    From: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.militaria,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Art. 117.§ 3 KK (z pl.misc.militaria)
    Date: Tue, 04 Mar 2003 11:54:10 +0100

    Michal Kukula wrote:
    > Jeśli widzę, że ktoś popełnia przestępstwo, ( nie wykroczenie tylko
    > _przestępstwo_ ), to mam obywatelski obowiązek zgłosić na policję,
    czy nie
    > mam takiego obowiązku...

    Masz _społeczny_ obowiązek, chyba że dotyczy to przestępstw
    wymienionych w art.233 kk (m.in.ludobójstwo, zdrada główna, zamach
    stanu, szpiegostwo, zabójstwo). Wtedy odpowiadasz za niezawiadomienie.

    > Czy to nie jest zadziwiające, że to czy ktos "popełnia przestępstwo
    > publicznie nawołując" na grupach dyskusyjnych, to zależy od tego gdzie
    > fizycznie się znajduje w momencie pisania posta.
    > Jeśliby ktos pisał na naszą grupę dyskusyjną z za granicy, to polskiemu
    > prawu nie podlega.
    > Nawet, jeśli jest obywatelem Rzeczypospolitej i tylko czasowo jest za
    > granicą...
    > Dobrze myślę?

    nie do końca - kodeks karny:
    Art. 109. Ustawę karną polską stosuje się do obywatela polskiego, który
    popełnił przestępstwo za granicą.
    Art. 110. § 1. Ustawę karną polską stosuje się do cudzoziemca, który
    popełnił za granicą przestępstwo skierowane przeciwko interesom
    Rzeczypospolitej Polskiej, obywatela polskiego, polskiej osoby prawnej
    lub polskiej jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.
    Art. 111. § 1. Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą
    jest uznanie takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę
    obowiązującą w miejscu jego popełnienia.
    (..)
    § 3. Warunek przewidziany w § 1 nie ma zastosowania do polskiego
    funkcjonariusza publicznego, który pełniąc służbę za granicą popełnił
    tam przestępstwo w związku z wykonywaniem swoich funkcji, ani do osoby,
    która popełniła przestępstwo w miejscu nie podlegającym żadnej władzy
    państwowej.
    Art. 112. Niezależnie od przepisów obowiązujących w miejscu popełnienia
    przestępstwa, ustawę karną polską stosuje się do obywatela polskiego
    oraz cudzoziemca w razie popełnienia:
    1) przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu wewnętrznemu lub zewnętrznemu
    Rzeczypospolitej Polskiej,
    2) przestępstwa przeciwko polskim urzędom lub funkcjonariuszom publicznym,
    3) przestępstwa przeciwko istotnym polskim interesom gospodarczym,
    4) przestępstwa fałszywych zeznań złożonych wobec urzędu polskiego.

    Wydaje mi się, że jeśli chodzi o przestępstwo a art. 117 par.3 kk to
    można do niego stosować art 112 pkt 1...

    KG