    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bardzo mądry Najwert S:(((
    Date: Mon, 21 Feb 2005 00:45:12 +0100

    Użytkownik "Wiesiek" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:6525.000001e7.421904f0@newsgate.onet.pl...
    > Re: Niech ktoś wreszcie mi powie..znak B-2???

    Z tego co mi wiadomo, to jest tylko kilka wyjątków, gdy dopuszczalne jest
    ustawienie znaku po lewej stronie. Są to "powtarzacie" na drogach
    wielopasmowych oraz zakazy zatrzymywania, postoju, które ustawia się po
    stronie, po której maja obowiązywać. Może są jeszcze jakieś wyjątki - nie
    chce mi się teraz myśleć. Nie mniej jednak znak B-2 powinien być po prawej
    stronie.

    Ustawiony po lewej stronie moim zdaniem może sugerować, że ktoś go
    przestawił, obrócił i że w zamyśle organu go ustawiającego miał obowiązywać
    pojazdy wjeżdżające z przeciwka. Tak bym przynajmniej ja pomyślał widząc
    taki znak. Zwłaszcza, że jak pamiętam, to był chyba jakiś tymczasowy znak
    ustawiony z okazji świąt Wszystkich Świętych, a więc pewnie na jakimś
    tymczasowym słupku łatwym do obrócenia.

    Moim zdaniem, jeśli nawet sąd by uznał, że błędne ustawienie znaku nie
    zmienia faktu jego ustawienia, to z powodzeniem można bronić się błędem co
    do tego faktu. co więcej kierujący ma obowiązek obserwować prawą krawędź
    jezdni. W tłumie przy cmentarzu, gdy raczej koncentrował się na pieszych
    zazwyczaj łażących tam bez składu i ładu spokojnie można założyć, ze znaku
    ustawionego po lewej stronie po prostu nie zauważył, a winy za to o tyle nie
    ponosi, ze znak powinien być po jego prawej stronie. Przyjęcie koncepcji, iż
    dowolnie ustawiony znak obowiązuje prowadziło by do absurdu zmuszając
    kierujących do zaglądania w różne dziwne miejsca przy drodze w obawie, ze a
    nuż ktoś istotnych znak drogowy umieścił w koronie drzewa, czy pod mostem.
    Nie po to ustanowiono przepisy określające miejsce ustawienia znaku, by
    sankcjonować umieszczanie go gdziekolwiek.