  • 1. Data: 2004-04-07 16:58:34
    Temat: Czy ktos mi 'przetlumaczy' wyrok TK ?
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.usunto>

    Ponizej znajduje sie wyrok Trybunalu Konstytucyjnego w kilku sprawach
    dotyczacych SM :
    http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2004/k_32_03.htm

    Mam takie pytanie : 2 miesiace temu (przed rozprawa TK) dostalem jako
    darowizne mieszkanie spoldzielcze. Jeszcze nie zlozylem podania o
    czlonkostwo. Czy musze to zrobic teraz jak TK ustalil taka sentencje ?

    Fantom

  • 2. Data: 2004-04-07 22:53:41
    Temat: Re: Czy ktos mi 'przetlumaczy' wyrok TK ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@p...onet.pl.usunto> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie.

  • 3. Data: 2004-04-08 10:10:01
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

> [...]
    > darowizne mieszkanie spoldzielcze. Jeszcze nie zlozylem podania o
    > czlonkostwo. Czy musze to zrobic teraz jak TK ustalil taka sentencje ?

    TK przeciez nie zanegowal zgodnosci z Konstytucja ustawy o spoldzielczosci,
    w ktorej jak byk stoi, ze warunkiem uzyskania wlasnosci mieszkania
    spoldzielczego jest czlonkostwo w spoldzielni.
    TK stwierdzil jedynie, ze jak masz jakis spor ze spoldzielnia, to mozesz od
    razu isc do sadu, a nie bawic sie w spory w trybie
    wewnatrzspoldzielnianym...

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 4. Data: 2004-04-08 10:26:34
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

> [...]
    od
    > razu isc do sadu, a nie bawic sie w spory w trybie

    Albo jestem slepy, albo faktycznie nie rozumiem tego co orzekl TK. Z tego co
    ja widze to sa tam zanegowane chyba az 4 punkty. I tylko jeden z nich mowi o
    tym, ze mozna isc do sadu od razu. Tamte dotycza zupelnie czegos innego - i
    o to sie wlasnie pytalem.

    Fantom

  • 5. Data: 2004-04-08 13:27:31
    Temat: Re: Czy ktos mi 'przetlumaczy' wyrok TK - CZLONKOSTWO W SPOLDZIELNI
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Wielkie przeprosiny, ponizej najnowsza interpretacja (z portalu Hoga)
    kwestii czlonkostwa w spoldzielni mieszkaniowej:

    --
    pozdrawiam:-) Marek

    ----------------------

    Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 31 marca 2004 r. wprowadził istotne zmiany
    w przepisach dotyczących spółdzielni mieszkaniowych, poprzez uznanie art.
    17[2] ust. 2 i art. 17[8] ust. 1 oraz art. 4 ust. 8 zd. pierwsze i art. 39
    ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych za
    niekonstytucyjne. Zmiana umocni pozycję członków w stosunku do spółdzielni
    oraz zrówna pozycję prawną wszystkich osób związanych ze spółdzielnią, a
    także usprawni także obrót lokalami spółdzielczymi.

    Członkostwo nie jest już konieczne.

    Dotychczas, osoby, które chciały nabyć spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu od członka spółdzielni musiały wystąpić o przyjęcie w poczet członków
    tej spółdzielni. Dopiero po pozytywnej decyzji ze strony spółdzielni
    uzyskiwały one prawo do lokalu. W praktyce często zdarzało się, że władze
    spółdzielni nie chciały zgodzić się na przyjęcie nabywcy w poczet członków
    lub cała procedura trwała bardzo długo. Prowadziło to do spadku wartości
    rynkowej lokalu i braku możliwości jego zbycia, gdyż potencjalni nabywcy
    obawiali się takich utrudnień. Dlatego też Trybunał Konstytucyjny uznał, że
    tak duże ograniczenie swobody w zakresie zbywania i nabywania lokali
    spółdzielczych jest sprzeczne z konstytucją.

    Wyrok Trybunału uchyla przepisy ograniczające nabycie prawa spółdzielczego.
    Nabycie lokalu własnościowego nie będzie już wymagało od nabywcy uzyskania
    członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej. Należy jednak pamiętać, że wymóg
    członkostwa nie został zniesiony całkowicie. W wypadku pozyskania
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu po raz pierwszy - przez umowę
    ze spółdzielnią - dalej konieczne będzie uzyskanie członkostwa.

    Kwestionowanie wysokości opłat - od razu w sądzie.

    Spółdzielnia mieszkaniowa ustala dla swoich lokatorów opłaty związane z
    eksploatacją posiadanych lokali. Właściciele lokali spółdzielczych mogą
    kwestionować wysokość ustanowionych opłat. Dotychczas tylko osoby którym
    przysługiwało spółdzielcze prawo do lokalu bez statusu członka spółdzielni
    mogły kwestionować opłaty od razu w sądzie. Osoby, którym przysługuje
    spółdzielcze prawo do lokalu będące członkami spółdzielni musieli najpierw
    przejść wewnętrzną spółdzielczą procedurę, a dopiero później mogli odwoływać
    się do sądu. Konieczność przejścia przez postępowanie wewnątrzspółdzielcze
    bardzo wydłużała czas załatwienia sprawy. Trybunał uznał, że takie
    zróżnicowanie pozycji osób związanych ze spółdzielnią jest sprzeczne z
    zasadą równego traktowania przez prawo. Wyrok pozwala właścicielom lokali
    spółdzielczych na kwestionowanie wysokości opłat od razu w sądzie. Mogą oni
    jednak nadal odwoływać się na drodze postępowania wewnątrzspółdzielczego -
    co może być dla nich tańsze w porównaniu z postępowaniem sądowym.

    Nie koniec zmian.

    Modyfikacje prawa spółdzielni mieszkaniowych wymienione wyżej to nie koniec
    zmian w spółdzielniach, jakie czekają nas w najbliższym czasie. Już w tej
    chwili w Trybunale Konstytucyjnym znajdują się kolejne trzy wnioski
    dotyczące zbadania, czy przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych są
    zgodne z Konstytucją. Równocześnie prace związane ze zmianami w przepisach
    dotyczących spółdzielni mieszkaniowych prowadzi specjalny zespół powołany
    przez Prezydenta.

  • 6. Data: 2004-04-08 16:00:09
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.usunto>

> [...]
    umowę
    > ze spółdzielnią - dalej konieczne będzie uzyskanie członkostwa.

    Tylko ciagle tu nie ma odpowiedzi na moje pytanie :(

    Fantom