  • 1. Data: 2004-10-25 18:44:36
    Temat: Re: Co jest utworem przy programie ?
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On Mon, 25 Oct 2004 19:08:54 +0200, Mieczysław <m...@U...pl>
    wrote:

    >Po dwóch latach prawnicy klienta żądają kodów źródłowych powołując się na
    >prawo do "tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub
    >jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym" i w razie nie
    >udostępnienia źródeł straszą procesem o utracone korzyści.

    Jezeli umowa sprzedazy dotyczyla zrodel programu, to czy w koncu
    odebrali je czy nie? I za co w koncu zaplacili? ;-)

    Prawo autorskie (ktorego lekture w tym przypadku goraca polecam)
    scisle reguluje te sprawy, i m.in. chroni autorow (i Ciebie:) przed
    podobnymi praktykami. Umowa wiec co prawda moze zawierac tresci typu
    "wykonawca zrzeka się praw autorskich..." ale nie maja one zadnego
    znaczenia z punktu widzenia prawa. Nadal jestes autorem
    oprogramowania, i tyle :-)

    Kiedys tak bylo, ze bogacze wynajmowali jakis biedakow, ktorzy za pare
    groszy pisali im jakies arie operowe, malowali obrazy, etc. a potem
    sami sie pod tym podpisywali i czerpali z tego korzysci; a potem
    nastaly czasy obowiazywania "prawa autorskiego" i sie skonczylo :-)

    Pozdrawiam
    AS

  • 2. Data: 2004-10-25 18:58:28
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Mon, 25 Oct 2004 20:44:36 +0200, na pl.soc.prawo, Andrzej Solich
    napisał(a):

    > Jezeli umowa sprzedazy dotyczyla zrodel programu, to czy w koncu
    > odebrali je czy nie? I za co w koncu zaplacili? ;-)

    Umowa nie mówi nic o źródłach tylko o programie. Program ( bez źródeł )
    odebrali i zapłacili ( dwa lata temu ).

    > Prawo autorskie (ktorego lekture w tym przypadku goraca polecam)

    [ciach]
    Właśnie czytałem, ale nie jest dla mnie jasne, czy sprzedaż praw
    majątkowych do "programu" jest rownoznaczna z *koniecznością* udostępnienia
    kodów źródłowych. Niestety Prawo autorskie milczy na ten temat ( albo ja
    nie potrafię znaleźć odpowiedniego zapisu).

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-10-25 23:11:10
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On Mon, 25 Oct 2004 20:58:28 +0200, Mieczysław <m...@U...pl>
    wrote:

    >Właśnie czytałem, ale nie jest dla mnie jasne, czy sprzedaż praw
    >majątkowych do "programu" jest rownoznaczna z *koniecznością* udostępnienia
    >kodów źródłowych.

    To zależy od treści zawartej umowy. Ustawa o prawie autorskim tego nie
    precyzuje, bo i po co?

    Ktoś już odpowiedział, umowa została sfinalizowana, produkt odebrany,
    usługa opłacona. Nawet specjalnie nie mogą poruszyć kwestii rękojmi na
    nośnik, na którym dostarczyłeś im oprogramowanie (dyskietka), rok -
    jak zauważyłeś - już minął.

    A źródła mogłeś rzeczywiści skasować, ale po co sobie drogę zamykać.
    Poinformuj klienta, że źródła posiadasz, i nie były przedmiotem
    zawartej umowy. Chętnie im jednak je udostępnisz (po co Ci one skoro
    zrzekłeś się praw majątkowych?), oczywiście za stosowną zapłatą :-)
    Pomnóż cenę sprzedaży samego programu przez 10 i zaproponuj im nową
    umowę. Powodzenia :-)

    Pozdrawiam
    AS