eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoBezprawne przekazanie danych osobowych - wpis do BIKu - moę zażądać odszkodowania? (długie) › Re: Bezprawne przekazanie danych osobowych - wpis do BIKu - moę zażądać odszkodowania? (długie)
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bezprawne przekazanie danych osobowych - wpis do BIKu - moę zażądać
    odszkodowania? (długie)
    Date: Tue, 30 Mar 2004 20:43:05 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc42.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk> napisał w
    wiadomości news:c4b5i6$l9q$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ale ja zawierałem umowę z bankiem, a nie z konkretnym pracownikiem.
    Wydaje
    > mi się, że to bank (dla siebie) może później dochodzić pokrycia szkody
    na
    > pracowniku, który się tego dopuścił, czy jakiejś kary. Każda organizacja
    > odpowiada za swoich pracowników przed sądem - tak mi się wydaje, nie
    jestem
    > prawnikiem.

    Oczywiście, że masz rację i ja nigdzie nie postulowałem, byś odszkodowania
    domagał się od pracownika banku. Odszkodowanie zapłaci Ci bank. Czy będzie
    dochodził zwrotnie roszczeń na pracowniku, to już jego sprawa. Zresztą
    może się okazać, że winy nie ponosi żaden pracownik, tylko faktycznie coś
    tam w systemie walnęło. Ale Ciebie to nie obchodzi.

    Natomiast karnie, to już bank odpowiadać nie może i musimy znaleźć
    konkretnego winnego. W procesie musimy wykazać, ze zawalił Kowalski w ten
    sposób że nie zrobił czegoś do czego był obowiązany, albo zrobił coś,
    czego mu nie wolno było. No i jeszcze trzeba wykazać związek przyczynowo
    skutkowy z tym błędnym zawiadomieniem BIK. Czyli jeśli pracownik banku
    wyłączył przez pomyłkę prąd i w wyniku tego system zwariował i wysłał
    głupie dane, to choć udowodnimy jego winę, to odpowiadać on nie będzie za
    wysłanie błędnych danych do BIK, ponieważ wysłanie takich danych nie
    należy do normalnych następstw wyłączenia prądu. Może natomiast odpowiadać
    za uszkodzenie mienia albo naruszenie systemu informatycznego, o ile
    wyłączał prąd celowo, bo wyłączając powinien był takie następstwo
    przewidzieć.

    Mam nadzieję, że zrozumiałeś, bo kilka skrótów myślowych zastosowałem. :-)
    Ale jak bym chciał to napisać naukowo, to bym podręcznik do prawa karnego
    musiał tu walnąć.