    From: "[edymon]" <e...@S...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bo w Aaaameryce to jest tak...
    Date: Fri, 06 Feb 2004 17:06:46 +0100

    Użytkownik G-deck napisał:

    > Spotkałem się już niejednokrotnie z ogólno panującą opinią, że w Stanach
    > każdy ma prawo zabić złodzieja na terenie swojej posesji nie zastanawiając się nad
    użytą do
    > tego bronią. Orientuje się ktoś może czy faktycznie aż tak liberalne jest
    > tam prawo, nie istnieje pojęcie granicy obrony koniecznej??

    Obroncy powoluja sie wtedy z reguly na IV poprawke:
    "Nie będzie naruszane prawo ludzi do bezpieczeństwa osobistego,
    nietykalności mieszkania, dokumentów i ruchomości (...)"

    Poza tym prawo w USA opiera sie na precedensach, wiec jak kiedys kogos
    uniewinnili w podobnej sprawie, to prawdopodobne jest, ze w innym
    przypadku tez bedzie uniewinnienie. Wiele zalezy od okolicznosci, a
    takze od ławy przysieglych, ktora musi podjac decyzje jednoglosnie.

    Hehe, ale nawet jak gosc bedzie uniewinniony, to moze go pozwac rodzina
    zlodzieja i wytoczyc mu proces cywilny domagajac sie zadoscuczynienia:-)

    --
    Pozdrawiam,
    Edytka