 23:21:31
    Temat: Re: Czy mogę wykorzystać foto ze starych gazet?
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 31/10/2004 23:27, Jacek wrote :
> [...]
    > starych gazet czy czasopism z lat np 50-tych?
    > Wiele gazet już dawno nie istnieje, ale mam wątpliwości czy nie narusza się w

    Zgodnie z obowiązującą wtedy ustawą z dnia 31 lipca 1952 roku o prawach
    autorskich:

    Art. 2. § 1. Utwór, wykonany sposobem fotograficznym lub do fotografii
    podobnym, jest przedmiotem prawa autorskiego, jeżeli na utworze
    uwidoczniono wyraźnie zastrzeżenie prawa autorskiego.
    § 2. Na filmach oraz odbitkach i reprodukcjach, otrzymanych sposobem
    fotograficznym lub do fotografii podobnym, należy uwidocznić rok
    wykonania utworu, na nutach zaś dla mechanizmu, walcach i innych
    przyrządach odtwarzających mechanicznie utwór dźwiękowy - rok przeniesienia.

    Zatem, jeśli na zdjęciu nie było oznaczenia prawa autorskiego (albo
    znaczka (c) ), to nie jest przedmiotem prawa autorskiego (i nie podlega
    ochronie)).

    Zatem można legalnie umieszczać fotografie ze starych gazet i czasopism
    z lat 50-ych (60-ych, 70-ych pewnie też).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 3. Data: 2004-11-01 02:52:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4185737b$2@news.home.net.pl>, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki wrote:
    > Zgodnie z obowiązującą wtedy ustawą z dnia 31 lipca 1952 roku o prawach
    > autorskich:
    [..]
    > Zatem można legalnie umieszczać fotografie ze starych gazet i czasopism
    > z lat 50-ych (60-ych, 70-ych pewnie też).

    Czy aby na pewno? Ustawę AD 1952 to można MZ stosować do czynności
    prawnych zawieranych w tamtym czasie a nie współcześnie. On chce to
    zamieścić TERAZ. A teraz mamy Ustawę z AD 1994 z późniejszymi poprawkami a
    ta w przypadku ogólnym mówi: 70 lat od śmierci twórcy.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2004-11-01 10:33:07
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 01 Nov 2004 00:21:31 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki

    >Zgodnie z obowiązującą wtedy ustawą z dnia 31 lipca 1952 roku o prawach
    >autorskich:
    Nie mowimy o zamieszczaniu na stronie www wtedy tylko teraz. Stosujemy
    sie wiec do obecnie obowiazujacej ustawy.

    WAM
    --
    Sylwester 2004!
    Może nad morze?

  • 5. Data: 2004-11-01 16:27:27
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 01/11/2004 11:33, WAM wrote :
    > On Mon, 01 Nov 2004 00:21:31 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki

    > Nie mowimy o zamieszczaniu na stronie www wtedy tylko teraz. Stosujemy
    > sie wiec do obecnie obowiazujacej ustawy.

    Co do stanów powstałych pod rządami starych ustaw należy zawsze czytać
    przepisy przejściowe ;-).

    Przepis przejściowy nowej ustawy brzmi:

    Art. 124. 1. Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
    1) ustalonych po raz pierwszy po jej wejściu w życie,
    2) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych nie wygasły,
    3) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych wygasły,
    a które według niniejszej ustawy korzystają nadal z ochrony, z
    wyłączeniem okresu między wygaśnięciem ochrony według ustawy
    dotychczasowej i wejściem w życie niniejszej ustawy. Ustawa nie narusza
    własności egzemplarzy utworów rozpowszechnionych przed dniem jej wejścia
    w życie.
    2. Przepis ust. 1 pkt 3 stosuje się do utworów obywateli obcych stale
    zamieszkałych za granicą, pod warunkiem wzajemności.
    3. (skreślony).
    4. Postanowienia umów, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy,
    sprzeczne z przepisami art. 75 ust. 2 i 3 są nieważne.

    Wątpliwości co do wykładni pkt. 3 ust. 1 rozwiewa Sąd Najwyższy w
    orzeczeniu OSNC 2003/7-8/110:

    "1. Przewidziane w art. 124 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych (jedn. tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr
    80, poz. 904 ze zm.) odnowienie i przedłużenie zakresu ochrony
    autorskich praw majątkowych dotyczy tylko takich praw, które według
    ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz.
    234 ze zm.) przysługiwały twórcy, lecz na skutek upływu czasu wygasły."

    Jeśli więc, przy pierwszej publikacji nie było zastrzeżenia praw
    autorskich to żadna z przesłanek stosowania nowego prawa autorskiego z
    art. 124 nowej ustawy nie jest spełniona (utwór nie został opublikowany
    po wejściu w życie ustawy; prawa autorskie w momencie wejścia w życie
    nie wygasły; nie ma zastosowania także przesłanka z art. 124 ust. 1 pkt.
    3), czyli należy stosować ustawę z roku 1952, wedle której zdjęcia o
    które chodzi pytającego nie podlegają ochronie.

    Pytającego zapewne zainteresuje także druga część tezy:

    "2. Jeżeli na pocztówkach fotograficznych twórca umieścił zastrzeżenie
    swego prawa autorskiego (art. 2 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o
    prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234 ze zm.), to egzemplarze
    drukowane później są przedmiotem prawa autorskiego także wtedy, gdy nie
    zostały opatrzone takim zastrzeżeniem. W tej sytuacji na twórcy spoczywa
    ciężar dowodu, że naruszyciel wiedział o istnieniu jego zastrzeżonego
    prawa."

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your

  • 6. Data: 2004-11-01 21:10:39
    Od: j...@p...onet.pl

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Pozdrawiam Jacek

  • 7. Data: 2004-11-02 04:10:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <418663ed$1@news.home.net.pl>, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki wrote:
    > Co do stanów powstałych pod rządami starych ustaw należy zawsze czytać
    > przepisy przejściowe ;-).

    Fakt :) Dobrze, że ktos zwrócił na to uwagę :)

> [...]
    > autorskich to żadna z przesłanek stosowania nowego prawa autorskiego z
    > art. 124 nowej ustawy nie jest spełniona (utwór nie został opublikowany

    Według mnie jest spełniona przesłanka zawarta w u.1 p.2. no chyba że
    zaniechanie naniesienia wymienionych wcześniej wyznaczeń uważasz za
    czyn powodujący "wygaśniecie".

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-11-02 21:20:43
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 02/11/2004 05:10, Marcin Debowski wrote :

> [...]
    >

    > Według mnie jest spełniona przesłanka zawarta w u.1 p.2. no chyba że
    > zaniechanie naniesienia wymienionych wcześniej wyznaczeń uważasz za

    Żeby coś mogło wygasnąć, musi najpierw istnieć. Brak naniesienia znaku
    autorskiego na zdjęcia spowodowowało, że _w_ogóle_ zdjęcie nie podlegało
    ochronie. Przyjrzyj się cytowanemu przeze mnie orzeczeniu, SN wyraźnie o
    tym pisze.

    Inaczej, pod rządami starej ustawy aby zdjęcie podlegało ochronie
    należało zaopatrzyć je odpowiednim oznaczeniem. Tak więc zastosowania
    nie ma punkt 2 -- bo "według dotychczasowych przepisów nie wygasły" musi
    oznaczać, że były prawa autorskie i jeszcze nie wygasły.
    Nie ma zastosowania także punkt 3 -- bo za orzeczeniem SN: "dotyczy
    tylko takich praw, które według ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie
    autorskim przysługiwały twórcy, lecz na skutek upływu czasu wygasły.".

    Nieoznaczenie zdjęć powodowało, że prawa od początku nie przysługiwały
    twórcy.