  • Data: 2004-12-01 23:59:05
    Temat: Re: Canal + POMÓŻCIE
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Janko Walsky" <w...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:colj2u$96c$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Pozwalam sobie wciac sie w dyskusje, gdyz chcialbym znowu nawiazac do
    swojej
    > sprawy. Pomniewaz jestem laikiem w kwestiach prawnych, przepraszam, jesli
    > zarzuce lamerke, ale w BOKu Canalu, do ktorego zadzwonilem "kazali"
    napisac
    > odwolanie podajac paragraf na mocy ktorego opieram swoje odwolanie.
    >
    > Jak sadzisz, co powinienem w takiej sytuacji zrobic. Czy napisac po
    prostu,
    > ze sprawa sie "przedawnila", czy tez lepiej bedzie powolac sie na
    konkretny
> [...]

    Oni sobie mogą kazywać :-))

    Ale skoro już bardzo chcesz, to jest to art. 118 kc: "Jeżeli przepis
    szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a
    dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem
    działalności gospodarczej - trzy lata." Zakazu powołania się na stosowny
    artykuł nie ma. jak chcesz być bardzo dokładny, to jeszcze sie powołaj na
    art. 117§2 kc, który w zasadzie opisuje tę instytucję przedawnienia: "Po
    upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie,
    może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z
    zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed
    upływem terminu jest nieważne."

    Wiesz, konieczność powoływania się na powszechnie znane artykuły powodowała
    by w życiu komiczne sytuacje. Ile osób wie, że dokonuje zakupu pudełka
    zapałek na podstawie art. 535 kc? Jak byś sie zachował słysząc dialog
    klienta ze sprzedawczynią w piekarni:
    - Oświadczam Pani, że wystawienie tego oto bochenka chleba na podstawie art.
    543 kc poczytuję jako ofertę. Ofertę tę przyjmuję i na podstawie art. 535 kc
    wzywam panią do wydania mi tego bochenka chleba?
    Zaś ekspedientka podając chleb w odpowiedzi:
    - Na podstawie art. 69 kc naszą umowę uważam za zawartą, jednak na podstawie
    art. 552 kc wzywam pana do zapłacenia sumy 1.20 zł przed podaniem chleba,
    bowiem wyglądasz pan na stukniętego i obawiam się, że możesz pan nie
    zapłacić.

    No niby można tak. Zakazu nie ma. Tylko, że to troszkę głupie. Zresztą
    uprościłem sprawę, bo jakbym się tak rozwiną, to by sporo innych podstaw tu
    przywołał. Zwłaszcza, jakby gość zaczął płacić kartą albo czekiem, a
    dodatkowo w sklepie była kasa fiskalna. To już mogiła.

    Stąd też nie ma sensu powoływać sie na powszechnie znane przepisy. A
    przedawnienie, to jednak jest dość powszechnie znany przepis. Tym bardziej,
    że nie w twoim wypadku to 7 lat.