  • 1. Data: 2005-03-09 11:19:00
    Temat: Co można zrobić po umorzeniu śledztwa?
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

    (pełna wersja)
    Śledztwo o składanie fałszywych zeznań zostało umorzone przez prokuatrę i
    sąd rejonowy. Jestem (?) w tej sprawie pokrzywdzonym. Na postanowienie sądu
    o nieuwzględnieniu mojego zażalenia na umorzenie śledztwa nie przysługuje
    środek zaskarżenia (tak jest w pouczeniu).
    Ale:
    Uważam, że decyzja sądu jest niesłuszna, stanowi obrazę logiki, ignoruje
    niepodważalne fakty opisane w materiale dowodowym. Sędzina, a przedtem
    prokuratorzy albo nie dokładnie zapoznali się z aktami, albo celowo
    ignorowali pewne rzeczy. Inne było uzasadnienie, które usłyszałem w sądzie
    (gdzie sędzina przeznała, że owszem zeznania świadków są fałszywe, ale nie
    ma dowodów, że zeznawali tak celowo i świadomie) , a inne dostałem na
    piśmie, gdzie sędzina już "zmądrzała" i w żaden sposób racji mi nie
    przyznała. Ani prokuratura okręgowa ani sąd nie dopatrzyli się błędów w
    trakcie śledztwa, np. takich, że podczas przesłuchań tych świadków na
    okoliczność składania przez nich fałszywych zeznań, najpierw każdem z nich
    dawano do przeczytania ich wcześniejsze , te fałszywe zeznania, a oni tylko
    stwierdzili, że są one zgodne z prawdą (chociażby wcześniej składali różne,
    wykluczjące się wersje).
    Mam zatem do Was pytanie:
    Czy coś jeszcze można zrobić, aby tę sprawę ożywić. Jest ona bowiem kluczem
    do innego umorzonego śledzta o pobicie mnie przez niektórych z tych świadków
    fałszywie zaznających.
    Mam tu na myśli jakąś apelację, kasacją, skargę na sąd - sędzinę?
    Co musialo by się stać, aby śledztwo zwnowić. Na czyj wniosek?

    Dla pełniejszego obrazu dodam, że zeznania świadków (7 osób uczestników
    zajścia) były nie do pogodzenia z opinią biegłego medycyny sądowej i
    obdukcją. Sprzeczne też były z zeznaniami dwóch innych osób nie biorących
    udziału z zajściu.

    Z góry dziękuję

    Robert

  • 2. Data: 2005-03-09 12:15:37
    Temat: Re: Co można zrobić po umorzeniu śledztwa?
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    RB napisał(a):
> [...]
    > o nieuwzględnieniu mojego zażalenia na umorzenie śledztwa nie przysługuje
    > środek zaskarżenia (tak jest w pouczeniu).

    Bo nie przysługuje. Trzy różne osoby uznały, że nie popełniono
    przestępstwa: prokurator, prokurator nadrzędny i sędzia sądu rejonowego.
    Ile jeszcze chcesz instancji?

    > Ale:
    > Uważam, że decyzja sądu jest niesłuszna, stanowi obrazę logiki, ignoruje
    > niepodważalne fakty opisane w materiale dowodowym.

    A przepraszam jakie masz doświadczenie w analizie materiału dowodowego,
    stosowaniu prawa i subsumpcji przepisów by tak kategorycznie się
    wypowiadać? To że decyzja jest inna niż chciałeś to nieznaczyże jest
    "niesłuśzna i ignoruje niepodważalne dowody"

    > Sędzina,

    Sędzia, sędzina to zona sędziego Tak jak podstolina, podkomorzyna.

> [...]
    > (gdzie sędzina przeznała, że owszem zeznania świadków są fałszywe, ale nie
    > ma dowodów, że zeznawali tak celowo i świadomie)

    I to racja. Bo przestępstwo złożenia fałszywych zeznań jest
    przestępstwem umyślnym. Więc nieumyślne złożenie nieprawdziwych zeznań
    (zeznanie szczere ale nieprawdziwe) nie jest karalne.

    , a inne dostałem na
    > piśmie, gdzie sędzina już "zmądrzała" i w żaden sposób racji mi nie
    > przyznała.

    Uzasadnienie pisemne nie musi powtarzać tego, co jest wypowiedziane w
    uzasadnieniu ustnym. Zresztą verba volant.

> [...]
    > stwierdzili, że są one zgodne z prawdą (chociażby wcześniej składali różne,

    Błędów? Nie widzę żadnego błędu. Jaki przepis naruszono?
    Przedstawiono zarzut, że złożono zeznania o nastepującej treści, to i
    musiano je odczytać. A potem się musieli ustosunkować do tego.
    Twierdzili, że to są prawdzwe zeznania - wolno im. Mogli się mylic za
    drugim razem.

