  • 11. Data: 2019-03-08 16:54:53
    Temat: Re: Usuwanie pomników - kwestie prawne
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.03.2019 o 16:43, Olin pisze:

    > Ja się nad takimi rzeczami zupełnie nie zastanawiam i dziwnie nie wierzę,
    > że ziobrotura kiwnie w tej sprawie palcem w bucie.

    Widzisz, a ja mam takie dziwne przemyślenia. Moim zdaniem niezbyt mądrym
    było stawianie pomnika dopiero co zmarłej osobie, zanim nie utrwali się
    pogląd o jego wybitności, ale burzenie go tylko z tego powodu, że ktoś
    go o coś pomawia również mądre niespecjalnie było.

    W tej konkretnej sprawie zresztą akurat prokuratura nie jest właściwym
    organem. To właściwość organów nadzoru budowlanego.

  • 12. Data: 2019-03-08 18:23:55
    Od: ń <k...@t...sie>

    Najgłośniej krzyczą byli UB-ecy i aktualni SB-cy.

    -----

  • 13. Data: 2019-03-08 19:02:38
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > W 2004 roku, to jeszcze taki ksiądz mógłby się bronić i udowodnić, że to
    > wyssane z palca. A tera, jak zmarł, to tylko ewentualnie jacyś
    > przyjaciele zostają, albo rodzina.

    IMHO Dość prawdopodobnie za życia Jankowskiego przy obronie przez dobrych
    prawników by wyszło coś ala "śmierdzi ale nie aż karalnie".
    Jakby _za życia_ (do 2010) dostał karę więzienia "nie w zawieszeniu" to
    ja bym się dość zdziwił. Czyli IMHO: dość prawdopodobnie wizerunkowa
    porażka jego, "Solidarności podziemnej" i całego politycznego obozu
    post-solidaruchów ale góra "śmiesznawy" wyrok karny.
    [niewinny _według prawa karnego_ albo co najwyżej formalnie winny lecz
    nie zasługujący na poważną karę]

    Jak świadczy o GW że w 2004 Jankowskiego broni, potem pięć lat milczy
    jeszcze za życia Jankowskiego (zmarł 2010), a dopiero siedem lat po
    śmierci (2018) "kopie zmarłego"? Jak dla mnie to KOSZMARNY wizerunek.
    Gazeta Wyborcza jaka jest każdy widzi (sam). Tylko krowa nie zmienia
    zdania ale [...] najłatwiej zmienić zdanie o 180 stopni z udawaniem że
    zdania nie zmienili.

    BYW Czy Gazeta Wyborcza żąda postępowania w sprawie prokuratora który w
    2004 sprawę Jankowskiego umorzył? Jak grać to w pełni konsekwentnie.
    Zabawa w przerzucanie się gorącym kartoflem winy to fundament demokracji.
    W kogo odrzuciłby kartofla prokurator mogłoby być "interesujące" :-)

    --
    A. Filip

  • 14. Data: 2019-03-08 19:23:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Mar 2019 16:54:53 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > ale burzenie go tylko z tego powodu, że ktoś
    > go o coś pomawia również mądre niespecjalnie było.

    Nie wiesz co mówisz. Jak można przeprowadzić dowód że czyjaś ręka była w
    czyichś majtkach 30 lat temu? Ale gdy kilku ludzi mówi ci wprost i
    publicznie o "zabawach" księdza z nimi to należy to potraktować jako
    silną przesłankę. Dodatkowo, wielu innych przypomina obecnie (choć
    poniewczasie) sobie plotki i obecność zbyt wielu dzieci na plebanii. A
    że nie ma dymu bez ognia to lepiej żeby pomnik nie stał. Przynajmniej
    dopóki nie "utrwali się pogląd o jego wybitności" :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2019-03-08 19:31:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.03.2019 o 19:02, A. Filip pisze:

> [...]
    > Zabawa w przerzucanie się gorącym kartoflem winy to fundament demokracji.
    > W kogo odrzuciłby kartofla prokurator mogłoby być "interesujące" :-)

    Pewnie w nikogo. Choćby z tego powodu, że to co najwyżej mogło by być
    jakieś wykroczenie dyscyplinarne, a to się przedawniło. Po za tym, to
    nie chce mi się sprawdzać, ale pewnie już akta zmielone. W oparciu o co
    miałby ktoś teraz w ogóle badać zasadność tamtego umorzenia.

