    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Biorę kredyt i wyjeżdżam do UK - będą mnie ścigać?
    Date: Sun, 06 Jul 2008 02:18:42 +0200

    Andrzej Lawa pisze:

    > Wierzyciela? Nieobecnego? ;)

    Tak, wierzyciela będzie wzywał. Dłużnik często w postępowaniu
    egzekucyjnym jest nieobecny, wierzyciel - raczej nie ;)

    Chodziło mi o to - czepiamsię - że komornik działa na podstawie
    tytułu wykonawczego, a nie egzekucyjnego ;)

    > I tak, i nie. komornik ma formalnie prawo przypuszczać, że
    > właściciel/najemca lokalu prawo zna i prawa przestrzega, więc jeśli ma
    > kogoś zameldowanego, to ten ktoś tam mieszka.
    >
    > Pamiętaj, że meldunek to de facto oficjalne _oświadczenie_ dłużnika "ja
    > tu mieszkam", a biorąc pod uwagę przepisy - także oświadczenie osoby
    > uprawnionej "ten pan/pani tu mieszka".

    Jeśli już taką wagę przywiązujesz do tego typu oświadczenia (imho
    bezpodstawnie), to rozumiem, że oświadczenie osoby uprawnionej "ten
    pan/pani już tu nie mieszka" powinno komornika przekonać, nieprawdaż?
    Oświadczenie złożone w danej chwili ma bowiem większe prawdopodobieństwo
    bycia prawdziwym, niż oświadczenie złożone wiele lat temu (na
    przykład). Również fakt złożenia oświadczenia przed urzędnikiem nie
    czyni z niego bardziej prawdopodobnego.

    > Jasna sprawa - tylko to dodatkowa fatyga dla olewających przepisy o
    > ewidencji ludności.

    Ale nie mieszajmy tu ewidencji ludności. Załóżmy, że komornik ma
    wniosek egzekucyjny i wierzyciel upiera się, że dłużnik tam mieszka.
    Jednakże nie jest zameldowany, a mieszkańcy zaprzeczają. Nie ma jednak
    przeszkód do przeprowadzenia egzekucji, jeśli komornik uzna, że jest to
    jednak miejsce zamieszkania dłużnika.

    Innymi słowy: ważne jest miejsce zamieszkania, a nie zameldowania.
    Miejsce zamieszkania może być przez komornika uznane na podstawie
    różnych dowodów, z tym że fakt zameldowania akurat jest IMHO jednym z
    mniej ważnych, mając na uwadze że wiele osób w naszym kraju mieszka
    gdzieś indziej, niż jest zameldowanych.

    > Ale wtedy nie będzie (nie powinno być) tego urzędowego "oświadczenia"
    > (czyli meldunku).

    Ale już ustaliliśmy, że komornik działa w miejscu zamieszkania. Zatem
    brak meldunku - co do zasady - nie jest przeszkodą w prowadzeniu egzekucji.

    > Dokładnie. A jak ma do wyboru urzędowe pisemne oświadczenie (które,
    > jeśli było fałszywe, jest zagrożone karą) oraz ustne zaprzeczenia - to
    > jak myślisz, którą wersję wybierze? ;->

    To zależy od okoliczności. Do urzędowego poświadczenia dużej wagi bym
    nie przykładał, jeśli inne dowody wskazywałyby na coś innego. Do
    oświadczenia "na miejscu" - w zależności od okoliczności: nieraz
    mieszkańcy mają interes w kłamaniu, a nieraz sami dostarczają
    komornikowi istotnych informacji o innych składnikach majątku dłużnika.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz