  • 21. Data: 2009-07-15 18:09:31
    Temat: Re: 32% podatek dochodowy narusza konstytucyjną sprawiedliwość społeczną - zdaniem RPO
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Arek napisal:
    > Generuje.

    Chyba roznie rozumiemy pytanie przedpiscy. Moim zdaniem
    pytal o to, czy podatnik wykazany w procentach jednego
    progu jest wykazywany w procentach nizszych progow.
    Wiec w takim ujeciu nie jest. Natomiast oczywiscie
    chwyta go nizszy prog podatkowy, co z kolei jest zgodne
    z twoim zdaniem, ale chyba nie o to przedpiscy chodzilo.

    > Bardzo łatwo. Wystarczy policzyć. :)

    Tak, ale trzeba miec kwote globalna i liczbe podatnikow PIT.
    A az tak nie chcialo mi sie szukac. Niech sie sam pomeczy
    czytaniem sprawozdan GUS.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 22. Data: 2009-07-16 11:30:43
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > A ja mam Cinquecento

    eeeeeeeee kiepski

  • 23. Data: 2009-07-16 13:53:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Agent 0700 pisze:

    > eeeeeeeee kiepski

    To patrz na moją sygnaturkę: ;)
    7 linijek - tyle co u niego.

    --
    Fiat Cinquecento (170) || Fiat 1242ccm 16V MPI 176 B9.000 || C.514.5.13
    3,909/2,158/1,480/1,121/0,829 final:3,818 || 86KM(63KW)@5800rpm

  • 24. Data: 2009-07-16 17:26:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jacek_P pisze:

    > W roku 2007 struktura wplywow PIT byla nastepujaca:
    > I prog - 94,66% podatnikow dajacych 59,54% wplywow
    > II prog - 4,48% podatnikow dajacych 20,56% wplywow
    > III prog - 0,86 podatnikow dajacych 19,90% wplywow

    Te dane są albo zupełnie błędne, albo w jakiś sposób zmanipulowane.

    Podatników w I progu jest 21,12x więcej niż w II, płacą 2.89x większe
    podatki. Wynika z tego że przeciętny podatnik II progu płaci 7.30x
    większy podatek niż podatnik I progu.

    Maksymalna stawka II progu to 23%, stała stawka I progu to 19%, a więc
    przeciętne wynagrodzenie w I progu, a maksymalne wynagrodzenie w II
    progu, nie może się różnić więcej niż 6x.

    Ponieważ podatnik z II progu może zarobić maksymalnie 85528zł, to
    średnia pensja podatnika I progu nie może przekroczyć 14254zł netto
    rocznie, czyli 1187zł netto miesięcznie.

    Lecąc dalej w drugą stronę
    Przeciętny podatnik III progu płaci 5.04x większy podatek niż przeciętny
    podatnik II progu.
    Stawka w III progu wychodzi mi około 30%, więc zarobki w III progu muszą
    być 3.86x wyższe niż w II progu, wychodzi więc że wyniosą w tym progu
    średnio 330.000zł.

    Mamy więc _górne_ oszacowania średnich zarobków w grupach podatkowych:

    I - 94.66% zarabia 14254zł
    II - 4.48% zarabia 85528zł
    III - .86% zarabia 330000zł

    Średnia: 20162zł netto rocznie, czyli 1680zł miesięcznie.
    To 1680zł nie zgadza się o prawie drugie tyle z danymi publikowanymi
    przez GUS.

    Zaznaczam jeszcze raz że to _górne_ oszacowanie, jeżeli przyjmie się
    bardziej losowe rozkłady, ta średnia wyjdzie jeszcze niższa, a takiej
    biedy to tu chyba jednak nie ma.

    Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.
    Jakie jest ich źródło?

  • 25. Data: 2009-07-16 17:41:29
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tomasz Pyra napisal:
    > Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.
    > Jakie jest ich źródło?

    http://www.polskieradio.pl/gospodarka/tags/artykul71
    356.html
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 26. Data: 2009-07-16 18:30:46
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jacek_P pisze:

    > http://www.polskieradio.pl/gospodarka/tags/artykul71
    356.html

    Czyli jest tak jak podejrzewałem.
    Wyniki są zaprezentowane w mocno mylący sposób.

    Jako przykład weźmy podatnika który zarobił 50000zł i tym samym załapał
    się ledwo na II próg zapłacił 9519zł podatku.

    Żeby statystyka oddawała rzeczywistość należy powiedzieć:
    19% z 50000zł, to 9500zł i tyle należy przyjąć jako dochody z I progu.
    Pozostałe 19zł to dochód budżetu z tytułu II progu, czyli 0.19% całości.
    Bo dochód II progu to różnica między tym co dzięki drugiej stawce
    wpłynęło do budżetu, a tym co by wpłynęło gdyby obowiązywała tylko
    stawka pierwsza.

    W danych które przytoczyłeś całość podatku zapłaconego przez tego
    podatnika trafia do rubryczki II prog - "4,48% podatnikow dajacych
    20,56% wplywow", całe 9519zł doliczono do tych wpływów chociaż w
    rzeczywistości było to 19zł.

