    From: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: A co Wy na to
    Date: Tue, 14 Sep 2004 16:00:31 +0200

    Użytkownik "piszczyk_dino" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:ci6rb2$bg4$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > 1. Naruszenie art. 14 Konwencji ma miejsce w przypadku, gdy bez żadnego
    > obiektywnego i rozsądnego uzasadnienia, osoby znajdujące się we
    "względnie"
    > podobnym położeniu traktowane są w sposób odmienny. Aby zarzut naruszenia
    > powyższego artykułu okazał się skuteczny, należy ustalić, między innymi,
    czy
    > sytuację, w której znajdowała się domniemana ofiara naruszenia tegoż
    > artykułu, można uznać za zbliżoną do sytuacji, w której znajdowały się
    osoby
    > traktowane lepiej od niej.

    IMHO nie mozna mowic o "względnie podobnym położeniu" w wypadku, gdy
    faktyczne polozenie osob laczy jedynie fakt, iz "podlegaly" aktowi prawnemu,
    ktory to zostal uznany za niekonstytucyjny.
    Druga sprawa to owe posilkowanie sie KPA. Nie jest dopuszczalne, zwlaszcza,
    ze sama Konstytucja rozstrzyga, iz TK ma uprawnienia do jednoczesnego
    stwierdzenia niekonstytucyjnosci aktu prawnego oraz do ustalenia terminu, po
    uplywie ktorego ten akt przestaje obowiazywac. Mozna IMHO to porownac (
    daleka analogia ) do vacatio legis.

    > Odnoszę wrażenie, że w tym przypadku płacący abonament mogą się powołać na
    > fakt dyskryminacji gdyby się np udało dowieść, iż w odniesieniu do innych
    > aktów prawnych TK orzekł o ich anulowaniu bądź uchyleniu w trybie
    > natychmiastowym lub krótszym.

    Jednak TK rowniez inne akty uchylal z owym "vacatio legis inaczej", o ktorym
    pisalem wyzej, nawet wydaje mi sie, ze jest to czestsza praktyka, jednak
    dostepu do danych statystycznych nie mam, takze moge sie mylic. Takze nawet
    przyjmujac teze ( moim zdaniem watpliwa, jak juz pisalem wczesniej ), ze
    mozna mowic o podobnym polozeniu osob podlegajacych aktowi uznanemu za
    niewazny, to i wowczas mozna obalic twierdzenie, ze jest to nieuzasadniona
    dyskryminacja poprzez wskazanie, ze nie bylo to wyjatkowe orzeczenie TK, a
    raczej przecietne, nie noszace znamion dyskryminacji akurat tej grupy osob.
    Tym bardziej, ze :

    > 1. Naruszenie art. 14 Konwencji ma miejsce w przypadku, gdy bez żadnego
    > obiektywnego i rozsądnego uzasadnienia[...]

    a w tym wypadku bedziemy mieli do czynienia z uzasadnieniem mowiacym o
    koniecznosci obowiazywania kwestionowanego rozporzadzenia az do wejscia w
    zycie odpowiednich przepisow zastepujacych ow akt. Nie znam tego
    uzasadnienia, trzeba poczekac na nie -> w tej chwili w bazie internetowej sa
    orzeczenia z konca lipca, mysle jednak, ze bedzie ono wystarczajaco mocne,
    by samodzielnie odwprzec zarzut o dyskryminacje.