  • 1. Data: 2002-09-10 12:02:43
    Temat: Czy istnieje obowiazek wystawiania rachunkow w Polsce?
    Od: a...@i...pl (Andrzej K)

    Witam,

    Od kilku miesiecy jestem uzytkownikiem telewizji kablowej firmy T,
    stalem sie nim tylko by kozystac z polaczenia do Internetu
    udostepnianego przez firme M w oparciu o instalacje CTV.

    Od kilku miesiecy domagam sie of firmy M wystawienia mi rachunkow
    (faktur) za instalacje sprzetu sieciowego oraz wystawiania rachunkow
    za "dostawe" Internetu. Prowadze dzialanosc gospodarcza i faktury sa
    mi niezbedne.
    Oprocz tego staram sie przekonac firme T (te od TV kablowej), ze jest
    taki zwyczaj, ktory nakazuje rozliczanie sie sprzedawcom z klientami
    poprzez dostarczanie wraz towarem lub uslugami rachunkow badz
    paragonow (dowodow sprzedazy) - firma T nie dostarcza mi niczego,
    owszem, sa dostepne w ich biurze BLANKIETY przelewow. To osobna
    sprawa.

    Po wyslaniu trzech pism do firmy M. Otrzymalem odpowiedz e-mail w
    ktorej napisano że:

    "...stosownie do zapisu art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy nie
    mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nie prowadzącym
    działalności gospodarczej."

    W wziazku z tym pytania:

    1. Czy rzeczywiscie w Polsce mozliwe jest odmawianie wystawiania
    kupujacemu imiennych rachunkow?
    Rozumiem, że pozbyto się tzw. rachunkow uproszczonych i zostaly tylko
    faktury, kupujacego moze jednak nie obchodzic cala kwestia podatkowa,
    chcialby miec RACHUNEK wraz z towarem lub usluga (jak ma wyjasnic
    ewentualne niejasnosci z uslugodawca gdy cala dokumentacja jest tylko
    u tego drugiego)

    2. Jak zmusic uslugodawce (firme M) do wystawiania faktur VAT za
    usługe, najlepiej co miesiac; na co sie powolac? _Zwykla_ grzecznosc i
    prosby nie skutkuja.

    3. Jak wymoc na TV kablowej regularne wystawianie rachunkow (ma tam
    byc podana cena uslugi i okres oplacany)?

    Dzieki z gory

    Andrzej

  • 2. Data: 2002-09-10 12:10:13
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    art. 32 ust. 2 ustawy o VAT - pełne brzmienie:

    " Podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i
    gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1,
    osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na
    żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury."

  • 3. Data: 2002-09-10 12:14:10
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    1. Piszesz, że prowadzisz działalność gospodarczą, więc zwolnienie z
    cytowanego artykułu Cie nie dotyczy, bo obejmuje tylko i wyłącznie nie
    prowadzących działalności.
    2. Nawet jabyś nie prowadził, to i tak na twoje żądanie mają obowiązek
    wystawić.
    3. Powiedz że byłeś w urzędzie skarbowym, i ten poprosił o namiary na tę
    firmę. Powinno poskutkować.
    4. Jesli nie, naprawdę idź do urzędu i przedstaw sprawę.

    Pozdrawiam

    Władysław Jagiełło

  • 4. Data: 2002-09-10 12:14:40
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

    Użytkownik "Andrzej K" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Od kilku miesiecy jestem uzytkownikiem telewizji kablowej firmy T,
    > stalem sie nim tylko by kozystac z polaczenia do Internetu
    > udostepnianego przez firme M w oparciu o instalacje CTV.

    Chyba ta firma robi jakieś przekręty! Każdy kto prowadzi działalność i
    jest podatnikiem VAT ma obowiązek wystawić fakturę VAT na żądanie
    odbiorcy, a w wypadku rozlcizeń pomiędzy przedsiębiorcami (nawet
    jednoosobowymi) nawet bez żądania. To jakiś koszmar, gdy firma powołuje
    się na artykuł ustawy, wykreślając jedno zdanie, który WPROST mówi, co
    innego niż oni próbują udowodnić. Ewidentnie jest to nawet nie
    ignoarcja, ale zła wola i chęć ukrycia przychodów. Napomknął bym im coś
    o możliwej kontroli skarbowej.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof

  • 5. Data: 2002-09-10 12:24:40
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Andrzej K" <a...@i...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > "...stosownie do zapisu art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy nie
    > mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nie prowadzącym

    Po pierwsze pisze Pan ze jest pan osoba PROWADZACA dzialalnosc a poza tym...

    Zamiast miec pytania prosciej sprawdzic.

    Art 32 ust 2 mowi PONADTO

    Jednakże na żą danie tych
    osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-09-10 13:36:45
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Andrzej K <a...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...tpi.pl...

> [...]
    > paragonow (dowodow sprzedazy) - firma T nie dostarcza mi niczego,
    > owszem, sa dostepne w ich biurze BLANKIETY przelewow. To osobna

    czekaj.. rozumiem ze nie wystawiaja co rachunkow a ty placisz? to przestan
    placic ... jak sie upomna to powiesz ze ine dostales rachunku, "a w URZEDZIE
    SKARBOWYM powiedzieil ze zeby wpisac cos w koszty to musze miec fakt. vat...
    to w takim razie zadzwonie jeszcze raz do URZEDU SKARBOWEGO i zapytam
    dokladnie, a moge podac panstwa adres w razie gdyby sie pytali???"

    :)

    pozdrawiam

    Adam

  • 7. Data: 2002-09-10 18:54:11
    Od: a...@i...pl (Andrzej K)

    On Tue, 10 Sep 2002 14:24:40 +0200, "Boguslaw Szostak"
    <b...@u...agh.edu.pl> wrote:

    >Po pierwsze pisze Pan ze jest pan osoba PROWADZACA dzialalnosc a poza tym...

    Tak, prowadzę działalność lecz inetesuje mnie sprawa ogolnie - jak sie
    domyslacie wesze tu machloje, ktos pewnie nie placi podatkow, ktore ja
    i wy place za niego!

    >Zamiast miec pytania prosciej sprawdzic.

    W moim wypadku prosciej zapytac, znajac zyczliwosc i zaangazowanie
    grupowiczow (wiem, nie raz sam bylem po drugiej stronie) moglem sie
    spodziewac odpowiedzi szybciej niz gdybym przeszukiwal dokumenty :-).

    Wszystkim dziekuje za odpowiedzi!

    Pozdrawiam

    Andrzej

  • 8. Data: 2002-09-10 19:03:38
    Od: a...@i...pl (Andrzej K)

    On Tue, 10 Sep 2002 15:36:45 +0200, "Adam" <a...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >to w takim razie zadzwonie jeszcze raz do URZEDU SKARBOWEGO i zapytam
    >dokladnie, a moge podac panstwa adres w razie gdyby sie pytali???"

    Hehe, ja im nie zaplacilem ani grosza, pisalem, ze bardzo bym chcial
    ale dopoki nie dostane rachunkow (pierwotnie nic nie wspominalem o
    fakturach - uwazam, ze dobry obyczaj nakazuje wystawiac takowe, nawet
    bez przymusu prawnego - nie zakladalem z gory zlej woli firmy M, ja
    staram sie byc grzeczny, hmm.. mam nadzieje, ze nawet jestem ;)) za
    uslugi to nie jestem w stanie. No, i doczekalem sie pokretnej
    odpowiedzi, na ktora odpowiedzialem, ze prowadze DG i podalem NIP i
    detale proszac o faktury.

    US skarbowy oczywiscie przyszedl mi do glowy ale ciekaw jestem
    szalenie polskiej obyczajnosci w interesach, zawsze licze na uczciwosc
    i dobra wole drugiej strony, lepiej sie umiera gdy sie ma zycie
    wypelnione w ten sposob :)

    >pozdrawiam
    >
    >Adam

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2002-09-11 07:39:28
    Od: "Bax" <b...@n...pl>

> [...]
    > szalenie polskiej obyczajnosci w interesach, zawsze licze na uczciwosc
    > i dobra wole drugiej strony, lepiej sie umiera gdy sie ma zycie

    Masz rację. Jak i skontrolują i dowalą takie kary, że się nie pozbierają
    to... zostaniesz bez kablówki ;-(((

    Krzysztof