  • 11. Data: 2004-03-08 23:17:04
    Temat: Re: Pytanie z przepisów ruchu drogowego
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    WiteX wrote:

    > Czyli w sytuacji jak poniżej jeżeli zamierzam włączyć się do ruchu z drogi
    > numer 2 (podporządkowana) w kierunku np. 4 i widząc pojazd jadący z kierunku

    Uwaga formalna: to nie jest 'włączenie się do ruchu'. Włącznie się do
    ruchu ma miejsce, kiedy wjeżdżasz z posesji, z chodnika, z drogi
    gruntowej itepe.

    > 4 bez włączonego kierunkowskazu lewego mogę założyć, że jedzie on na wprost
    > (czyli w kierunku 2)? Co będzie jeżeli dojdzie do zderzenia bo okazało się
    > że on jechał w kierunku nr 1. Czy ta zasada ograniczonego zaufania
    > spowoduje, że wina będzie po mojej stronie ?

    Lepiej tego nie rób, bo wymiar sprawiedliwości będzie miał dużo roboty i
    solidny zgrzyt ;)

    Zasada ograniczonego zaufania to swoją drogą, ale istnieje problem z
    udowodnieniem, że faktycznie nie włączył kierunkowskazu, a jeśli tak, to
    dlaczego (bo może np. miał awarię, która powstała już podczas jazdy -
    np. na jakimś silnym wertepie szlag trafił żarówkę w migaczu albo coś
    innego się rozłączyło).

    Tak czy inaczej - ma pierwszeństwo przejazdu i warto obserwować, jak się
    zachowuje.

  • 12. Data: 2004-03-09 09:41:51
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    > 2

    > 1==\\ - - - - - - - 3
    > 4

    ja nadal nie rozumiem jak to jest z tym miganiem
    - wyprostowałem to skrzyżowanie i załóżmy że gość jedzie
    z kierunku 4 w kierunku 2, czyli prosto - JAK MA MIGAĆ i KIEDY ?

    Ja bym zwolnił ale nie migał - jeśli gość by migał w prawo lub w lewo
    to przechodzień stojący w miejscu "x" mógłby zacząć przechodzić
    przez jezdnię i wpaść pod samochód jadący w kierunku 2 -
    pomyślałby sobie, że nadjeżdżający z 4 samochód skręca !
    *** blad ***

  • 13. Data: 2004-03-09 13:29:39
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> wrote in message

> [...]
    > przez jezdnię i wpaść pod samochód jadący w kierunku 2 -
    > pomyślałby sobie, że nadjeżdżający z 4 samochód skręca !

    Jak skręcasz to migasz, jak nie skręcasz to nie migasz niezależnie od tego
    którędy biegnie droga z pierwszeństwem przejazdu.
    Z drugiej strony masz ustąpić pierwszeństwa przejazdu samochodowi na drodze
    z pierwszeńswem niezależnie od tego w którą stronę on sobie miga (lub nie).

  • 14. Data: 2004-03-09 22:32:32
    Od: "Alek" <a...@A...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Zamiar zmiany kierunku jazdy (lub pasa ruchu) sygnalizuje się zawsze
    > nie jest to zależne czy jesteś na drodze z pierwszeństwem czy nie.
    > Czytaj art. 22, a szczególnie ust. 5 PoRD (link w stopce)

    Szczerze mówiąc, to nie rozumiem tego przepisu...
    Co to jest kierunek jazdy? (z fizyki to wiem, ale co miał na myśli
    ustawodawca? ;P)

    Z którym przepisem nie jest zgodna poniższa interpretacja poniższego
    rysunku:
    2

    \
    1==\\---3
    4
    Rys. 1
    Poruszam się z 4 do 1 zgodnie z kierunkiem drogi, więc nie zmieniam
    kierunku. (ale to moje zdanie), tak samo jak tu:
    1 2
    4
    Rys. 2
    A co zrobić poniżej?
    1 =
    4
    Rys 3. W końcu zmiana kierunku tutaj jak najbardziej występuje (jeśli
    przyjąć, że wystepuje na Rys. 1), więc czemu nikt nie miga?

    Także jeszcze raz powtórzę pytanie: co według ustawodawcy jest
    kierunkiem jazdy?

    A i jeszcze taka drobna uwaga ;))))
    Na fizyce uczyli, że oprócz kierunku liczy się też zwrot. Czy w myśl
    przepisów, zrobienie samochodem 180 i jechanie do przodu (czyli ten
    sam kierunek, a przeciwny zwrot) jest dozwolone? ;))))))

    pozdrawiam
    Alek

    P.S. Nie mrygam, jak jak jadę zgodnie z kierunkiem drogi ;P.

  • 15. Data: 2004-03-10 08:24:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Alek" <a...@A...onet.pl> napisał:

    >Co to jest kierunek jazdy? (z fizyki to wiem,
    Uważam, że dokładnie to samo :-)

    >ale co miał na myśli ustawodawca? ;P)
    Takie pytanie kieruje się do SN

    >więc czemu nikt nie miga?
    Skąd twierdzenie, że 'nikt' ?

