    From: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: A co Wy na to
    Date: Tue, 14 Sep 2004 12:26:08 +0200

    Użytkownik "piszczyk_dino" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:ci6fme$7g0$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > twierdzenie o niekonstytucyjności przepisu nie świadczy o tym,że utracił
    on
    > ważność, musiałby być jednocześnie uchylony, a w tym przypadku przepis
    > niekonstytucujny nie został uchylony.
    > Taką opinię znalazłem w ONECIE. Uważam ją za niesłuszną. Posiłkując się

    A ja taka opinie znalazlem na stronie www.trybunal.gov.pl ( swoja droga
    proponuje zerknac tam zanim wyskoczysz z czyms takim ):

    Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej
    aktu normatywnego, z tym, że termin ten nie może przekraczać 18 miesięcy,
    gdy chodzi o ustawę, a 12 miesięcy, gdy chodzi o inny akt normatywny (art.
    190 ust. 3 Konstytucji). Podstawowym celem tego rozwiązania - dla którego
    inspiracją były unormowania austriackie - jest stworzenie możliwości
    dostosowania finansów państwowych do nowej sytuacji, jaka może wynikać na
    tle orzeczenia Trybunału. Przypomnijmy, że stosunkowo znaczny odsetek
    wniosków dotyczy ustaw podatkowych, świadczeń społecznych itp. Stąd m.in.
    obowiązek Trybunału Konstytucyjnego zasięgnięcia opinii Rady Ministrów,
    jeżeli Trybunał zamierza odroczyć uzyskanie mocy obowiązującej przez
    orzeczenie, którego wykonanie wiązać się będzie z nakładami nie
    przewidzianymi w ustawie budżetowej. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że
    zastosowanie tego odroczenia zawsze zależy od uznania Trybunału
    Konstytucyjnego. Potrzeba odroczenia może też pojawić się w razie uznania
    niezgodności umowy międzynarodowej, bo utratę mocy obowiązującej przez umowę
    powinno wyprzedzać podjęcie odpowiednich działań
    prawnomiędzynarodowych.[...]

    Orzeczenie o niezgodności wywołuje też skutki w odniesieniu do przeszłości.
    Ponieważ w Polsce nie przyjęto niemieckiej koncepcji nieważności normy
    uznanej za niezgodną, akty i orzeczenia podjęte wcześniej na podstawie tej
    normy nie ulegają automatycznemu anulowaniu. Natomiast każdy zainteresowany
    (a w pewnych wypadkach także prokurator) może żądać ponownego rozpatrzenia
    sprawy prawomocnie zakończonej. Art. 190 ust. 4 Konstytucji wprowadza jako
    zasadę generalną, że orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności
    kontrolowanego aktu normatywnego (przepisu) stanowi "podstawę do wznowienia
    postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w
    trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania"

    Konkludujac : stawiasz KPA ponad Konstytucja.

    --
    You and me and the devil makes three,
    don't need no other lovin' babe