  • 1. Data: 2004-10-25 20:28:13
    Temat: Re: Co jest utworem przy programie ?
    Od: "Blazej Filimonow" <g...@s...com>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@U...pl> napisał w wiadomości
    news:igkxim1zw31q$.19lj4oa2u1v9k$.dlg@40tude.net...
> [...]
    > ... "...wykonawca zrzeka się praw autorskich oraz wszelkich innych praw z
    > tytułu własności dotyczących programu na rzecz firmy....".
    > Program odebrano ( bez źródeł ) należność zapłacono.
    > Po dwóch latach prawnicy klienta żądają kodów źródłowych powołując się na
    > prawo do "tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub
    > jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym" i w razie nie
    > udostępnienia źródeł straszą procesem o utracone korzyści.
    > MZ mamy do czynienia z próbą wyłudzenia bo "program" i "źródła" to dwa
    > osobne dzieła ( w opisanej wyżej sytuacji ).

    1. Umowa powinna zawierać dokładny opis, co jest przedmiotem umowy.
    Napisanie "dotyczy wykonania programu" jest nieprecyzyjne. Umowa powinna
    definiować dokładnie czym jest program. Jeśli nie zostało to sprecyzowane,
    to sprawa zależy od tego, kto będzie miał lepszego prawnika ;).

    2. Tekst "wykonawca zrzeka się praw autorskich" powininen brzmieć "wykonawca
    zrzeka się autorskich praw majątkowych" bo tylko takie są zbywalne. I nie
    sugeruje to w żaden sposób obowiązku przekazania źródeł.

    3. Szkoda, że prawnicy nie myśleli nad umową w chwili kiedy była spisywana.
    Jak nie napisali co chcą, to dostali co uważali i teraz to musztarda po
    obiedzie.

    4. Jeśli dostałeś pieniądze, to przedmiot umowy uważa się za wykonany i tym
    samym nie widzę powodów do dalszych roszczeń z tego tytułu. Firma miała by
    prawa do roszczen w przypadku naruszenia praw majątkowych, których się
    zrzekłeś.

    5. A źródła przecież skasowałeś dawno temu, bo wykonałeś przedmiot umowy a
    tym samym zrzekłes się praw majątkowych do produktu i był Ci on zbędny :).
    BTW. Nie wiem jak dokładnie precyzuje to obecna ustawa o prawach autorskich
    i pokrewnych, ale kiedyś autor pomimo zrzeczenia się autorskich praw
    majątkowych miał prawo do zachowania źródeł bez konsekwencji karnych i
    finansowych, dopóki nie naruszało to praw majątkowych nabytych przez
    kupującego.

    Błażej Filimonow
    http://www.e-gogle.pl

  • 2. Data: 2004-10-25 22:31:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Oct 2004, Blazej Filimonow wrote:
    [...]
    >+ 2. Tekst "wykonawca zrzeka się praw autorskich" powininen brzmieć "wykonawca
    >+ zrzeka się autorskich praw majątkowych" bo tylko takie są zbywalne.

    Tak wKF: zdaje się że powinny być WYMIENIONE (które prawa
    mianowicie), bo niewymienione się nie chyba liczą a "nieznane
    w chwili przekazania" to w ogóle ustawa wyłącza...

    Powiem że przekonująco brzmi :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-10-25 22:42:22
    Od: "Blazej Filimonow" <g...@s...com>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > Tak wKF: zdaje się że powinny być WYMIENIONE (które prawa
    > mianowicie), bo niewymienione się nie chyba liczą a "nieznane
    > w chwili przekazania" to w ogóle ustawa wyłącza...
    Prawnikiem nie jestem, więc co do tego się nie wypowiem. Tymniemniej zapis w
    formie zaprezentowanej jest niezgodny z ustawą o prawach autorskich i jako
    taki może zostać uznany za nieważny.

    Błażej Filimonow
    http://www.e-gogle.pl

  • 4. Data: 2004-10-26 07:34:34
    Od: "Mumas" <t...@w...pl>

    Co to znaczy wKF ? to coś w stylu k.k. czy k.c. ? Mam LEX-a to znajdę takie
    prawa..

    mumas

  • 5. Data: 2004-10-26 11:29:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, Mumas wrote:
    [...]
    >+ Co to znaczy wKF ?

    "wKwestiiFormalnej" :) (nie bić !)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-10-26 12:05:24
    Od: "Mumas" <t...@w...pl>

    Zrzeczenie dotyczyło w istocie "majątkowych praw autorskich"
    Skąd wywodzisz że nie wymienione prawa się nie liczą.
    Dokłade sformułowanie to "wszelkich majątkowych praw autorskich do programu"
    mumas

  • 7. Data: 2004-10-26 20:38:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Oct 2004, Mumas wrote:

    >+ Zrzeczenie dotyczyło w istocie "majątkowych praw autorskich"
    >+ Skąd wywodzisz że nie wymienione prawa się nie liczą.

    Bez bicia przyznaję iż "gdzieś widziałem".
    Nie pamiętam czy argumentacja była oparta o fakt wykluczenia
    niektórych praw (np. "przyszłych pól eksploatacji" czy praw
    zależnych).
    Krótko mówiąc: sprawdziwszy dwa razy wygląda mi na błąd (mój) :(

    >+ Dokłade sformułowanie to "wszelkich majątkowych praw autorskich do programu"

    Pozostaje obrona kwestii "co rozumiano przez 'program' w niniejszej
    umowie".

    pozdrowienia, Gotfryd