  • 16. Data: 2019-03-08 20:18:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > że nie ma dymu bez ognia to lepiej żeby pomnik nie stał. Przynajmniej
    > dopóki nie "utrwali się pogląd o jego wybitności" :)

    Praesumptio boni viri (domniemanie dobrej wiary) czyli wszelkie
    wątpliwości rozstrzygane są na korzyść oskarżonego (in dubio pro reo).
    Nadal zgadzam się, że było zbyt wcześnie na postawienie pomnika, ale
    skoro stał, to już należało sprawę zbadać, rozważyć i dopiero potem
    podejmować decyzję. A tak, to wyszło na to, ze ulegliśmy pod presją
    działań siłowych kilku ludzi.

  • 17. Data: 2019-03-08 20:40:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Praesumptio boni viri (domniemanie dobrej wiary) czyli wszelkie
    > wątpliwości rozstrzygane są na korzyść oskarżonego (in dubio pro reo).

    To w prawie karnym i cywilnym. Nie ma ani obowiązku ani gwarantowanego
    prawa do "posiadania" pomnika. Skoro okazało się, że są uzasadnione
    wątpliwości, to w gestii władz miasta mieści się decyzja o usunięciu
    pomnika.

    Warto o tym pamiętać, jak już wojsko zwolni poligon na placu Piłsudskiego.

    Shrek

  • 18. Data: 2019-03-08 21:22:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.03.2019 o 20:40, Shrek pisze:

> [...]
    > prawa do "posiadania" pomnika. Skoro okazało się, że są uzasadnione
    > wątpliwości, to w gestii władz miasta mieści się decyzja o usunięciu

    Osobiście uważam, że akurat w tym wypadku ta sama zasada powinna mieć
    miejsce. Chciałbyś, by po Twojej śmierci kilka lat jakiś oszołom zaczął
    pomawiać Cię o pedofilię? Jak już pisałem, uważam, że na pomnik było
    zbyt wcześnie zdecydowanie, ale na jego usunięcie - skoro już postawiono
    - również.

    Natomiast dla mnie najbardziej jest niepokojące, że tak naprawdę nie ma
    żadnych dowodów w jedną lub drugą stronę, a jedynie jakieś "rzucanie
    gównem". A tu nie tylko dziennikarze się tym zajmują, ale i jeszcze są
    jakieś decyzje administracyjne na podstawie tych nieistniejących dowodów
    podejmowane.

    > Warto o tym pamiętać, jak już wojsko zwolni poligon na placu Piłsudskiego.

    Będzie wypracowana procedura :-) Osobiście uważam, że pomnik ofiar
    katastrofy powinien stanąć w miejscu, które widać z gabinetu Prezydenta
    RP - gdziekolwiek to jest, bo nie wiem w którym kierunku te okna
    wychodzą. Po to, by każdy kolejny Prezydent spoglądając przez okno mógł
    sobie uzmysłowić skutki przedsiębranych działań. Być może po prostu
    dzięki temu uratowano by jakieś ludzkie istnienia w przyszłości i
    dlatego do czegoś takiego bym się dołożył. I nie powinien to być pomnik
    jednej osoby - żeby uprzedzić - bo tam zginęło wielu.

  • 19. Data: 2019-03-08 21:33:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Mar 2019 20:18:30 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > ale
    > skoro stał, to już należało sprawę zbadać,

    I jak sobie wyobrażasz to "badanie"?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2019-03-08 22:40:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > I jak sobie wyobrażasz to "badanie"?

    Jeśli nie da się zbadać, to nie należało działać. I tyle.