  • 1. Data: 2008-01-08 23:28:39
    Temat: Błąd w sztuce lekarskiej - sprawa idzie pomyślnie.
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    Witam.
    Jakiś czas temu pisałem o smierci dziadka i beznadziejnym lekarzu, który
    zawał serca zdiagnozował jako zapalenie mięśnia. Sprawę zglosiliśmy do
    prokuratury, prokurator powołała biegłego (po wcześniejszej sekcji zwłok) i
    opinia biegłego jest właściwie jednoznaczna:

    - Jeżeli lekarz zdiagnozował by poprawnie to jest wysokie
    prawdopodobieństwo, że do śmierci by nie doszło
    - Wiedza przeciętnego lekarza pozwala na zdiagnozowanie tego przypadku jako
    zawał (a przynajmniej na skierowania na specjalistyczne badania lub
    hospitalizację

    Oraz wiele innych stwierdzeń, które wg prokuratora są wystarczające do
    postawienia zarzutu z art 160kk w związku z art 155kk na podstawie art 11kk.

    Moje pytanie:

    Czy jeżeli lekarz okaże się winny pokrzywdzony (tj moja mama) może domagać
    się zadośćuczynienia finansowego? Wiadomą rzeczą jest, że smierć człowieka
    jest nieprzeliczalna na pieniądze, jednak zastanawia mnie fakt czy takie
    roszczenie jest w ogóle uzasadnione/realne do wyekgzekwowania?

    Jeszcze jedna sprawa:
    Złożyliśmy z mamą zeznania z chwilą zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia
    przestępstwa. Sala rozpraw jest oddalona od nas 600km - czy jeżeli sąd lub
    oskarżony zechce nas przesłuchać jest możliwość abyśmy tam nie musieli
    jechać?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-01-08 23:51:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roki" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy jeżeli lekarz okaże się winny pokrzywdzony (tj moja mama) może
    > domagać się zadośćuczynienia finansowego?

    Tak. Z tym, że jeśli nie było to w ramach jego indywidualnej praktyki
    lekarskiej, to raczej od Zakładu Opieki Zdrowotnej.

    > Wiadomą rzeczą jest, że smierć człowieka jest nieprzeliczalna na
    > pieniądze, jednak zastanawia mnie fakt czy takie roszczenie jest w ogóle
    > uzasadnione/realne do wyekgzekwowania?

    Vide przykłady spowodowania śmierci przez policjantów. Policja płaci
    odszkodowania.

> [...]
    > popełnienia przestępstwa. Sala rozpraw jest oddalona od nas 600km - czy
    > jeżeli sąd lub oskarżony zechce nas przesłuchać jest możliwość abyśmy tam

    Tak. Z tym, że tylko o ile sąd uzna to za konieczne. W sprawie związanej z
    błędem lekarskim kluczową rolę ma raczej opinia biegłego. Co nowego do
    sprawy możecie wnieść? No chyba, ze w chwili badania lekarskiego ktoś z Was
    był przy nim. Wówczas możecie zaświadczyć, co mówił pacjent, na co się
    uskarżał itd. Wówczas wezwanie jest w zasadzie pewne.

  • 3. Data: 2008-01-09 00:00:17
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    > Tak. Z tym, że jeśli nie było to w ramach jego indywidualnej praktyki
    > lekarskiej, to raczej od Zakładu Opieki Zdrowotnej.

    Osobny proces czy proces adhezyjny? W sumie jeżeli przeciwko Zakładowi
    Opieki to raczej osobny?

> [...]
    > Was był przy nim. Wówczas możecie zaświadczyć, co mówił pacjent, na co się
    > uskarżał itd. Wówczas wezwanie jest w zasadzie pewne.

    To ja po usłyszenie o dolegliwościach zadzwoniłem po lekarza, ja
    powiedziałem mu o objawach i ja właściwie "byłem" przez cały czas - tylko,
    że przy słuchawce. Wiem na co pacjent się uskarżał, przekazywałem to
    lekarzowi - wszystko jest w zeznaniach.

