  • 11. Data: 2006-02-17 21:33:05
    Temat: Re: 20 mln zł na Świątynię Opatrzności
    Od: <k...@n...pl>

    > Jednostronna umowa... Fascynujące.
    ano tak;) dla Ciebie moze zbyt zawiłe :-D

    > Sęk w tym, że wolność traciliśmy zawsze, kiedy zaczynali ją budować...
    no to wreszcie sie to skończy ;)
    > Nie, ja Andrzej jestem.
    miło mi :)

    karlozz

  • 12. Data: 2006-02-17 22:36:39
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Andrzej Lawa napisał:
    > ATSD to czy nie ma jakiegoś paragrafu, żeby 'naszych' kochanych
    > decydentów oskarżyć o niegospodardność, jak np. zarząd jakiejś prywatnej
    > firmy?

    Zarząd nie ma immunitetu. Posłowie owszem.

    -------------------+
    -------------------+

  • 13. Data: 2006-02-18 00:24:46
    Od: "Grzech" <g...@p...onet.pl>

    > a olbrzymi prestiz naprawde oplaca sie w skali inwestycyjnej. Oby wiecej
    > takich dalekowzrocznych decyzji w wykonaniu PiS.

    Uzasadnij mi to twierdzenie a do tych 20 mln dorzucę jeszcze swój miesięczny
    dochód.

    Grzech

  • 14. Data: 2006-02-21 12:45:48
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Uzasadnij mi to twierdzenie a do tych 20 mln dorzucę jeszcze swój
    > miesięczny
    > dochód.

    Dobrze.

    1) Zwiekszone dochody regionu z tytulu ruchu turystycznego;
    2) Wzrost prestizu na arenie miedzynarodowej;
    3) Wzrost morale spoleczenstwa (nie zartuje);
    4) Spelnienie danego przez narod polski slowa;
    5) Wzbogacenie Narodu o pomnik architektury sakralnej (bo domyslam sie, ze
    bez naprawde wyjatkowego projektu taki obiekt nie powstanie).

    I jeszcze troche innych pochodnych powyzszych.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 15. Data: 2006-02-21 15:28:26
    Od: "pestifer" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Tiger" <c...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 5) Wzbogacenie Narodu o pomnik architektury sakralnej (bo domyslam sie, ze
    > bez naprawde wyjatkowego projektu taki obiekt nie powstanie).

    jako podatnik z innego regionu mam wysokie morale i uwazam, ze prestiz
    buduje sie nieco innymi metodami

  • 16. Data: 2006-02-21 15:30:48
    Od: "pestifer" <p...@p...fm>

    wiadomości news:43f63676@news.home.net.pl...

    > Ależ nie rozumiesz? To jest właśnie metoda 'naszego' rządu na naprawienie
    > wszelkich problemów!
    >
    > Dziura budżetowa? Nie ma pieniędzy na leczenie ludzi? Jazda do świątyni i
    > na kolana - może będzie cud!

    a zebys wiedzial! w Lodzi juz chodza po miescie i modla sie w roznych
    miejscach o rozwiazanie problemow miasta

  • 17. Data: 2006-02-22 13:16:03
    Od: pueblo <p...@p...invalid>

    Ahoj , 17 lut 2006 w news:dt4nqg$gub$1@atlantis.news.tpi.pl
    napisałeś/aś:

    > już po Konstytucji 3 maja Polacy zobowiązali sie do budowy Świątyni
    > Opatrzności Bożej - moze w koncu nalezy slowa zamienci w czyn..

    Według tego, co poniżej, będzie to już trzeci raz...

    Subject: Świątynia Opatrzności Bożej
    From: "dluhomil" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.historia

    Czy budowana Świątynia Opatrzności Bożej jest potrzebna Polsce? "Tak",
    odpowie niejedna zapytana osoba, "jest to spełnienie obietnicy złożonej
    jeszcze przez Sejm Czteroletni".
    No tak - problem jedynie w tym, że jest to już trzecie spełnienie
    wspomnianej obietnicy...

    Koncepcja budowy Świątyni Opatrzności Bożej narodziła się przed 215 laty.
    Dwa dni po uchwaleniu Konstytucji 3 Maja 1791, Sejm Czteroletni podjął
    uchwałę o wzniesieniu owego obiektu. Miał to być wyraz dziękczynienia za
    uchwalenie Konstytucji. Król Stanisław August Poniatowski wskazał
    lokalizację na terenie obecnego Ogrodu Botanicznego w Warszawie. Projekt
    Świątyni miał być realizowany według koncepcji Jakuba Kubickiego,
    niestety,
    realizacji planów przeszkodziły rozbiory.

    Już pod koniec XVIII wieku podjęto ponowną próbę zbudowania Świątyni
    Opatrzności. Sfinansowania jej, wobec pustki w królewskim skarbcu, podjął
    się Jan Onufry Ossoliński. Kiedy kontynuacja rozpoczętej już w Warszawie
    budowy okazała się niemożliwa, zmieniono pierwotną lokalizację i
    rozpoczęto
    budowę w Mokobodach k. Siedlec, na ziemi Ossolińskich.
    Świątynia była budowana zgodnie z pierwotnym planem przez zwyciężcę
    królewskiego konkursu Jakuba Kubickiego. Ze względów finansowych wymiary
    budowli zostały zmiejszone i po trwającej 25 lat budowie Świątynia
    Opatrzności Bożej - votum Narodu Polskiego za Konstytucję 3 Maja -
    została
    ukończona.

    W latach Polski Ludowej, w 1947 r. w otoczeniu Prymasa Polski kard.
    Augusta
    Hlonda próbowano podjąć na nowo sprawę budowy świątyni. Z chwilą śmierci
    prymasa, projekt upadł.

    W latach siedemdziesiątych XX wieku, tym razem na życzenie prymasa
    Stefana
    Wyszyńskiego ponownie rozpoczęto budowę Światyni, tym razem w stolicy.
    Wzniesiono ją ogromnym wysiłkiem społecznym, a konsekrowana została w
    1979
    roku przez prymasa, który uznał ją wtedy za wypełnienie obietnicy
    złożonej
    przez Sejm Czteroletni. I tą Świątynię możemy oglądać do dziś - na ulicy
    Dickensa 5 w Warszawie.

    Zaledwie trzy lata później, w 1982 roku idea budowy Świątyni powróciła.
    Nowy
    projekt pojawił się niemal równocześnie z nowym prymasem - kardynałem
    Józefem Glempem. Ówczesna władza była jedak niechętna temu pomysłowi.
    Trzeba
    było jeszcze dziewięciu lat aby nowi rządzący zainteresowali się
    projektem.
    W 1991 roku, z okazji dwusetnej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, z
    inicjatywy prymasa Senat wydał uchwałę stwierdzającą, że "nie zaistniały
    okoliczności, które by Naród od tego ślubu zwalniały, a odzyskana raz
    jeszcze wolność nakazuje Narodowi ślub poprzednich pokoleń wykonać".

    W ten sposób rozpoczęły się dzieje budowy Trzeciej Świątyni Opatrzności
    Bożej.
    Warto zadać sobie pytanie, czy budowa kolejnych Świątyń ma na pewno na
    celu
    spełnienie wotum, czy też będzie tylko wiecznym świadectwem megalomanii
    Polskich prymasów powojennej Polski

    http://www.ekumenizm.pl/content/article/200602071953
    39192.htm#comments