    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Bioharmonizer
    <7h19acn6xoq8$.4xpvcflv4k3y.dlg@40tude.net>
    <N_UFM.383417$Vfvc.376932@fx09.ams1>
    <zq1fe620ukye.zwdkn92wb9r$.dlg@40tude.net>
    <i8XFM.454546$DZcb.270220@fx13.ams1>
    <19o07dp7ddfk0$.11tyiq5q5d7gr$.dlg@40tude.net>
    Date: Fri, 25 Aug 2023 22:51:19 GMT

    On 2023-08-25, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przepisy o wyrobach medycznych.
    > A takim jest aparat RTG, lampa do naswietlan, strzykawka,
    > bioharmonizer.

    Chyba sie zgubiłem. Ten bioharmonizer ma ocenę kliniczną? A RTG to
    pewnie musi spełnić pewne normy. Jak jest z atestacją
    materiałów/urządzeń np. dla przmysłu lotniczego? Przecież nie tak, że
    jak zacznę produkować np. bisfenol A to muszę przechodzić całą
    wieloletnią "homologację" a wystarczy, że udowonie, że to jest bisfenol
    A.

    > A kto ma decydować, ze tu nie ?

    Ale RTG nie jest dopuszczone bo ma przegląd literatury :) Poza tym RTG
    jest dużo bardziej "inwazyjne" więc instenie wymóg również pewnej
    standaryszacji.

    > Ale ma dwie diody, emituje podczerwien, to mozna przepisac artykuły,
    > ktore się tyczą użycia lamp IR czy laserów IR :-)

    Ja się tym wszystkim wytytuowanym osobom trochę dziwię. Osobiście nie
    chciałbym widzieć swojego nazwiska w dyskutowanym kontekscie.

    > Ty moze masz dosc tytułów przed nazwiskiem - ja nie mogę.
    > Ale jak oni zaprawieni w bojach, to ci zaczną zadawać pytania
    > szczegółowe dotyczące wyników, i jeszcze wyjdziesz na kłamcę lub
    > ignoranta :-)

    To nie o tytuły chodzi a o to, że skoro nikt nie badał jak to działa to
    można dowolnie spekulować. Posunąłem zagadnienie do absurdu bo nie mając
    nawet urządzenia w ręku mógłbym o nim napisać wiele złego, ot choćby, że
    nikt go systematycznie na ludziach nie badał a jedyne co o nim wiadomo
    (a to też przyjmując, że działą jak się zakłada) pochodzi ze spekulacji.
    To nie jest pozytywna opinia :)

    > Przykładac w odpowiednie miejsce, wlaczyc na 15 minut, i oczekiwac
    > poprawy po wielu seansach.

    Po ilu?

    > To znaczy, ze u połowy działa. Czyli cenne urządzenie, tylko pani jest
    > niekompatybilna :-)

    Nie nie, połowa to próba kontrolna :) Np. Miecio z drugiej klatki ze
    szwagrem Marioli z trzeciej.

    > Ale nie - sa tam opinie lekarzy, co to uzyli na pacjentach i
    > zaobserwowali poprawe. A przynajmniej tak napisali :-)

    To nie ma wartości opini klinicznej i nie przesądza w żaden sposób o
    skuteczności urządzenia. Ktoś to sądowi pewnie powie.

    > https://docplayer.pl/4950028-Raport-z-oceny-kliniczn
    ej-wyrobu-medycznego-bioharmonizer-fotonowy-v-v.html

> [...]
    > (załącznik nr 2)
    > - lek. Izabella Adaszewska Sokołowska
    > -otolaryngolog, specjalista foniatra
    > (załącznik nr 3)
    > -lek. Bartosz Ruszkowski
    > specjalista rehabilitacji medycznej (załącznik nr 4)
    >
    > -lek. Przemysław Kubala
    > specjalista medycyny sportowej, ortopeda i traumatolog
    > (załącznik nr 5)
    >
    > -lek. Roman Kozieł
    > - specjalista chirurg (załącznik nr 6)
    >
    > Tresci załącznikow juz nie ma, ale co za problem napisac
    > "stosowalem na sportowcach po kontuzjach i mam bardzo pozytywne

    No właśnie żaden problem, ale też nie można ocenić tak działania.
    Szkoda, że brakuje załączników.

    > Dokumentacja w posiadaniu opiniujących :-)

    Ano. Liczmy, że sąd poprosi a biegły nie będzie kolegą opiniodawców.

    > Mało ktory emeryt wyda zdecydowanie 4000 zl. I raczej nie ma ich przy
    > sobie na pokazie. Stąd kredyt. A zeby zachecic, to mozna np spytac
    > ile kosztuje jeden masaż i ile masazy jest

    No to tym bardziej trzeba było ekstra argumentów.

    > A czy sie posunęli - moja mama była przekonana, ze dzieki dotacji
    > zakupi za 200zl. Wiec zakladam, ze o dotacji unijnej mówili cos,
    > ale czy całość mama dobrze zrozumiała - absolutnie nie ręczę.
    > Moze mowili i o kredycie, i o tym ze 200zl to musi zaplacic dzisiaj.

    MS. powinni byli tak sprawę zakomunikować, żeby zrozumiała.

    --
    Marcin