    From: Tomasz Tybusz <t...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
    Date: Thu, 19 Jan 2012 14:48:34 +0100

    W dniu 2012-01-17 22:15, Mini Moda pisze:
> [...]
    > nie opłacam składek, pani odmawia wydania tegoż. Ja twierdzę, ze dziecko
    > ma mocy ustawy prawo do bezpłatnego leczenia, przedstawiam ową ustawę,
    > p. kierownik zaprzecza zapisowi ustawy. Pomijam fakt, ze byłam
    > traktowana jak kosmita żadający ziemskiej dziewicy, panie momentami
    > ignorowały moją obecność, uśmiechały się pod nosem i ogólnie były
    > aroganckie, ale zapisów ustawy chyba nie powinny lekceważyć.
    > Oczywiście przyznaję, że jest to jeden wielki bajzel, ale to raczej
    > urzędy są dla nas, a nie my dla urzędów.
    > Niemniej jednak sprawy te reguluje art 67(Dz.U.2008 Nr164)
    view=article&id=2415:7-latek-i-dowod-ubezpieczenia&c
    atid=130:ubezpieczenie&Itemid=185

> [...]
    > to mam obowiązek zarejestrować się w UP i to on będzie opłacał mi
    > składkę, niestety jest przepis (Art.66), który mówi, że osoba, która
    > zawiesiła działalność obowiązkowi ubezpieczenia nie podlega:
    >
    > "Art. 66. 1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:
    >
    > 1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub
    > ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:
    >

    > c) 124) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi
    > współpracującymi, z wyłączeniem osób, które zawiesiły wykonywanie
    > działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie

    oz,1027.html

    > Dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia, czy nie? W/g kierownik mojego
    > zusu NIE! Prosiłam żeby dała mi to na piśmie, ale wiadomo, to nie
    > koncert życzeń...
    > Będę wdzięczna za rozjaśnienie mojego umęczonego walką umysłu:)
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Magda

    ZUS

    CZY I JAK DOKUMENTOWAĆ PRAWA DZIECKA ZAGWARANTOWANE USTAWĄ

    Jak udokumentować ustawowo zapewnione prawo dziecka do świadczeń opieki
    zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych? Jakie działania należy
    podjąć, aby wyegzekwować należne dziecku świadczenia w sytuacji, gdy
    placówka opieki zdrowotnej odmawia dostępu do świadczeń ze względu na
    brak dowodu ubezpieczenia dziecka?

    Świadczeniobiorca ubiegający się o udzielenie świadczeń opieki
    zdrowotnej ma obowiązek przedstawienia u świadczeniodawcy dokument
    potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych przez
    NFZ (art. 50 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
    zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - DzU z 2008 r. nr 164,
    poz. 1027 ze zm. - zwana dalej ustawą o świadczeniach). Ustawa o
    świadczeniach w stosunku do osób posiadających obywatelstwo polskie i
    miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie
    ukończyły 18. roku życia lub są w okresie ciąży, porodu i połogu, nie
    wskazuje dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

    Rozliczanie przez NFZ świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych
    świadczeniobiorcy przez świadczeniodawcę jest dokonywane na podstawie
    raportów statystycznych. Świadczeniodawca podaje numer PESEL osoby,
    której zostały udzielone świadczenia zdrowotne. W przypadku braku numeru
    PESEL podaje się serię i numer dowodu osobistego lub paszportu lub
    innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

    Jedyny wyjątek, gdy świadczeniodawca nie musi podawać numeru PESEL lub
    innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, dotyczy dzieci, które nie
    ukończyły 6. miesiąca życia. W takim przypadku świadczeniodawcy podają
    identyfikator jednego z rodziców lub identyfikator opiekuna prawnego
    dziecka.

    Posiadanie numeru PESEL nie jest obligatoryjne do korzystania ze
    świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ale
    przy jego braku osoba ma obowiązek przedstawienia dokumentu
    identyfikacyjnego, który poświadcza dane osoby, tj. dowodu osobistego
    lub paszportu, a w przypadku osób, które nie ukończyły 18. roku życia
    lub są w okresie ciąży, porodu i połogu, dokumentu, który poświadcza
    obywatelstwo polskie.

    W sytuacji odmówienia przez świadczeniodawcę wykonania świadczeń opieki
    zdrowotnej, mimo że udzielenie tych świadczeń przysługuje dziecku na
    mocy art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o świadczeniach, można złożyć skargę do
    NFZ, Rzecznika Praw Pacjenta lub *zawiadomienie do organów ścigania.*

    Źródło: Departament Spraw Świadczeniobiorców NFZ

    Może po prostu wezwać policję, aby sporządziła notatkę służbową
    dotyczącą łamania prawa :)