    Date: Sun, 23 Apr 2023 09:40:09 +0200
    Subject: Re: Adres do korespondencji w sprawie podatku od nieruchomości
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: cef <c...@i...pl>

    > Tego nie wiem. Trzeba by było w ordynacji podatkowej sprawdzić. Ale
    > odbieranie tego w imieniu zmarłego "śmierdzi" kłopotami i o to mi chodzi.

    Nikt nie chce mieć kłopotu (urzędowej procedury na głowie)
    z powodu kilkunastu złotych, ale mnie np intryguje dlaczego
    skoro dotychczasowy płatnik zapłacił w marcu za cały rok 2022
    a potem sobie zmarł, to dlaczego urząd nalicza nowym właścicielom
    (spadkobiercom) opłaty od dnia śmierci poprzedniego właściciela?
    Przecież mają ten podatek zapłacony za 2022 rok. Ja nie sądzę, że
    urzędnicy widzą okazje,
    żeby złupić obywateli zarówno tych żyjących i tych zmarłych, tylko
    takie są procedury, bo jest prawo i tego się trzymają.
    Ostatnio mam sprawę proceduralną w skarbówce gdzie
    nie potrafią przełknąć daty spłaty zobowiązania i złożenia deklaracji
    w tym samym dniu. Nawet jeśli system tego nie może rozliczyć, to powinna
    to załatwić decyzja urzędnika. Ale urzędnicy boją się odpowiedzialności
    (to akurat wiem bezpośrednio od nich a nie się domyślam) i dlatego
    zamiast decyzji zwrotu trzeba składać korekty a potem wnioski o stwierdzenie
    nadpłaty. Podobnie jest pewnie w nieruchomościach - ktoś mógłby przyklepać
    nadpłatę zmarłego dziedziczącym spadkobiercom a dopiero od ustanowienia
    nowych
    właścicieli naliczyć bieżąca opłatę, ale gdyby wpadła jakaś kontrola, to
    zaraz
    przypisali by im kumoterstwo i zaniżanie dochodów gminy.
    Tutaj jest kwestia kilkunastu złotych (najlepiej zapłacić i zapomnieć)
    ale są nieruchomosci gdzie podatki są na innym poziomie
    i wtedy taka decyzja jest istotna i dlatego jest jak jest.