  • 1. Data: 2004-04-07 15:53:35
    Temat: Odmowa mandatu a wniosek do sądu grodzkiego...
    Od: "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl>

    Była nast. sytuacja:

    SOK zatrzymał 2 (za przebywanie na terenie kolejowym) i przewiózł
    samochodem, do swojej placówki. Następnie wezwał policję w celu ustalenia
    tożsamości. Policja po przybyciu do placówki SOK, wzieła się za ustalanie
    tożsamości, po czym rozpoczeła wypisywanie mandatów.
    Jedna osoba mandat przyjeła (wystawiony przez policję), druga odmówiła
    przyjęcia mandatu.

    Teraz kilka pytań.:

    1. Czy SOK miał prawo przewieźć zatrzymanych samochodem do swojej placówki?
    Jeśli przepisy mówią wyraźnie:

    "2. Wykonując swoje zadania, funkcjonariusz straży ochrony kolei ma prawo
    do:
    1) legitymowania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub
    wykroczenia, jak również świadków przestępstwa lub wykroczenia, w celu
    ustalenia ich tożsamości;
    2) ujęcia, w celu niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki
    Policji, osób, w stosunku do których zachodzi uzasadniona potrzeba podjęcia
    czynności wykraczających poza uprawnienia straży ochrony kolei;"

    2. Czy policjant nie będący fizycznie podczas popełnienia wykroczenia może
    ukarać mandatem osobę, która to wykroczenie popełniła?? W końcu nie zna on
    okoliczności popełnienia wykroczenia i nie jest w stanie sprawiedliwie
    osądzić sprawę.

    3. Jeśli ktoś odmówi przyjęcia mandatu od policji, to czy wniosek o ukaranie
    do sądu grodzkiego może zostać skierowany przez SOK. W końcu formalnie
    biorąc to policja wystawiała mandat i to chyba oni powinni w przypadku jego
    odmowy taki wniosek do sądu złożyć??

    4. Czy odmowa okazania dokumentów (SOKiści nie chcieli się wylegitymować)
    może być uznana za czynny opór?

    5. Czy transport (samochodem osobowym SKODA FABIA) po drodze publicznej 4
    osób (2 SOKISTÓW + dwóch zatrzymanych) + 2 rowery wsadzone do bagażnika w
    ten sposób, że praktycznie wisiały one nad drogą grożąc wypadnięciem
    spełniają jakiekolwiek przepisy??

    6. Czy SOK odpowiada za przewożone mienie, które w skutek niewłaściwego
    przewożenia zostało uszkodzone - skrzywione koło?

    7. Co wtedy jeśli wada nie została odkryta od razu, na skutek szoku, lecz
    dopiero podczas jazdy na rowerem z komendy SOK do domu? Zawiadomienie o tym
    zostało przesłane w skardze do przełożonych (komendanta SOK) w formie
    pisemnej.

    8. Czy w realnej rozprawie 2 oskarżonych jest w stanie podważyć skutecznie
    zeznania 2 SOKistów, którzy zgodnie twierdzą, że nie byli proszeni o
    legitymacje?

    9. Czy podczas rozprawy oskarżony ma prawo powołać na świadków tychże
    SOKistów i zadawać im pytania oddzielnie, tzn. w taki sposób aby podczas
    zeznań 1 SOKisty, drugi nie mógł by ich słyszeć... Tylko w ten sposób jest
    cień szansy aby złapać ich na kłamstwie.

    10. Czy komendant SOK ma prawo w odpowiedzi na skargę odpisać, że po
    przesłuchaniu SOKistów stwierdza, że fakty takie nie miały miejsca i
    ostrzec, że w przypadku podtrzymania tej wersji wydażeń poda sprawę do sądu
    o pomówienie... Wg mnie to pospolite zastraszenie...

    pozdrawiam,

    --
    Marcin "Radmar" Wasilewski
    http://www.ostbahn.net

  • 2. Data: 2004-04-07 22:51:10
    Temat: Re: Odmowa mandatu a wniosek do sądu grodzkiego...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin 'Radmar' Wasilewski" <r...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:c5184q$e9t$1@news.onet.pl...

    Podobny wątek był nie tak dawno.

> [...]
    podjęcia
    > czynności wykraczających poza uprawnienia straży ochrony kolei;"

    Moim zdaniem nie miał.

> [...]
    on
    > okoliczności popełnienia wykroczenia i nie jest w stanie sprawiedliwie

    Nie może. Warunkiem jest stwierdzenie tego wykroczenia, co wynika z kpow.

> [...]
    > do sądu grodzkiego może zostać skierowany przez SOK. W końcu formalnie
    > biorąc to policja wystawiała mandat i to chyba oni powinni w przypadku

    Może.

    > 4. Czy odmowa okazania dokumentów (SOKiści nie chcieli się
    wylegitymować)
    > może być uznana za czynny opór?

    Raczej nie. Z tym, że może byc podstawą do zatrzymania z uwagi na brak
    możliwości ustalenia tożsamości. Ciężko będzie udowodnić, że SOK-iści nie
    chcieli się wylegitymować. Zresztą uchybienie formalne funkcjonariusza nie
    upoważnia nikogo do czynnego oporu. Może stanowić podstawę do napisania
    skargi.

> [...]
    > osób (2 SOKISTÓW + dwóch zatrzymanych) + 2 rowery wsadzone do bagażnika
    > ten sposób, że praktycznie wisiały one nad drogą grożąc wypadnięciem

    Nie wiem czy spełniaja, ale żadnych moim zdaniem nie naruszają.

    > 6. Czy SOK odpowiada za przewożone mienie, które w skutek niewłaściwego
    > przewożenia zostało uszkodzone - skrzywione koło?

    Tak. Na zasadach ogólnych.

> [...]
    tym
    > zostało przesłane w skardze do przełożonych (komendanta SOK) w formie

    Teraz trzeba udowodnić, że rower został uszkodzony podczas tego
    transportu. W praktyce cienko to widzę.

    > 8. Czy w realnej rozprawie 2 oskarżonych jest w stanie podważyć
    skutecznie
    > zeznania 2 SOKistów, którzy zgodnie twierdzą, że nie byli proszeni o
    > legitymacje?

    To zależy od sadu i tego, co będą zeznawać. Przede wszystkim, na ile
    spójne będą zeznania każdej ze stron.

> [...]
    jest
    > cień szansy aby złapać ich na kłamstwie.

    Jak najbardziej ma prawo. Co więcej przepis prawa zabrania, by świadek nie
    przesłuchany był obecny przy przesłuchaniu innego swiadka.

> [...]
    sądu
    > o pomówienie... Wg mnie to pospolite zastraszenie...

    Moim zdaniem nie ma i taka odpowiedź kwalifikuje się do przesłania do
    Prokuratury z wnioskiem o wszczęcie postępowania w tej sprawie. Nie tyle o
    zastraszanie, co o przekroczenie uprawnień.

  • 3. Data: 2004-04-08 18:02:32
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Tak. Na zasadach ogólnych.

    Co rozumiesz przez zasady ogólne?

    KG

  • 4. Data: 2004-04-08 18:36:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > Co rozumiesz przez zasady ogólne?

    Rozumiem, że SOK jako instytucja będzie odpowiadał na podstawie przepisów
    kodeksu cywilnego za szkodę spowodowaną przez jej funkcjonariuszy.
    Chodziło mi o to, że nie ma jakiś specjalnych w tym względzie unormowań
    akurat dla przewozu rowerów przez SOK w bagażniku. I to miałem na myśli.