  • 1. Data: 2006-06-17 01:46:04
    Temat: Aukcje internetowe pytanie ...
    Od: "MK" <c...@t...pl>

    Witam

    Czy takie oświadczenie jest na prawdę zgodne z unijnym prawem ??
    Cytuję :
    INFORMUJĘ!!!
    Z powodu przepisów prawa Unii europejskiej "O zakupie towaru od osób
    prywatnych" :
    -przedmiot wystawiony na tej aukcji nie podlega :gwarancji, rękojmi ani
    zwrotowi po dokonaniu transakcji
    Jeżeli bierzesz w niej udział tzn. ze się z tym zgadzasz !!!
    Jeżeli nie przyjmujesz tych warunków nie licytuj!
    Koniec cytatu ...

    A co w przypadku kiedy towar nie spełnia opisu aukcji ??
    Można iść np. na policję ??

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-17 01:55:38
    Temat: Re: Aukcje internetowe pytanie ...
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    MK wrote:
> [...]
    > Jeżeli bierzesz w niej udział tzn. ze się z tym zgadzasz !!!
    > Jeżeli nie przyjmujesz tych warunków nie licytuj!

    Jeśli nie jest to firma, tylko osoba fizyczna, to właściwie kupujesz co
    kupujesz i tyle.
    Gwarancji nie udziela, bo to nie producent, gwarancję może dołączyć do
    sprzedawanej rzeczy jeśli ta rzecz takową posiadała.
    Zwrotów nie ma, bo zwroty aukcji nie dotyczą.
    Co z rękojmią w przypadku zakupu od osób fizycznych? Chyba też nie.

    > A co w przypadku kiedy towar nie spełnia opisu aukcji ??
    > Można iść np. na policję ??

    jeśli licytowałeś marchewkę, a dostałeś pietruszkę, to jedyna rzecz jaka
    ci pozostaje, to rzeczywiście przespacerowanie się na policję, pod
    hasłem niekorzystne rozporządzenie mieniem.

  • 3. Data: 2006-06-17 04:37:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.06.2006 MK <c...@t...pl> napisał/a:
    > Z powodu przepisów prawa Unii europejskiej "O zakupie towaru od osób
    > prywatnych" :
    > -przedmiot wystawiony na tej aukcji nie podlega :gwarancji, rękojmi ani
    > zwrotowi po dokonaniu transakcji

    Paradoksalnie, jakby ten tekst nie zawierał 2ch pierwszych linijek
    powyższego to byłaby to prawda. W takiej formie nie jest to skuteczne.
    Inaczej mówiąc, rękojmie w umowach niekonsumenckich można wyłączyć, ale
    takim wyłączeniem nie jest stwierdzenie, że ją wyłączyć można. Pomijam
    fakt, że przepisy mówią o możliwości, a nie o wyłączeniu.

    > Jeżeli bierzesz w niej udział tzn. ze się z tym zgadzasz !!!
    > Jeżeli nie przyjmujesz tych warunków nie licytuj!

    To nie pociąga za sobą żadnych skutków.

    > A co w przypadku kiedy towar nie spełnia opisu aukcji ??
    > Można iść np. na policję ??

    Ogólnie to można dochodzić praw sądownie (proces cywilny). Na policję
    idziesz jeśli masz podejrzenie że padłeś ofiarą oszustwa. Zresztą gdy
    towar nie jest zgodny z opisem to nie jest to MZ coś podlegającego pod
    rękojmię czy gwarancje. To jest niezgodność w obrębie samej umowy
    sprzedaży - sprzedano coś innego niż się umówiliście.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2006-06-17 05:45:01
    Od: "SQLwysyn" <sq|vvysyn@sq|wysyn.pI>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e6vneq$g1b$1@inews.gazeta.pl...

    > Co z rękojmią w przypadku zakupu od osób fizycznych? Chyba też nie.

    Twoja wiedza prawna jest ZEROWA. Czy widziales kiedys taką gruba ksiazeczke
    z napisem "Kodeks cywilny" ?

    --
    SQLwysyn
    Przeżylismy trzy zabory, przeżyjemy i kaczory ...

  • 5. Data: 2006-06-17 07:22:11
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > rękojmię czy gwarancje. To jest niezgodność w obrębie samej umowy
    > sprzedaży - sprzedano coś innego niż się umówiliście.

    Odpowiedzialnosc byla by wlasnie z rekojmi (art. 556), jesli jej nie
    wylaczono, natomiast nie ma czegos takiego w obrocie powszechnym jak
    niezgodnosc towaru z umowa, istnieje tylko pojecie wad rzeczy.

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 6. Data: 2006-06-17 09:12:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 17.06.2006 Michał Wilk <m...@g...pl> napisał/a:
    > Odpowiedzialnosc byla by wlasnie z rekojmi (art. 556), jesli jej nie
    > wylaczono, natomiast nie ma czegos takiego w obrocie powszechnym jak
    > niezgodnosc towaru z umowa, istnieje tylko pojecie wad rzeczy.