> [...]
    > do innego umorzonego śledzta o pobicie mnie przez niektórych z tych świadków

    Nic nie można zrobić. Gdyby skazano świadkó za fałszywe zeznania,
    mozliwe byłoby wznowienie postepowania propter criminis. Ale skoro
    uznano, że nie popełniono przestępstwa to nie.

> [...]
    > zajścia) były nie do pogodzenia z opinią biegłego medycyny sądowej i
    > obdukcją. Sprzeczne też były z zeznaniami dwóch innych osób nie biorących

    Chciałeś napisać: "według mnie były nie do pogodzenia". Według sądu
    najwidoczniej były.

    --
    Falkenstein
    Ordo Lumine

  • 3. Data: 2005-03-09 21:49:01
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "RB" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (gdzie sędzina przeznała, że owszem zeznania świadków są fałszywe, ale nie
    > ma dowodów, że zeznawali tak celowo i świadomie) , a inne dostałem na

    uzasadnienia na pismie pisza najczesciej aplikanci, ktorzy niejako na nowo
    podpasowuja przepisy pod sentencje wyroku :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-03-10 09:27:06
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuję, że mi odpisałeś, bo chociaż zupełnie nie po mojej myśli, to
    jednak prezentujesz postawę taką samą, jak sąd, prokuratura i policja razem
    wzięte.

    Użytkownik "Otto Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Bo nie przysługuje. Trzy różne osoby uznały, że nie popełniono
    > przestępstwa: prokurator, prokurator nadrzędny i sędzia sądu rejonowego.
    > Ile jeszcze chcesz instancji?

    No właśnie, trzy różne osoby uznały, że nie popełniono przestępstwa, gdy
    tymczasem przestępstwo jednak popełniono.
    I co pomyliły się ? Za mało mieli danych w aktach ? Chyba się nie pomyliły.
    Danych zawsze mogłoby być więcej. Ale moim zdaniem zadziałał tu pewien
    mechanizm: policja zaniedbała swoje obowiązki (nawet celowo: jeden ze
    sprawców to dobry znajomy niektórych polcjantów...), nie zebrała dowodów,
    nie rozpytała uczestników, uprzedziła o przeszukaniu; prokuratura rejonowa
    nie chce mieć spraw o niepewnym wyniku w sądzie, może mają mało ludzi, mają
    poważniejsze sprawy. Aby nie ryzykować przegranej w sądzie i nie dokładać
    sobie roboty - umarza sprawę. Prokuratura okręgowa niby ma kontrolować
    rejonową. Ale stoi po stronie swoich. Uznając błąd prokuratury rejonowej,
    sama by się podkopała, bo ponoć ma sprawować nadzór nad pracą prokuratury
    rejonowej - skoro ta pracuje źle, to i z nadzorem było coś nie tak. Po co ma
    zresztą ma podważać umorzenie i dodawać pracy rejonowej, przecież to
    kosztuje, a budżet mają chyba wspólny, więc sama by się obciążała. Sąd
    doskonale wie, że jego postanowienie zamyka sprawę. A też jest przełądowany
    pracą, toteż umarzając sprawę idzie na rękę i sobie i prokuraturze, za co ta
    jest mu zobowiązana. Ręka rękę myje.
    Ponadto wiem, że presonalnie wszyscy się znają i rozmawiają (w szerokim
    znaczeniu tego słowa) we wspólnym gronie: sędziowie, prokuratorzy i
    policjanci (komendanci). Tak więc jest to "jedna rodzina" i muszą trzymać sę
    razem. Jakiś tam pokrzywdzony nie będzie i zawracał głowy swoimi
    problemikami. No chyba, że ma jakieś powiązanie z "rodziną", wtedy trzeba go
    bronić. Inni na drzewo.
    Chyba tylko nagłośnienie sytuacji może coś tu zmienić, bo sprawą zaczną się
    interesować dalecy wujkowie w Warszawie, którzy z lokalnych rozgrywwek nie
    czerpią korzyści, a upublicznianie informacji o złej pracy podległych im
    instytucji badzo im nie służy. Ponadto informacje o nieprawidłowościach w
    funkcjonowaniu państwa są dobrym argumentem w walce politycznej.

> [...]
    > wypowiadać? To że decyzja jest inna niż chciałeś to nieznaczyże jest
    > "niesłuśzna i ignoruje niepodważalne dowody"

    W analizie materiału dowodowego może nie mam, ale w logicznym myśleniu
    zawsze byłem bardzo dobry. Tylko jak widać w tym przypadku analiza materiału
    dowodowego niewiele ma wspólnego z logiką i myśleniem.
    Nie mam problemów z rozumieniem treści materiału, tymczasem z treści
    uzasanień sądowych i prokuratorskich widać, że nawet się nie zapoznali
    rzetelnie z tym materiałem, więc co oni analizowali. Jak się analizuje
    niepełne dane, to i wyniki są błęne.

    > Sędzia, sędzina to zona sędziego Tak jak podstolina, podkomorzyna.

    Sędzina to żona sędziego tylko wtedy, gdy sama jest sędzią (sędziną).
    W innym przypadku żona sędziego to raczej sędziowa, tak jak żona żona
    szewca - szewcowa, a nie szewczyna, żona radcy - radcowa, a nie radczyna :).
    Może za Mickiewicza w języku polskim były inne reguły.

    > I to racja. Bo przestępstwo złożenia fałszywych zeznań jest przestępstwem
    > umyślnym. Więc nieumyślne złożenie nieprawdziwych zeznań (zeznanie szczere
    > ale nieprawdziwe) nie jest karalne.

    Tak. Siedem osób szczerze złożyło nieprawdziwe zeznania. Toż to zbiorowa
    pomroczność. Albo zmowa.
    Tego nikt nie chciał wziąć pod uwagę. Ale gdyby nawet pominąć aspekt
    zbiorowości, to wg mnie nie można nieświadomie (szczerze) złożyć zeznania z
    jednej strony przedstawiające rzeczy, które nie mogły się wydarzyć, z
    drugiej zaś zaprzeczające rzeczom, wydarzeniom, które musiały się wydarzyć
    (i sie wdarzyły), będąc naocznym śiwadkiem zdarzenia. Czyli świadek widzi
    całe zdarzenie z bliska, a później zeznaje o nim nieprawdę (bo z tym się
    sędzina zgodziła). Czy takie zeznanie może być szczere, czy jednak musi
    umyślnie fałszywe ?

> [...]
    > że to są prawdzwe zeznania - wolno im. Mogli się mylic za drugim razem.

    Jeśli chodzi o ścisłość, to zarzutu nikomu nie przedstawiono. Dla
    przesłuchującego powinno być oczywiste, że ma do czynienia z fałszywymi
    zeznaniami. Jego rolą powinno być próba wykazania tego osobom
    przesłuchiwanym i skłonienie do przyznania się. Oczywiście teoretycznie może
    to świadakowie przekonali by przesłuchującego, że mówią prawdę (gdyby tak
    było).
    Ale żadnej takiej taktyki przesłuchań nie było. A żaden przepis tego chyba
    nie zabrania, wręcz przeciwnie-nakłada taki obowiązek.
    Dlaczego nie poproszono świadków o wytłumaczenie sprzeczności ich zeznań z
    opinią biegłego? Nawet jak jeden ze świadków składał dwa istotnie różne
    zeznania, gdzie przyznał sam, podczas konfrontacji z innym świadkiem, że
    niapierw się "pomylił" i później złożył inne absurdalne wyjaśnienie, też
    przesłuchującego to nie zainteresowało.

    > Nic nie można zrobić. Gdyby skazano świadkó za fałszywe zeznania, mozliwe
    > byłoby wznowienie postepowania propter criminis. Ale skoro uznano, że nie
    > popełniono przestępstwa to nie.

    Nie znam łaciny, ale się domyślam. Ale intersuje mnie, czy ktoś to może
    jeszcze wznowić z własnej inicjatywy lub nakazać wznowienie, np. na skutek
    mojej skargi. Bo wiem, że można wznowić śledztwo, tylko nie wiem dokładnie
    kiedy.
    Może można uchylić postanowienie sądu, nie na skutek mojego zaskarżenia, ale
    np wewnętrzej kontroli.
    Albo może na skutek pojawienia się nowych okoliczności, ale jakie by mysiały
    one być?

    Robert

  • 5. Data: 2005-03-10 13:36:23
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    RB napisał(a):
    Na podstawie art. 55 kpk możesz próbować wnieść tzw. prywatny akt
    oskarżenia po wyczerpaniu drogi, którą opisałeś (odmowa wszczęcia
    postępowania przez prokuraturę i przychylenie się sądu do tego). Taki
    akt wymaga sporządzenia przez adwokata. W opisywanym stanie nie będzie
    to możliwe, gdyż przestępstwo z art. 233 kk (fałszywe zeznania) nie ma
    pokrzywdzonego albo ciężko pod niego podciągnąć kogokolwiek (osobę
    fizyczną). Dla mnie osobiście trochę to zależy od konkretnej sprawy,
    lecz trudno tu mówić o pokrzywdzonym, gdyż do przestępstwa z art. 233 kk
    wystarczy samo złożenie fałszywych zeznań, a nie jakieś skutki np.
    skazania, nie skazanie.
    Tyle ode mnie.

