eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAdnotacja na FV odnośnie właności towaru... › Re: Art 589 kc receptą na upadłość odbiorcy?; było: Adnotacja na FV odnośnie właności towaru...
    From: Wojciech <b...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Art 589 kc receptą na upadłość odbiorcy?; było: Adnotacja na FV
    odnośnie właności towaru...
    Date: Sun, 01 Sep 2002 17:26:44 +0200

    On Sun, 01 Sep 2002 04:32:28 +0200, Miros?aw St?pi?ski wrote:

    > 1. Jak wynika z dotychczasowej dyskusji oraz postów z archiwum: aby
    > skorzystaae z dobrodziejstw Art. 589 kc najwygodniej b?dzie mi zawrzeae z
    > odbiorc? ramow? umow?, w której zawrzemy stosowne zastrze?enie.

    Tak,
    mysle ze jest to najsensowniejsze rozwiazanie,

    > czy fakt
    > opó 1/4 nienia w zap?acie poci?gnie za sob? wstrzymanie przeniesienia
    > w?asno?ci do zap?aty nale?no?ci g?ównej z odsetkami za zw?ok?, czy te?
    > sama sp?ata ca?o?ci nale?no?ci g?ównej spe?ni warunek zawieszaj?cy
    > przeniesienie w?asno?ci, a b?dzie mi przys?ugiwa?o tylko roszczenie o
    > odsetki?).

    jezeli zastosujemy tylko konstrukcje z art 589, to przejscie prawa
    wlasnosci nastapi po zaplacie ceny.

    roszczenie o odsetki nie wynika z tytulu sprzedazy (nie jest cena), jest
    skutkiem opoznienia w zaplacie swiadczenia pienieznego i jest
    swiadczeniem ubocznym.

    w umowie mozna wprowadzic zapisy ktore spowoduja, wlasnosc przejdzie
    po zaplacie odsetek,
    mozna tez zaliczac wplaty w inny sposob niz zwykle
    czesc z tych rozwiazan uwazam jednak za troche po nizej pasa,
    duzo zalezy od tego kto jest odbiorca i do czego ma mu sluzyc nabyta
    rzecz, w niektorych sytuacjach bylbym sklonny stosowac tego rodzaju
    rozwiazania a w niektorym po prostu dal bym sobie z tym spokoj.

    > 2. W ?wietle Art. 590 rzecz sprzedana chroniona jest przed
    > zakusami wierzycieli (czy tak?e w przypadku upad?o?ci, uk?adu???)

    tak

    .

    > Czy w ?wietle Art. 82 kc

    81 kc

    > wystarczy,?e po zawarciu takowej umowy zanios? jej egzemplarz do notariusza
    > uzyskuj?c na dokumencie dat? pewn? (przed zawarciem pierwszej umowy
    > sprzeda?y)? Ci?ganie odbiorców do notariusza raczej nie wchodzi w
    > rachub?.

    Moim zdaniem tak,
    bo intencja tej daty pewnej jest wylaczenie mozliwosci, dokonania przez
    dluznika z wierzycielem kombinacji, polegajacej na podpisaniu umowy z data
    wsteczna, w celu wylaczenia w ten sposob czesci majatku spod egzekucji.

    Jezeli zawarto umowe ramowa z data pewna, okreslono w niej co ma byc
    przedmiotem sprzedazy i jak bedzie wygladala wspolpraca, a pozniej ta
    umowe po prostu wykonywano,to nie widze powodow, dla ktorych kazda sprzedaz
    dokonywana w ramach tej umowy miala by miec date pewna.

    > Mo?e macie jakie? inne sugestie?

    wszystko zalezy od tego co sprzedajesz,
    jezeli sprzdajesz cos hurtownikowi, czy detaliscie, a on zyje z ze
    sprzedazy tego dalej, to mimo tego zapisu, towaru juz moze nie byc ...
    (gosc kupuje to od ciebie w celu odsprzedazy, jezeli trafi sie nabywca,
    to on najczesciej to odsprzeda,bez wzgledu na konsekwencje, problemy sie
    pojawia jak jego odbiorca mu za to nie zaplaci,a rzecz sprzeda np jeszcze dalej)

    przepisy co prawda reguluja taka sytuacje, mozna nawet probowac
    posilkowac sie prawem karnym, ale z reguly nie przynosi to oszalamiajacych
    efektow.

    poza tym nabywca moze taki sam towar kupowac od kilku odbiorcow,
    trzeba wykazac, ze ten konkretny towar (ktory jakims cudem pozostal w
    magazynie) zostal kupiony wlasie od ciebie, w ramach umowy ramowej.

    Jezeli sprzedajesz cos firmie budowlanej a ta wbudowuje te rzecz w
    nieruchomosc, to mozemy miec dodatkowo problem z art 191 kc.

    Moim zdaniem 589 nie gwarantuje 100% ochrony,
    owszem wzmacnia pozycje wlasciciela towaru, i czasami sie przydaje, ale
    nie popadalbym w zbytnia euforie.

    --
    Wojciech