  • 4. Data: 2008-01-09 00:01:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Osobny proces czy proces adhezyjny? W sumie jeżeli przeciwko Zakładowi
    > Opieki to raczej osobny?

    Osobiście uważam, że osobny.

> [...]
    > tylko, że przy słuchawce. Wiem na co pacjent się uskarżał, przekazywałem
    > to lekarzowi - wszystko jest w zeznaniach.

    To raczej na pewno będzie Cię chciał przesłuchać sąd. Chyba, ze lekarz
    podda się dobrowolnie karze i nie będzie procesu.

  • 5. Data: 2008-01-09 01:48:48
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Roki pisze:
> [...]
    > prokuratury, prokurator powołała biegłego (po wcześniejszej sekcji zwłok) i
    > opinia biegłego jest właściwie jednoznaczna:
    A ja może tylko podepnę się pod wątek i zapytam: po jakim czasie takie
    sprawy się przedawniają? Mam na myśli właśnie błędną diagnozę, podjęcie
    w związku z tym niewłaściwego leczenia i w konsekwencji zgon pacjenta?
    Maciek

  • 6. Data: 2008-01-09 09:14:24
    Od: earl <e...@p...fm>

    On 9 Sty, 00:28, "Roki" <r...@w...pl> wrote:
> [...]
    > przestępstwa. Sala rozpraw jest oddalona od nas 600km - czy jeżeli sąd lub
    > oskarżony zechce nas przesłuchać jest możliwość abyśmy tam nie musieli

    zadośćuczynienie za krzywdę nie, tylko odszkodowanie 446 kc jeżeli
    pogorszyła wam się sytuacja życiowa [utrzymywał was dziadek ? ...]
    trzeba udowodnić,
    plus ew. koszty pogrzebu

  • 7. Data: 2008-01-09 10:52:28
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    zadośćuczynienie za krzywdę nie, tylko odszkodowanie 446 kc jeżeli
    pogorszyła wam się sytuacja życiowa [utrzymywał was dziadek ? ...]
    trzeba udowodnić,
    plus ew. koszty pogrzebu

    Właśnie tak mi się wydawało - tzn, że w związku z tym, że dziadek nas nie
    utrzymywał i nie pogorszyła nam się sytuacja życiowa nie mamy podstaw do
    roszczenia. Jednak dla pewności wolałem zapytać.
    Koszty pogrzebu zostały pokryte z ubezpieczenia.

  • 8. Data: 2008-01-09 20:17:30
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Tak. Z tym, że jeśli nie było to w ramach jego indywidualnej praktyki
    > lekarskiej, to raczej od Zakładu Opieki Zdrowotnej.

    na jakiej podstawie?

    KG

  • 9. Data: 2008-01-09 20:46:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam pisze:

    > na jakiej podstawie?

    Art. 120 §1 kp ?

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 10. Data: 2008-01-09 22:18:54
    Od: earl <e...@p...fm>

    Johnson napisał(a):

    > Art. 120 ?1 kp ?

    tiaaaa, jasne i do 3krotnego miesięcznego wynagrodzenia, co za
    dyrdymały,
    po pierwsze nie zadoścuczynienie bo dziadek nie żyje i krzywdy ne
    odczuwa w związku z tym, ew, odszkodowanie dla najbliższych + koszty
    jw., ale z tego co napisane nie ponieśli zadnych, więc po pierwsze nie
    ma szkody żadnej
    a odpowiedzialnośc na zasadach ogólnych 415kc, ktoz winy swojej ...
    solidarnie lekarz + zoz może być też, tylko trzeba wykazać
    zaniedbania, a tu bardziej chyba zaniedbał lekarz z opisu tylko
    wnosząc, może w zoz też się coś znajdzie, za późno badania porobili
    czy coś