    >co według ustawodawcy jest kierunkiem jazdy?
    J.w.

    >przepisów, zrobienie samochodem 180 i jechanie do przodu (czyli ten
    >sam kierunek, a przeciwny zwrot) jest dozwolone? ;))))))
    W PoRD taka jazda nazywane jest cofaniem ("zrobienie samochodem 180"
    nie jest istotne), które jest dozwolone, choć nie zawsze.

    Artur Golański

  • 16. Data: 2004-03-10 11:23:49
    Od: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>

    > Uważam, że dokładnie to samo :-)

    Chyba nie do końca. Mamy przecież jezdnie jedno i dwukierunkowe,
    prawda? Więc w tym sensie chodzi raczej o fizyczny "zwrot"
    (no, nie do końca - jedynie przy założeniu, że jezdnia jest
    całkiem prosta ;P).
    Poza tym mamy w Ustawie definicje "wymijania" i "wyprzedzania"
    wspominające o poruszaniu się w przeciwnym i w tym samym kierunku.

    > W PoRD taka jazda nazywane jest cofaniem ("zrobienie samochodem 180"
    > nie jest istotne), które jest dozwolone, choć nie zawsze.

    Oj, oj... Jesteś pewien? To "zrobienie samochodem 180" to przecież
    zwykłe zawracanie. Przy cofaniu po prostu się zatrzymuje i zaczyna
    jechać do tyłu, a Twój przedpiśca pisał o zawróceniu i jechaniu
    do przodu. A zawracanie jest zabronione w ściśle określonych
    przypadkach. Między innymi właśnie na drodze jednokierunkowej.

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 17. Data: 2004-03-10 12:35:17
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org> napisał:

    >Mamy przecież jezdnie jedno i dwukierunkowe,
    Kierunek jazdy (fizycznie) posiada ciało, które się porusza (pojazd),
    a więc jezdni trudno go przypisać. Jest to raczej skrót myślowy.

    >Więc w tym sensie chodzi raczej o fizyczny "zwrot"
    Tylko który :-) Kierunek wektora prędkości posiada dwa zwroty.

    >wspominające o poruszaniu się w przeciwnym i w tym samym kierunku.
    Tu PoRD jest 'ubogie' w definicje. Dla przykładu: jak nazwać manewr
    przejeżdżania obok innego użytkownika, który skręca np. w lewo ?

    >To "zrobienie samochodem 180" to przecież zwykłe zawracanie.
    Masz rację - nie doczytałem do końca :-)

    Artur Golański

  • 18. Data: 2004-03-10 14:59:47
    Od: "Alek" <a...@A...onet.pl>

    > Uważam, że dokładnie to samo :-)

    Czyli można przyjąć, że "idzie" za krzywizną drogi? (bo nasze drogi w
    większości niewiele z prostymi mają wspólnego ;)

    > Takie pytanie kieruje się do SN

    A jaka jest procedura?
    I czy ja, zwykły szaraczek, mogę wystąpić do SN?
    I ile mnie to będzie kosztować? ;P

    > Skąd twierdzenie, że 'nikt' ?

    Twiedzenie stąd, że jeszcze takiego nie widziałem ;) Ale mniejsza z
    tym czy ktoś miga. Pytanie jakie mi sie nasuwa to, czy miganie w
    takiej (patrz rys 3. w poprzednim moim poscie) sytuacji jest nakazane
    przez PoRD?

    pozdrawiam
    Alek

  • 19. Data: 2004-03-10 15:01:59
    Od: "Alek" <a...@A...onet.pl>

    > Tylko który :-) Kierunek wektora prędkości posiada dwa zwroty.

    Ale wektor posiada już tylko jeden :)

    > Tu PoRD jest 'ubogie' w definicje. Dla przykładu: jak nazwać manewr
    > przejeżdżania obok innego użytkownika, który skręca np. w lewo ?

    omijanie :), jeśli poruszaliśmy się w tym samym kierunku (i zwrocie
    ;))

    " 2) przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu,
    uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć
    prędkość; omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo
    może odbywać się tylko z jego prawej strony; "

    wymijanie:), jeśli nadjechaliśmy z naprzeciwka:

    " 1) przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu
    lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć
    prędkość lub zatrzymać się; "

    Hehe, właśnie doszedłem do wniosku, że PoRD nie mówi co to omijanie,
    wymijanie :) Ale mówi jak się zachować w takich sytuacjach :D (Art.
    23) A może się mylę?

    pozdrawiam
    Alek

  • 20. Data: 2004-03-10 15:17:34
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Kierunek jazdy (fizycznie) posiada ciało, które się porusza (pojazd),
    > a więc jezdni trudno go przypisać. Jest to raczej skrót myślowy.

    Kierunek jazdy to zwrot ustawowy;)

    > Tylko który :-) Kierunek wektora prędkości posiada dwa zwroty.

    Coś pokręciłeś. Wektor ma kierunek i zwrot.

    --

    Pozdr
    Leszek