eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAllegro - prośba o opnię › Re: Allegro - prośba o opnię
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Jerzy Roman" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Allegro - prośba o opnię
    Date: Fri, 18 Jun 2004 07:00:25 +0000 (UTC)
    Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
    Lines: 94
    Message-ID: <cau3u9$3cm$1@inews.gazeta.pl>
    References: <capomc$5iv$1@julia.coi.pw.edu.pl>
    NNTP-Posting-Host: ar2.tpnets.com
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1087542025 3478 172.20.26.241 (18 Jun 2004 07:00:25 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 18 Jun 2004 07:00:25 +0000 (UTC)
    X-User: jerzyroman
    X-Forwarded-For: 172.20.6.62
    X-Remote-IP: ar2.tpnets.com
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:221749
    [ ukryj nagłówki ]

    Przepraszam za trzykrotny post, moja wina - musiałem wyjść i zapomniałem, że
    już wysłałem.

    Odnośnie przepisów o odpowiedzialności sprzedawcy:

    1.Obowiązująca od 1 stycznia 2003r. ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    Cywilnego (Dz. U. Nr 141 poz 1176) zwanej dalej ustawą, wprowadza daleko
    idące zmiany w dotychczasowych przepisach regulujących obrót konsumencki.
    Przede wszystkim ustawa uchyla wobec stron umowy sprzedaży konsumenckiej
    przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi i gwarancji (tj. art. 556-581
    Kodeksu cywilnego). W miejsce uchylonych przepisów określających
    odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad rzeczy ustawa wprowadza pojęcie tzw.
    odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, a także
    przyznaje konsumentom szerokie uprawnienia z którymi skorelowane są
    odpowiednie obowiązki sprzedawców, dystrybutorów i producentów towarów
    konsumpcyjnych. Omawiana ustawa zastąpiła także Rozporządzenie Rady Ministrów
    z dnia 25.06.2002r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania
    umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami (Dz. U. Nr 96 poz 851).
    Wprowadzenie powyższych zmian wynikało z konieczności dostosowanie
    ustawodawstwa polskiego do rozwiązań prawnych przyjętych w Unii Europejskiej
    w zakresie sprzedaży konsumenckiej, w szczególności do postanowień dyrektywy
    nr 99/44/WE z 26 maja 1999r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży i
    gwarancji na dobra konsumpcyjne.

    2. Od 1 stycznia 2003 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy o sprzedaży
    konsumenckiej. Przestają istnieć pojęcia "wada" (to teraz "niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową") i "rękojmia", którą zastępuje "odpowiedzialność
    sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową". Oto najważniejsze
    zmiany dotyczące składania reklamacji.

    Jeśli po 1 stycznia 2003 roku kupimy rzecz wadliwą, nie będziemy mogli od
    razu jej oddać i zażądać zwrotu pieniędzy. Najpierw będzie ona naprawiana lub
    wymieniona na nową. Jeśli naprawa się nie uda, można żądać obniżenia ceny lub
    zwrotu pieniędzy.


    Oddanie gotówki nie będzie nam jednak przysługiwało, jeśli usterka zostanie
    uznana za mało istotną, niemającą wpływu na przykład na działanie sprzętu.


    Prawo do złożenia reklamacji mamy wówczas, gdy wada nowej rzeczy ujawni się w
    ciągu dwóch lat (a nie jak dotychczas w ciągu roku) od dnia odebrania towaru
    od sprzedawcy. Termin reklamacji na rzeczy używane, na przykład z komisu,
    może być skrócony do roku.


    Jeśli sprzedawca nie odpowie w ciągu 14 dni na naszą reklamację dotyczącą
    naprawy towaru lub wymiany go na nowy, będzie to oznaczać, że uznał
    reklamację.
    Dowód zakupu
    Jeśli żądasz zwrotu pieniędzy za wadliwy towar, musisz mieć dowód zakupu.
    Najlepszy jest paragon, ale powinien wystarczyć też wyciąg z rachunku karty
    płatniczej.
    Zachowaj paragony za kupione przez siebie prezenty gwiazdkowe.

    Rzeczy używane
    Jeśli kupujesz w sklepie używany towar, masz prawo do reklamacji jego wad z
    tytułu rękojmi. Nie dotyczy to wady, o której wiedziałeś w momencie zakupu.

    3. Zwrot zakupów
    Od 1995 roku nie obowiązuje już taki przepis. Zwrot kupionego w sklepie
    niewadliwego towaru, z którego chcesz zrezygnować, zależy od dobrej woli
    sprzedawcy. Lepiej wcześniej się z nim umówić. Sklep nie ma obowiązku oddać
    pieniędzy, jeśli po prostu zmieniłeś zdanie, choć w wielu dbających o
    klientów jest to możliwe.
    Jednak gdy kupujesz poza siedzibą firmy (np. przez Internet, za pośrednictwem
    katalogu, w sprzedaży wysyłkowej, od akwizytora), masz 10 dni, by namyślić
    się, czy towar Ci odpowiada. Jeśli w tym czasie zrezygnujesz z kupna, możesz
    go zwrócić.

    4. PODSUMOWANIE:
    Kupowanie od osoby prywatnej
    Jeśli kupujesz od osoby prywatnej, która zawodowo nie zajmuje się handlem, na
    przykład od koleżanki z pracy, nie masz tych uprawnień co konsument kupujący
    w sklepie, nawet jeśli nie jest to hipermarket, a tylko stragan lub sklepik
    na rogu. Nie możesz skorzystać z rękojmi, chyba że się tak z koleżanką
    umówisz.

    http://www.benchmark.pl/porady.html

    Pisząc, że nauka kosztuje, miałem na myśli to, że nieznajomość prawa szkodzi,
    a czasem, tak jak w twoim przypadku, kosztuje wymierne kwoty.
    Studia były tylko przykładem, porównaniem.

    Pozdrawiam






    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1