    Żeby oszacować skalę zjawiska znowu założymy sobie że każdy z II progu
    zarabiał maksymalnie, czyli 85528zł. Zapłacić od tego 20177zł podatku.
    19% z 85528zł to 16250,32zł.
    Z II stawki podatkowej pochodzi więc maksymalnie 3926,68zł, czyli 19.5%
    zapłaconego podatku.

    W rzeczywistości więc _conajmniej_ 80% tego co w cytowanym artykule
    zaliczono jako dochody od osób podlegających pod II próg, jest dochodami
    pochodzącymi z pierwszej, 19% stawki.

    Drugi próg dał więc nie 20,56% wpływów, a _maksymalnie_ mógłby dać 4.1%
    + jakiś (nieduży) odsetek wpływów z II progu płacony przez tych którzy
    załapali się na III próg. Przy założeniu losowego rozkładu zarobków
    będzie tego około 2-3% dochodów z tytułu II progu podatkowego.

    20% a 2-3% - przyznasz że jest różnica.

    Sprawa ma się tak samo z III progiem, tylko z powodu braku górnej
    granicy zarobków trudno to tak jednoznacznie oszacować jak dla II progu.

    Wyniki rzeczywiste zapewne będą takie że ponad 90% dochodów pochodzi z
    progu 19%. 2-3% z progu II i trudne zgadnięcia bez kompletu danych góra
    kilka procent pochodzące z progu III.

  • 27. Data: 2009-07-16 18:39:54
    Od: "Sandra" <sandra.lauer(nie pisz bez sensu)@op.pl>

    > Te dane są albo zupełnie błędne, albo w jakiś sposób zmanipulowane.

    A rtobie abrakło wyobraźni.

    > Maksymalna stawka II progu to 23%, stała stawka I progu to 19%, a więc

    Jeśli już tak to liczysz to I próg też ma maksymalną stawkę
    o kwocie wolnej od podatku syszałeś?

> [...]
    > pensja podatnika I progu nie może przekroczyć 14254zł netto rocznie, czyli

    Nie może przekroczyć, ale może być dużo niższa oto przypadki:
    1. rencista - np 600 pln/mies
    2. student - umowa zlecenie na drobne kwoty tylko w wakacje
    3. bezrobotny - zasiłek pobierany przez np. 6 mies.
    do tego ulgi na dzieci internet wspólne rozliczanie osób samotnych z dziećmi
    w takich przypadkach efektywny podatek nie jest większy niż część
    na składkę "zdrowotną" czyli 7-8% a nie stałe 19% jak raczyłeś ogłosić.

> [...]
    >
    > Średnia: 20162zł netto rocznie, czyli 1680zł miesięcznie.
    > To 1680zł nie zgadza się o prawie drugie tyle z danymi publikowanymi przez

    Nie musi się zgadzać ne ma obowiązku pracy przez cały rok i są odliczenia.
    Mylisz przychody netto podatnika z przychodami PIT dla skarbówki
    to nie to samo.

    > Zaznaczam jeszcze raz że to _górne_ oszacowanie, jeżeli przyjmie się
    > bardziej losowe rozkłady, ta średnia wyjdzie jeszcze niższa, a takiej
    > biedy to tu chyba jednak nie ma.

    Wnioski do dupy bo założenia błędne

    > Więc ja uważam że z tymi danymi coś jest nie tak.

    Uważaj sobie co chcesz ale najpierw uważaj przy liczeniu.

    > Jakie jest ich źródło?

    Błąd jest po twojej stronie a nie źródła.

    Sandra

  • 28. Data: 2009-07-16 19:07:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Sandra pisze:

    > A rtobie abrakło wyobraźni.

    Wyobraźni to mi nie zabrakło, bo jest tak jak sądziłem.
    W sumie to te dane są nawet prawidłowe, z tym że są nic nie mówiące.

    Bo to że podatnicy podlegający pod II próg dostarczają 20.56% wpływów z
    podatku, to zupełnie inna informacja niż ta jakie są rzeczywiste wpływy
    z II progu podatkowego (czyli różnica wpływów między stawką 19 a 30%). A
    dopiero to byłaby istotna informacja.

    A jak policzyłem w drugim poście te wartości się różnią od siebie
    wielokrotnie.

    Patrząc na liczby i nie wczytując się w to czym są naprawdę można łatwo
    ulec błędnemu wrażeniu (manipulacji?) że gdyby nie progi podatkowe, to
    do budżetu wpłynęłoby 40% mniej pieniędzy.

  • 29. Data: 2009-07-16 19:55:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Sandra wrote:

    > Jeśli już tak to liczysz to I próg też ma maksymalną stawkę
    > o kwocie wolnej od podatku syszałeś?

    Jak już jesteś taka precyzyjna, to gdzie w ustawie
    jest zdefiniowana ta kwota wolna? :-)

  • 30. Data: 2009-07-17 08:04:08
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > lightened body || 0-100km/h 8.5s || Vmax=200km/h

    Mam małego zygzaka, poleci 240 i co z tego skoro najszybciej jeżdżę 140?

    Pozdrawiam

    Jacek