    1) A gdzie tu widzisz jakąś wadę, bo rękojmia dotyczy wad i tylko wad.
    2) To, że Ustawa z dnia 27 lipca wprowadza pojęcie niezgodności z umową
    nie oznacza, że w sprzedaży pozakonsumenckiej takie pojęcie nie może
    funkcjonować. Umowa to umowa. Jej przedmiotem może być towar, usługa
    etc. Dlaczego uważasz, że coś nie może być niezgodne z tym jak się
    strony umówiły?
    MZ omawiany przypadek to niewywiązanie się ze zobowiązania/umowy.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2006-06-17 09:39:55
    Od: test <t...@t...com>

    Pytanie tylko: jak w wielu wypadkach udowodnić że sprzęt był wadliwy
    przy zakupie a nie zepsuł się przypadkowo bądź przez nieodpowiednie
    używanie? Może czas jest pomocny. Gdyby aukcja miała opis sprzętu
    pełnosprawnego a expertyza sądowa stwierdziła większe uszkodzenie po
    bardzo krótkim czasie po otzrymaniu sprzętu, to może byłaby większa
    szansa odzyskania pieniędzy poprzez skarżenie prywatne w sądzie.

  • 8. Data: 2006-06-17 09:48:53
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > 1) A gdzie tu widzisz jakąś wadę, bo rękojmia dotyczy wad i tylko wad.

    Art 556 kc wyraznie mowi o odpowiedzialnosci sprzedawcy, jesli "rzecz nie ma
    wlasciwosci, o ktorych istnieniu zapewnil kupujacego", albo jesli zostala
    wydana w stanie niezupelnym - wada jest rozumiana dosc szeroko

    > MZ omawiany przypadek to niewywiązanie się ze zobowiązania/umowy.

    Nienalezyte wykonanie zobowiazania (badzmy precyzyjni - niezgodnosc towaru z
    umowa to termin zarezerwowany dla sprzedazy konsumenckiej) - ok i wtedy
    bedzie odpowiadal na zasadach ogolnych. Jednak w przypadku wskazanym przez
    Ciebie - gdy rzecz jest niezgodna z opisem (np. brakuje jakiejs czesci
    itd) - to w gre wejdzie odpowiedzialnosc z rekojmi. Jak sprzeda marchewke
    zamiast pietruszki to oczywiscie odpowiedzialnosc z 471.

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 9. Data: 2006-06-18 01:37:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Art 556 kc wyraznie mowi o odpowiedzialnosci sprzedawcy, jesli "rzecz nie ma
    > wlasciwosci, o ktorych istnieniu zapewnil kupujacego", albo jesli zostala
    > wydana w stanie niezupelnym - wada jest rozumiana dosc szeroko

    Masz racje.

    > Nienalezyte wykonanie zobowiazania (badzmy precyzyjni - niezgodnosc towaru z
    > umowa to termin zarezerwowany dla sprzedazy konsumenckiej) - ok i wtedy

    Ale dlaczego zarezerwowany? W moim odczuciu to jest tylko kwestia
    pojemności danego terminu i dlatego w takim brzmieniu znalazł się on w
    wiadomej ustawie.

> [...]
    > itd) - to w gre wejdzie odpowiedzialnosc z rekojmi. Jak sprzeda marchewke
    > zamiast pietruszki to oczywiscie odpowiedzialnosc z 471.

    No dobrze, ale gdzie przebiega granica pomiędzy wcześniej zdefiniowaną
    wadą a formą nienależycie wykonanego zobowiązania. Art. 471 mówi o
    niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązania co wskazuje na
    dopuszczalną gradację (więc nie tylko marchewka zamiast pietruszki). To
    czym to się różni od wady?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2006-06-18 13:03:25
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    > Ale dlaczego zarezerwowany? W moim odczuciu to jest tylko kwestia
    > pojemności danego terminu i dlatego w takim brzmieniu znalazł się on w
    > wiadomej ustawie.

    Semantycznie nie ma bledu, jesli ktos uzywa tego terminu w stosunktu to
    obrotu powszechnego czy profesjonalnego, ale w jezyku prawnym - owszem.
    Wazne jest zeby uzywac tego terminu w tym konkretnym znaczeniu chocby
    dlatego, zeby czytajacy pozniej te grupe nie mieli watpliwosci, z jakich
    uprawnien moga korzystac, reklamujac towar konsumpcyjny

> [...]
    > niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu zobowiązania co wskazuje na
    > dopuszczalną gradację (więc nie tylko marchewka zamiast pietruszki). To

    Racja - wada rzeczy sprzedanej to takze nienalezyte wykonanie zobowiazania i
    roszczenie z zasad ogolnych oczywiscie kupujacemu takze przysluguje. Tylko
    ze nikt z tego nie korzysta, bo latwiej jest dochodzic swoich roszczen z
    rekojmi, bo jest to odpowiedzialnosc oparta na zasadach ryzyka. Przy 417.
    sprzedawca moze sie dosc latwo zwolnic od odpowiedzialnosci.

    Pozdrawiam,
    Michal