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 6. Data: 2005-03-10 15:42:11
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Roman Gładysz napisał(a):
    > Na podstawie art. 55 kpk możesz próbować wnieść tzw. prywatny akt
    > oskarżenia po wyczerpaniu drogi, którą opisałeś (odmowa wszczęcia
    > postępowania przez prokuraturę i przychylenie się sądu do tego).

    Nie może, bo raz musi nastąpić uchylenie przez sąd postanowienia o
    umorzeniu ("...w wypadku, o którym mowa w art.330§2 kpk").

    KG

  • 7. Data: 2005-03-10 16:02:16
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Roman Gładysz napisał(a):
> [...]
    > lecz trudno tu mówić o pokrzywdzonym, gdyż do przestępstwa z art. 233 kk
    > wystarczy samo złożenie fałszywych zeznań, a nie jakieś skutki np.

    Przeczytaj dokładnie 55 kpk.
    Jeżeli umorzenie przez prokuratora sąd podtrzymał nie ma mozliwości
    wystąpienia z prywatnym aktem oskatrżenia. Tylko wtedy, gdy po uchyleniu
    pierwszego umorzenia przez sąd prokurator ponownie sprawę umorzy.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis

  • 8. Data: 2005-03-10 21:04:54
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

> [...]
    > (gdzie sędzina przeznała, że owszem zeznania świadków są fałszywe, ale nie

    Pytanie trochę z innej beczki: czy w takiej sytuacji (kiedy sąd decyduje o
    umorzeniu lub dalszym ciągu postępowania po umorzeniu go przez prokuratora
    nadrzędnego) pokrzywdzony jest zapraszany do sądu na taką rozprawę? Czy ma
    wtedy możliwość wypowiedzenia się? Czy w rozprawie bierze udział potencjalny
    oskarżony, jeśli jest znany?

  • 9. Data: 2005-03-11 07:37:59
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Funkcyjny" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nadrzędnego) pokrzywdzony jest zapraszany do sądu na taką rozprawę? Czy ma
    > wtedy możliwość wypowiedzenia się? Czy w rozprawie bierze udział

    Pokrzywdzony tak. Byłem już na dwóch takich posiedzeniach (2 różne umorzone
    śledztwa). Nikogo wicej nie było. Na jednym posiedzeniu był prokurator, na
    drugim nie. Miałem możliwość wypowiedzenia się, ale mam wrażenie, że "wyrok"
    był z góry przesądzony. Sąd zasłaniał się regułką "co prawda <tu moje
    racje>, ale okoliczności te nie miały zdaniem sądu istotnego znaczenia dla
    sprawy ". Najbardziej denerwowało mnie kiedy przy umorzeniu sprawy o
    pobicie usłyszałem od sądu, że nie dzieli on świadków , na świadków jednej
    czy drugiej strony i że nie można odmówić wiarygodności zeznań świadków
    A,B,C, .. (świadków sprawców łącznie z nimi samymi). Ta właśnie wiarygodność
    była tematem drugiego śledztwa. I tu sama pojawia się odpowiedź na pytanie
    dlaczego umorzono tą drugą sprawę. Przecież gdyby przyznano, że istotnie
    świadkowie ci kłamali (świadomie czy nieświadomie), to zakwestionowano by
    słuszność postanowienia o umorzeniu śledztwa o pobicie. Do takiego błędu sąd
    się nie mógł przyznać. .Uważam to za niesprawiedliwość w "majestacie prawa"
    Dlatego też powinien istnieć jakiś sposób na kontrolę takich działań sądów.
    W mojej sprawie miałem wrażenia, że sędzina była po mojej stronie, że
    rozumiała , iż mam rację. Jednak zachowała się tak jakby kierowała się
    odgórnymi wytycznymi (każdy chce mieć pracę). Nawet przy wypowiadaniu
    uzasadnenia ciężko jej było patrzeć mi w oczy.

    Robert

  • 10. Data: 2005-03-11 09:00:35
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    > się nie mógł przyznać. .Uważam to za niesprawiedliwość w "majestacie prawa"
    > Dlatego też powinien istnieć jakiś sposób na kontrolę takich działań sądów.

    Jasne, ale kto by kontrolował tych, co kontrolują sądy? Tak można by iść w
    nieskończoność. Zauważ, że tutaj sąd jest tym, co kontroluje prokuraturę (co do
    zasadności umorzenia postępowania). Czyli tutaj to sąd jest tą ostatnią,
    kontrulującą instancją.

> [...]
    > odgórnymi wytycznymi (każdy chce mieć pracę). Nawet przy wypowiadaniu
    > uzasadnenia ciężko jej było patrzeć mi w oczy.

    Oczywiście, każdy chce mieć pracę. Ale z tego co słyszę, sędziego tak trudno
    jest pozbawić pracy, że nie sądzę, aby w zwykłej sprawie o pobicie sąd nie był
    niezawisły.

    Funkcyjny