  • 1. Data: 2013-10-10 09:21:04
    Temat: Rachunek bankowy zmarłego
    Od: "jotemon" <j...@u...pl>

    Witam,

    1. Podobno osoba finansująca pochówek ma prawo otrzymać przed postępowaniem
    spadkowym z rachunku bankowego zmarłego zwrot kosztów pochówku na podstawie
    faktur i aktu zgonu. Jeżeli tak jest, to jakie przepisy to regulują?

    2. Co w sytuacji, gdy po zmarłym pozostały niewielkie faktury, których nikt
    z rodziny nie chce regulować, a na rachunku zmarłego znajduje się kwota
    wystarczajaco duża żeby te faktury pokryć.

    jotemon

  • 2. Data: 2013-10-10 11:21:42
    Temat: Re: Rachunek bankowy zmarłego
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Thursday, 10 October 2013 09:21:04 UTC+2, jotemon wrote:
> [...]

    > spadkowym z rachunku bankowego zmarłego zwrot kosztów pochówku na podstawie
    > faktur i aktu zgonu. Jeżeli tak jest, to jakie przepisy to regulują?

    Zawartość rachunku jest częścią masy spadkowej.

    > 2. Co w sytuacji, gdy po zmarłym pozostały niewielkie faktury, których nikt
    > z rodziny nie chce regulować, a na rachunku zmarłego znajduje się kwota
    > wystarczajaco duża żeby te faktury pokryć.

    Faktury (a właściwie to długi) też są częścią masy spadkowej. Kto przyjmie spadek
    wprost, będzie odpowiadał za te długi, a kto przyjmie spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza, do wysokości aktywów spadku. Kto odrzuci spadek, nie dziedziczy nic, ani
    długów ani aktywów.

    AdamK

  • 3. Data: 2013-10-10 12:28:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 października 2013 11:21:42 UTC+2 użytkownik Adam Klobukowski
    napisał:
    > Zawartość rachunku jest częścią masy spadkowej.
    Jedak zgodnie z artykułem 57 prawa bankowego w razie śmierci posiadacza rachunków
    oszczędnościowych, bank jest obowiązany wypłacić z tych rachunków kwotę wydatkowaną
    na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie, która przedstawi rachunki
    stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków - w wysokości nie
    przekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym
    środowisku.

  • 4. Data: 2013-10-11 08:20:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 03:28:01 -0700, Kris napisał(a):

> [...]
    > przez nią wydatków - w wysokości nie przekraczającej kosztów urządzenia
    > pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku.

    Ale ważna uwaga. Jeśli przedstawi się te rachunki w banku, to nie można
    przedstawić ich później np w ZUS i pobrać zwrotu tych kosztów po raz
    drugi.

  • 5. Data: 2013-10-11 09:17:58
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    ps.com...
    Klobukowski napisał:
> [...]
    w wysokości nie przekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze
    zwyczajami przyjętymi w danym środowisku.
    ######################################

    Tylko że takie zwyczaje są przyjęte w USA. Niektórzy nachalnie chcą przenieś
    kiepskie amerykańskie prawo do Polski. W Polsce zwyczajem jest że koszty
    pogrzebu pokrywa w wysokosci 4000 zł ZUS. Ta kwota wystarcza bez problemów
    na pogrzeb, chyba że ktoś chce kupić murowaną piwniczkę, albo w koszcie
    pogrzebu chce umieścić koszt stypy.

    pozdr

  • 6. Data: 2013-10-11 09:38:05
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 października 2013 09:17:58 UTC+2 użytkownik Danusia napisał:
    > albo w koszcie pogrzebu chce umie�ci� koszt stypy.
    Rachunki za stype też sa uznawane przez banki- przynajmniej PKO uznało mi bez
    problemu rachunek za stype i kwiaty z kwiaciarni.

  • 7. Data: 2013-10-12 07:17:27
    Od: "jotemon" <j...@u...pl>

    Użytkownik "jotemon" <j...@u...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nikt z rodziny nie chce regulować, a na rachunku zmarłego znajduje się
    > kwota wystarczajaco duża żeby te faktury pokryć.

    O.K. sprawa kosztów pogrzebu jest jasna, a co z fakturami?

    jotemon

  • 8. Data: 2013-10-12 07:25:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    jotemon wrote:
    > Użytkownik "jotemon" <j...@u...pl> napisał w wiadomości

    > O.K. sprawa kosztów pogrzebu jest jasna, a co z fakturami?
    >
    > jotemon

    to zalezy

    jak faktury są u kogoś ze spadkobiercow to jest to problem pomiedzy
    firmą, ktora te faktury wystawiła i spadkobiercami.
    Niech sobie dochodzą naleznosci tak jak zwykle czyli w sądzie.

    jak faktury ma ktoś kto spadkobiercą nie jest, to albo niech przekaze je
    spadkobiercom i patrz punkt pierwszy, ale jak nie ma takiej mozliwosci
    to powinien je opłacić a kowtę dopisac do dlugów spadkowych i szukać
    spadkobierców zeby mu oddali
    Przy czym jak to są niewielkie kwoty nie grążące jakimiś straszymi
    konsekwencjami za to ze nie zostały zapłacone, to bym sie po prostu nie
    przejmował i dał je ktoremus ze spadkobiercow.

  • 9. Data: 2013-10-12 09:13:31
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    ps.com...
    napisał:
    > Rachunki za stype też sa uznawane przez banki- przynajmniej PKO uznało mi
    > bez problemu rachunek za stype i kwiaty z kwiaciarni.

    Tak. Tylko że w polskich warunkach zwracanie kosztów pogrzebu przez bank a
    nie ZUS jest wielkim wyjątkiem. Zasiłkiem pogrzebowym w ZUS objeci są
    praktycznie wszyscy Polacy, z wyjatkiem osób nie ubezpieczonych, czyli
    praktycznie tych co wyjechali za granicę "za chlebem" i to nie zawsze.

    pozdr

  • 10. Data: 2013-10-12 19:26:39
    Od: "jotemon" <j...@u...pl>

    Dziękuję za wyjaśnienia.