  • 1. Data: 2005-09-01 08:18:28
    Temat: 2 testamenty- który ważny?
    Od: "Piotr" <c...@p...onet.pl>

    Witam!
    Czy ktos moglby mi odpowiedziec na pytanie, który testament w poniższej
    sytuacji jest ważny (obowiązujący)

    1. Spisany w 1990 r. przez moją babcię w państwowym biurze notarialnym. Spadek
    dotyczy mieszkania własnościowego dla mnie.

    2. Spisany w 2005 r. odręcznie (bez udziału notariusza), po powrocie ze
    szpitala, na miesiąc przed śmiercią (przy wątpliwym stanie świadomości) w
    którym babcia mieszkanie "zapisuje" swojemu synowi i "czyni go wyłącznym
    spadkobiercom".

    Czy ten drugi testament ma wogóle jakąś moc prawną?

    Dziekuje za pomoc

    Piotr

  • 2. Data: 2005-09-01 08:33:05
    Temat: Re: 2 testamenty- który ważny?
    Od: CN <b...@h...com>

    Piotr napisał(a):
> [...]
    > ze szpitala, na miesiąc przed śmiercią (przy wątpliwym stanie
    > świadomości) w którym babcia mieszkanie "zapisuje" swojemu synowi i

    Zdaje się, że ten odręczny winien być spisany przy bodaj dwóch
    świadkach, przy czym synuś mamusi nie mógłby być takim świadkiem.
    /cmw

  • 3. Data: 2005-09-01 09:19:13
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Piotr napisał(a):
> [...]
    > spadkobiercom".
    >
    > Czy ten drugi testament ma wogóle jakąś moc prawną?

    Ważny jest oczywiście ostatni testament, jeśli został sporządzony
    prawidłowo. Jeśli jest napisany w całości odręcznie, jasno wyraża wolę
    spadkodawczyni, na testamencie jest data i odręczny podpis - to jest ważny.
    A co do stanu świadomości - jeśli był wątpliwy, to nic nie zdziałasz
    podważając testament. Dopiero jeśli bez wątpliwości był taki, że
    uniemożliwiał świadome rozporządzenie majątkiem i jesteś w stanie to
    udowodnić, możesz się za to zabierać. Ale to bardzo trudne.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-09-01 09:46:27
    Od: "piotr" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > uniemożliwiał świadome rozporządzenie majątkiem i jesteś w stanie to
    > udowodnić, możesz się za to zabierać. Ale to bardzo trudne.

    A czy to prawda,że dla sądu nie są wiążące rozporządzenia w testamencie? Tak
    przynajmniej przczytalem na stronie RPO:

    "Testament nie daje pewności, że poszczególne składniki majątku staną się
    własnością osób wskazanych przez testatora jako spadkobiercy. W przypadku, gdy
    spadkobierców jest kilku, sąd, który dokonuje działu spadku, czyli przydziela
    poszczególne składniki majątku poszczególnym spadkobiercom, nie jest związany
    wolą testatora, ale powinien ją respektować"

    I jeszcze jedna sprawa, czy taki argument, że moja mama wyłożyła pieniądze na
    kupno przez babcię tego mieszkania, może być skuteczny podczas rozprawy i
    przemawiający na moją korzyść?

  • 5. Data: 2005-09-01 10:49:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "piotr" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1116.0000058b.4316cdf2@newsgate.onet.pl...

> [...]
    pieniądze na
    > kupno przez babcię tego mieszkania, może być skuteczny podczas

    Nie. Twoja mama podarować la te pieniądze babci. Skoro mieszkanie już
    w 1990 roku było przedmiotem spadku, to obecnie gdyby nawet dowieść,
    ze faktycznie Twoja mam za nie zapłaciła, trudno będzie dowieść, na
    jakich to było zasadach i czy była to darowizna, a może płaciła
    pieniędzmi babci, a może pożyczka, którą - jak to w rodzinie - zawarto
    i zwrócono bez jakichkolwiek pokwitowań i umów papierowych. moi
    zdaniem to ślepa uliczka.

  • 6. Data: 2005-09-01 11:14:35
    Od: "piotr" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > pieniędzmi babci, a może pożyczka, którą - jak to w rodzinie - zawarto
    > i zwrócono bez jakichkolwiek pokwitowań i umów papierowych.  moi

    To czy w takim razie istnieje jakikolwiek sposób, żeby "wygrać" te sprawe
    spadkową wg zapisów 1. testamentu? Czy na tej grugpie mógłby mi ktos doradzic?
    I czy warto isc w tej sprawie do adwokata i wybulić 50 zł za 'konsultacje?

  • 7. Data: 2005-09-01 11:24:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "piotr" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1116.000005dc.4316e29a@newsgate.onet.pl...

    > To czy w takim razie istnieje jakikolwiek sposób, żeby "wygrać" te
    sprawę
    > spadkową wg zapisów 1. testamentu? Czy na tej grupie mógłby mi ktoś
    doradzić?
    > I czy warto iść w tej sprawie do adwokata i wybulić 50 zł za
    'konsultacje?

    Przede wszystkim zbadać ważność tego drugiego testamentu. Czyli, czy
    faktycznie jest on własnoręcznie napisany. Innego sposobu jego
    obalenia nie widzę.

  • 8. Data: 2005-09-01 11:35:11
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[niepotrzebne]interia.pl>

    Użytkownik "piotr" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1116.000005dc.4316e29a@newsgate.onet.pl...

    > To czy w takim razie istnieje jakikolwiek sposób, żeby "wygrać" te sprawe
    > spadkową wg zapisów 1. testamentu?

    Nie, chyba ze udowodnisz ponad wszelka watpliwość ze babcia była niespełna
    rozumu pisząc testament nr 2. Ale to jak ktos napisal droga przez ciernie -
    babcia leczyla sie psychiatrycznie?

    > I czy warto isc w tej sprawie do adwokata i wybulić 50 zł za 'konsultacje?

    Jak masz na zbyciu:-)) Ale dowiesz sie w zasadzie to samo. Za to na otarcie
    łez poczytaj o zachowku

    HaNkA

  • 9. Data: 2005-09-01 12:05:04
    Od: "piotr" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > babcia leczyla sie psychiatrycznie?

    > Jak masz na zbyciu:-)) Ale dowiesz sie w zasadzie to samo. Za to na otarcie

    Nie leczyla sie psychiatrycznie, ale testament spisala po powrocie ze
    szpitala. Chorowala tam na zapalenie płuc, ale kiedy z nią potem rozmawialem,
    to wszystko jej sie 'mylilo'-wygladalo tak jakby byla po jakims lekkim
    wylewie - chociaz w szpitalu niczego takiego nie stwierdzono. Inni czlonkowie
    rodziny tez zauwazyli,ze "nie kojarzy" tak jak przed szpitalem.

    A czy jest wymóg, zeby przy spisywaniu odręcznego testamentu bylo dwóch
    świadków - z wykluczeniem obecności spadkobiercy. Przypuszczam, ze napisala go
    tylko w obecności swojego syna, który wczesniej zabronił innym członkom ją
    odwiedzać-i tak az do śmierci ;(

  • 10. Data: 2005-09-01 13:22:25
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    > Jak masz na zbyciu:-)) Ale dowiesz sie w zasadzie to samo. Za to na
    > otarcie
    > łez poczytaj o zachowku

    zachowek dotyczy tylko dzieci