    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Wam się to podoba ??? Urlop na żądanie.
    Date: Thu, 10 Jul 2003 09:57:23 +0200

    On Thu, 10 Jul 2003 w...@p...onet.pl wrote:

    >+ > Telepracy czy wynajmowania pracowników też zgodnie z KP prowadzić
    >+ > się w .pl nie da, czyż nie idiotyzm ?
    [...przepisy...]
    >+ więc "wynajmować" chyba jednak można.

    Agencję pracy tymczasowej poddaję :), leasingu niekoniecznie:
    argumentów ("przeciw") z GP już nie pamiętam, ale były :]
    Może Maddy któryś przypomni, bo ostatnio też wspominała że
    to działa "w próżni prawnej" :)

    >+ co do telepracy - z czego wynika to ograniczenie ?

    +++++
    Art. 22. § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę
    Art. 94. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
    4) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy
    10) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia
    społecznego.
    Art. 100.
    § 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

    1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
    Art. 1041.
    § 1. Regulamin pracy,...powinien...
    9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników
    przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności
    w pracy.
    -----

    Za "miejsce" odpowiada pracodawca, za "kierownictwo" takoż.
    Ma zapewnić nadzór i "zasady współżycia społecznego" w domu
    u pracownika ? ;)
    KP to nie jedyne przepisy które obowiązują w tej mierze :),
    ale AFAIK wszystkie są w tym samym duchu.
    A podnoszona najczęsciej przy okazji reklamowania telepracy
    możliwość jakoby przy telepracy można było "samemu określać
    czas pracy" to już w ogóle nieporozumienie: ponieważ podstawą
    wypłaty wynagrodzenia jest "wykonywanie pracy", a "wykonywanie
    pracy" w rozumieniu KP to *NIE* "wykonanie dzieła" (jak
    w umowie cywilnoprawnej) tylko "robienie we wskazanym
    miejscu przez określony czas" (jak wynika z zapisów :))
    - to niepilnowanie tego obowiązku przez pracodawcą może
    mieć ciekawe skutki uboczne.
    Na przykład - nieuznanie tak naliczonej "pensji" za koszt
    uzyskania przychodu... bo "pracownik" mógł pracować
    przez 4 godziny a nie 8, więc pozostałe 4 godziny to darowizna :]

    Te kwestie również bywały poruszane w prasie, no ale wtedy
    trzeba byłoby legalnie machnąć ręką na wszystkie przepisy
    socjalne, BHP i co tam jeszcze jest pod ręką - zwalniając
    pracodawców z dbania o prysznic, palarnię (:]), przerwę
    śniadaniową :) itp. (fakt że lekko naciągam argumenty
    to prawda, ale nie mam zdrowia szukać konkretnych przykładów
    które "pracodawca musi", podejrzewam że sam znasz takie :)).

    pozdrowienia, Gotfryd