eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAkta z postępowania przygotowawczego prokuratorskiego w spraweie gospodarczej › Re: Akta z postępowania przygotowawczego prokuratorskiego w spraweie gospodarczej
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 12 Nov 2011 14:59:09 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Akta z postępowania przygotowawczego prokuratorskiego w spraweie
    gospodarczej

    On Sat, 12 Nov 2011, wui wrote:

    > To moze zapytam inaczej.
    > W podobnych sprawach budowlanych przy jakich faktycznych okolicznosciach
    > prokurator moze nie miec watpliwosci.
    > Co takiego musialoby sie stac zaby tych watpliwosci nie bylo.

    Na przykład kilku świadków, którzy słyszeli w różnym czasie
    jak mówił "znalazłem jelenia i go oskubię".

    > To ze facet robil jakies tam roboty budowlane i u kogos i u mnie nie
    > swiadczy przeciez o tym ze teraz nie popelnil oszustwa.

    Ale wyklucza "dowód z zamiaru".
    Nie bij we mnie ;) - prawo jest jakie jest, i oszustwo jest wtedy,
    jeśli *w momencie podejmowania zobowiązania* miał zamiar wziąć
    pieniądze i nie zrobić, a nie wtedy jak później doszedł do
    wniosku że w sumie płatnik wiele mu nie zrobi, więc z robotą
    się nie pali.
    Niestety :(
    A, zapomniałbym: ten zamiar (że był) trzeba udowodnić, w tym
    problem. Nie to że "wziął pieniądze i nie robi", a to że
    "miał taki zamiar".

    > Czy w toku postepowania sprawdzajacego nie powinno byc budowlancowi
    > postawione pytanie - dlaczego prac nie wykonal mimo iz kase dostal i od jego
    > odpowiedzi ktora potwierdzalyby fakty lub nie nalezaloby uzyskac
    > rozstrzygniecie czy sprawa jest oszustwem lub nie.

    Niestety nie :(

    > Jesli facet zeznaje ze chcialby kase oddac bo nie widzi mozliwosci
    > zakonczenia prac a kasy nie oddaje to co wtedy?

    Wziąć to na piśmie i pozwać cywilnie o wydanie tych pieniędzy?
    Nalepiej wziąć na piśmie zatytułowanym "weksel" ;) (choć
    to akurat nie żart, tylko sprawdź jak takie cóś ma wyglądać)

    > Inaczej
    >
    > Jak pierwszy lepszy na ulicy powie ze chce zabic prezydenta ....

    Wystarczy że powie że chce zabić Ciebie, a są szanse że będzie
    miał poważne kłopoty (a jeśli przypadkiem zrobił coś "przeciw
    tobie" to całkiem poważna kara wygląda realnie), nie trzeba
    zaraz prezydenta.

    > Tu facet gada ze chce ... ale nie uprawdopodabnia swojego chcenia.

    Kara za oszustwo jest właśnie za "chcenie", nie za to co robi.
    Patrz wyżej, reklamacje nie do mnie!
    Za "brak uprawdopodobnienia" to co najwyżej mogłaby być kara
    jeśli chodzi o niewykonywanie wyroku sądu (który najpierw
    musi zapaść).
    To ostatnie miej na względzie, w razie stawiania żądań
    w postępowaniu cywilnoprawnym: bo albo z gościa "da się
    ściągnąć" i zrobi to komornik, albo będzie miał czarno
    na białym DO KIEDY ma coś tam zrobić czy oddać... bo
    inaczej nadal "będzie chciał w dobrej wierze".

    pzdr, Gotfryd